När ska Ducatis designavdelning nykta till?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Finns en risk att jag kommer få en del skit här men vaf...

Jag är en av de som tycker att Ducatis mc med kåpa är fantastiskt vackra (och moderna),1098, 748 (den pippigula i Italian job är trevlig). Och snart kommer hypermotarden, tyvärr är jag nog för kort för den (171 cm), men fin är den.

Observera nu att denna tråd inte behandlar kvalité, driftsäkerhet, vilka som kör dem etc.

Hursom, vi som inte vill ha kåpa, varför måste vi vara förpassade till 90-talet (monster) eller deras retroserie? Till och med Honda har ju insett att den stora runda lampan i fram tillhör det förgångna (Hornet), när ska Ducati fatta det? Alla andra (i princip) hänger på streetfigher-trenden, men inte Ducati. Jag säger inte att det inte finns utrymme för Monstern, den är kanske jättepoppis, men kan de inte lansera en naken cykel som inte tar en tillbaka till grungetiden, neonfärgade kläder och buffaloskor. Det är kanske dags att differentiera sig lite...

Men det är bara min åsikt

Stor rund strålkastare = snyggt. :fakta

Monstern är helt klart en av de snyggaste naken hojarna som går att köpa...visst är den inte gjord för långa personer men vad gör det(då hade den kanske blivit ännu vanligare än den är)

Varför göra om något som är så vakert....vi såg ju hur det gick med 999 den vart inte så populär eftersom den kom med en ny kåpa m.m... sen gick de tillbaka mot 998,748 looken på 1098 och den är väldigt snygg och värkar bli populär också. Varför går om något som är snyggt m.m, varför följa med strömen när man kan gå sin egen väg? jag tycker det är kul att Ducati inte gör hojar som liknar andra märken.

Fast den liknar ju andra märken, eller snarare hur andra märken såg ut förut, kolla hela hondas utbud av cyklar. Visst har monstern lite mer karaktär men, men jag anser inte att den är särskilt unik. På hypermotarden gick man sin egna väg, men lyckades ändå men en designfullträff. Men visst, säljer den bra klart de ska ha kvar den. Kollade precis blocket, en -94 ser likadan ut som en -07, sjysst produktutveckling... Men de kanske kunde släppa en ny naken modell för oss som inte vill se ut som vi kör runt på en cykel från 1994, samma år som Ian wachtmeister avgick som partiledare för Ny Demokrati, Kurt Cobain tar livet av sig, Sverige gräver brons i USA, Mattias Flick skjuter 7 personer till döds och Estonia förliser....

Fast den liknar ju andra märken, eller snarare hur andra märken såg ut förut, kolla hela hondas utbud av cyklar. Visst har monstern lite mer karaktär men, men jag anser inte att den är särskilt unik. På hypermotarden gick man sin egna väg, men lyckades ändå men en designfullträff. Men visst, säljer den bra klart de ska ha kvar den. Kollade precis blocket, en -94 ser likadan ut som en -07, sjysst produktutveckling... Men de kanske kunde släppa en ny naken modell för oss som inte vill se ut som vi kör runt på en cykel från 1994, samma år som Ian wachtmeister avgick som partiledare för Ny Demokrati, Kurt Cobain tar livet av sig, Sverige gräver brons i USA, Mattias Flick skjuter 7 personer till döds och Estonia förliser....

Du kanske ska nyktra till o välja ett annat märke eftersom du verkar tycka de andra märkena har fina hojar. :tummenupp

vi såg ju hur det gick med 999 den vart inte så populär eftersom den kom med en ny kåpa m.m..

Konservativa nissar kanske, jag tycker 999 är klart snyggast av 996 och 1098

trögast av allt är väl att de inte ordnar märkesförsäkring till sina hojar så man får någorlunda hyfsad försäkring i zon1 så man kan köpa en Ducce

Konservativa nissar kanske, jag tycker 999 är klart snyggast av 996 och 1098

trögast av allt är väl att de inte ordnar märkesförsäkring till sina hojar så man får någorlunda hyfsad försäkring i zon1 så man kan köpa en Ducce

Smaken är som :arsele , Jup försäkrings frågan har tyvär inte bara Ducatister problem med, även vi med Aprilia vill ha en märkes försäkring men det går trögt.

Edit: Senilt morgon stav fel

Last edited:
Vem fan hade neonfärgade kläder -94?

Köp en TNT Benelli, eller en såndär som har samma designer som Monster, fast med Suzikimotor. Vad heter den nu då?

Nakna & lite nyare i utseendet.

Till och med Honda har ju insett att den stora runda lampan i fram tillhör det förgångna (Hornet), när ska Ducati fatta det? Alla andra (i princip) hänger på streetfigher-trenden, men inte Ducati. Jag säger inte att det inte finns utrymme för Monstern, den är kanske jättepoppis, men kan de inte lansera en naken cykel som inte tar en tillbaka till grungetiden, neonfärgade kläder och buffaloskor. Det är kanske dags att differentiera sig lite...

Men det är bara min åsikt

Först ska dom designa en hoj som ser ut som alla andra, sen ska dom differentiera sig? Hmm...

Jag tycker den runda lyktan passar perfekt på monstret. Vem vet, det är kanske det att dom inte hakar på alla trender som gör att Ducati har kvar sina fans?

Köp inte en Ducati om du inte tycker de är snygga.

Men provsitt/provkör Hypermotarden innan du avfärdar den. Har inte suttit på den själv så jag kan inte säga om den är högre eller lägre än t ex Multistrada. För Multin passar dig väl inte heller antar jag?

Annars får du köpa dig en redan moddad Monster eller köpa till en platt streetfighter-lykta själv? Själv tycker jag att de streetfighter-inspirerade lyktorna börjar kännas lite väl ute...

Rejvarna....

Det är faktiskt sant, Benelli är riktigt fina. Vilken med Suzukimotor...?
Cagiva Raptor menar hon nog, den har en TL-motor.
Benelli kör trecylindrigt.
Moto Morini har en Monster-liknande hoj med dubbla runda lampor.
Aprilia Touno, MV Brutale och det finns säkert fler. Man måste inte ha runda lampor om man vill köra Italiensk nakenhoj.

F.ö. tycker jag runda lampor är snygga. Gäller även bilar. Dessutom är det praktiskt. Den trenden återkommer, kolla nya Porsche 911. Gått ifrån tårkanalen och är nu runda igen :)

Ska du ändå ha en ny Ducce, men inte gillar rund framlampa. Hur mycket extra kostar det att köpa en lampa ifrån en KTM Duke t.ex? En Monster ska väl ändå pimpas lite i personlig stil?

Last edited:
Retro stil är ju det coolaste av allt!
ska man ha en modern hoj så ska det va en med kåpa... de andra ser ju ut som rymdskepp!
Men smaken är som baken!

/ Danne

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC