När ska barnen få börja köra?

När fick ditt barn prova?

• Antal röstningar
    0
Och ingen får ha en åsikt om vården om man inte är läkare? Nuff said

OT

Men självklart får man ha åsikter!

Men om man inte har barn själv , så kan det vara lite svårt att förstå och sätta sig in i situationen varför föräldrar gör vissa val för sitt barn. Då tycker jag inte man ska sitta och ordbajsa om vad som är rätt och fel förens man själv är där i samma sits.

Men det är sporthoj i ett nötskal, ungtuppar vet ju mer hur man ska köra än Rossi själv (eller vara en förälder).

Hur ska man annars uppfostra en blivand världsmästare? Mina barn kommer få välja helt själva om dom ska bli världsmästare i cross, enduro, trial, motard eller roadracing.

Helt rätt:tummenupp

Barn gör inte som du säger, de gör som du gör. Är verkligen ett sant ordspråk.

Last edited:
Grabben är 5 och åker cross o 4-hjuling, lilltösen är 3 och åker 4-hjuling.
Värt att tänka på är att vanliga hjälmar är alldeles för tunga för barn, innan ca 5år är nackmusklerna så svaga att barnen riskerar nackskador bara av tyngden på hjälmen.
Ungefär som om en vuxen skulle sätta 10kg på skallen o ge sig ut i endurospåret.
Till en början när det bara går i promenadfart funkar vanlig cykel/lekhjälm, när det börjar bli lite mer fart så är faktiskt slalomhjälmarna riktigt bra, de finns även med hakskydd och väger betydligt mindre än en crosshjälm i samma storlek.

min lille fyller 2 i februari och vet mycket väl vad han vill ha på julafton..bruum bruumm säger han högt o gasar med rätt hand..
Han älskar mammas o pappas fireblades och har åkt med ca 50 meter på min fighter med världens leende..AHan älskar att skruva o mecka med saker redan.
Minimoto blir det på jul med stödhjul på..4 hjuling grinar han illa åt o skakar på huvudet..
Blå ska den vara oxo..röd,gul o svart skakar han på huvudet åt..

Vart köper man en minimoto ny i dagsläget?+Den ökända 14e modellen helst.

OT

Men om man inte har barn själv , så kan det vara lite svårt att förstå och sätta sig in i situationen varför föräldrar gör vissa val för sitt barn. Då tycker jag inte man ska sitta och ordbajsa om vad som är rätt och fel förens man själv är där i samma sits.

Sista OT

Att någon har barn betyder bara att personen haft oskyddat sex, inte att personen är lämplig.
Tyckte inte han ordbajsa, han hade en åsikt om saken, debattera då emot hans åsikt istället för "ja ä förälder så jag vet allt och du kan inte ett skit för du är det inte - nuff said"

Nu ska jag sluta förstöra tråden.

:)

Barnen ska prova först när dom utrycker en önskan att få köra. Finns ingen som helst anledning att låta en 2-3 åring köra om han/hon är rädd. Finns inget värre än när föräldrar försöker tvinga på barnen sina egna intressen, eller visa omgivningen hur häftiga föräldrar dom är

Ett barn kan inte bli intresserad av något som det inte vet vad det är eller har utsatts/provat!
Därför gäller det att låta barnet få prova på så många olika saker som möjligt. Just detta utövar jag själv på min dotter och i mitt arbete som idrottslärare.:tummenupp
Sen som det skrivits så tidigare så måste man ge aktiviteterna en riktig chans innan man säger att det där är inget för mig.
Som det fungerar idag så blir barn intresserade av det som föräldrarna gör, kompisarna gör, det som visas på tv eller som någon förebild/lärare får dom intresserade av.

Vad det gäller min dotter så är jag på väg att ge upp motorintresset för hennes del då hon låtsas att crossen/minimoton är en häst, ska skjutsa sina dockor på quaden, eller vill inte köra för att tjejkompisarna inte vill/kan köra och tycker att hon ser ut som en kille i mc-kläderna:confused: Jag blir jäkligt less på detta rosa/pipinett/utseendefixeringen hos grannflickorna:gnissla
Men då hon väl kommer igång med sin körning så tycker hon det är jättekul och hon är skitduktig på att köra.
Så maskinerna får stå och vänta tills hon vuxit ur dom, om hon ev. vill köra.

Per

Sista OT

Att någon har barn betyder bara att personen haft oskyddat sex, inte att personen är lämplig.
Tyckte inte han ordbajsa, han hade en åsikt om saken, debattera då emot hans åsikt istället för "ja ä förälder så jag vet allt och du kan inte ett skit för du är det inte - nuff said"

Nu ska jag sluta förstöra tråden.

:)

Hur ska man kunna debatera med någon som måste uppleva det själv för att fatta?

SH i ett nötskal.

Last edited:
OT

Men det är sporthoj i ett nötskal, ungtuppar vet ju mer hur man ska köra än Rossi själv (eller vara en förälder).

Helt rätt:tummenupp

Barn gör inte som du säger, de gör som du gör. Är verkligen ett sant ordspråk.

Men snälla du, om jag tycker så är det alltså fel av mig att uttrycka det eftersom jag enligt dig inte har rätt att ha en åsikt i frågan.

Oavsett vad du tycker tänker jag skriva mina åsikter i alla fall.

Du är mer än välkommen att komma med dina argument som kanske kan ge mig en ny infallsvinkel på saken eller åtminstone motivera varför du tycker som du gör men kom inte med påhopp om att andra ordbajsar och inte har rätt till åsikt bara för att du inte håller med.

Barnen ska prova först när dom utrycker en önskan att få köra. Finns ingen som helst anledning att låta en 2-3 åring köra om han/hon är rädd. Finns inget värre än när föräldrar försöker tvinga på barnen sina egna intressen, eller visa omgivningen hur häftiga föräldrar dom är

Du har så rätt. Själva grundproblemet ligger ju i att föräldrarna är så fruktansvärt ivriga att pådyvla deras ungar deras intresse att de ivrigt väntar på att ungen ska bli tillräckligt stor för att på något sätt kunna framföra något motordrivet "lika bra att handla nu så att han kan börja köra så fort som möjligt". Det finns en längtan att kunna skryta inför andra om att deras treåring minsann kan dra på bakhjulet, filmerna på youtube är ett klockrent uttryck för det.

Jag anser det fullkomligt orimligt att sätta en unge som inte ens kan prata på en fyrhjuling som den uppenbarligen är rädd för.

Visst skulle jag också helst se att mina framtida barn delar de intressen jag har, det blir ju lättare och roligare då men om ens unges största intresse är att styla sina dockor får man acceptera det. Det finns många exempel på ungar som mår dåligt av pressen från sina föräldrar angående vad för fritidsaktiviteter de skall syssla med och tycka är roligt.

Sen håller jag med om att ungarna kan introduceras för olika sorters aktiviteter men varför måste man ha så bråttom? Kan någon förklara om det är en helt orimlig tanke att vänta tills barnet lärt sig cykla, prata och själv kan säga att det vore väldigt roligt att ha en minibike.

Som svar till Zartax:
Motorfordon är garanterat något ungar blir exponerade för, om det väcks ett intresse kommer det märkas och utrryckas, alltså inget som föräldrar behöver styra.

Jag tror att ungar mår bäst om de själva fritt får välja sina intressen och känna att de gör det för sin egen skull och för att det är roligt och inte för sina föräldrar. Sånt här är lika illa som fotbollsföräldern som skäller ut sin unge efter att han gjort en dålig match.

Last edited:
Ibland är föreldrar "dåliga" föreldrar för de försöker skydda sitt barn på nått sätt HELA tiden.

Har en kompis och han fick ej vara ute efter klockan 5-6 på kvällen förr. Han fick aldrig gå ut när föreldrarna hade "hört" att det var fest ute för att han inte skulle dricka...

Snacka om tråkig ungdom. Vara "inlåst" hela sitt unga liv.

Barn ska få göra vad de vill (ja inte allt precis men) och föreldrarna ska ge tips på deras upptäcktsvärd :D

Som en talare innan här sade. T.ex. fråga ungen om han/hon vill t.ex. sätta sig på motorcykel. Om hon/han inte vill och om ungen sätts på t.ex. hoj endå så kan det bli ett evigt liv att vara rädd för hojar.

Last edited:
Varför skulle det vara FEL att styra in sina ungar på vissa aktiviteter? Att tvinga dem däremot är inte ok.
Jag är uppvuxen med motorfordon och "övningskörde" bil på vägen med pappa som var bilskolelärare när jag var 8 år och körde hoj långt innan det. Fick min första cross när jag var en knatte (80cc som var för stor) och sen har det bara rullat på.
Jag är övertygad om att min pappa "styrde" mig omedvetet åt det hållet eftersom vi befann oss på mc-garaget i Eskilstuna varje fredag och medan han snackade skit med ägaren så provsatt jag hojar eller störde mekanikerna.

Jag har vänligt men bestämt lagt fram ett önskemål till min sambo att vår dotter INTE ska rida hästar. Varför? För att jag ogillar farliga saker som hästar och att det är för dyrt och tråkigt att hålla på med :D
OCH de luktar illa som fan.
Då är det betydligt säkrare och roligare med motorfordon.
Men skulle hon visa intresse för hästar så är det ju så, självklart får hon rida då.

Men jag kommer garanterat styra in henne i den rätta riktningen i hopp om man att hon kommer gilla det, jag ser inget fel i det ALLS.
Men alla är vi olika, en del låter sina ungar bete sig precis hur som helst i tron om att en fri uppfostran skulle funka och en del låter sina ungar gå från bordet utan att plocka undan efter sig eller slippa städa sitt rum. Men det betyder inte att det är rätt :fakta

Du har så rätt. Själva grundproblemet ligger ju i att föräldrarna är så fruktansvärt ivriga att pådyvla deras ungar deras intresse att de ivrigt väntar på att ungen ska bli tillräckligt stor för att på något sätt kunna framföra något motordrivet "lika bra att handla nu så att han kan börja köra så fort som möjligt". Det finns en längtan att kunna skryta inför andra om att deras treåring minsann kan dra på bakhjulet, filmerna på youtube är ett klockrent uttryck för det.

Jag anser det fullkomligt orimligt att sätta en unge som inte ens kan prata på en fyrhjuling som den uppenbarligen är rädd för.

Visst skulle jag också helst se att mina framtida barn delar de intressen jag har, det blir ju lättare och roligare då men om ens unges största intresse är att styla sina dockor får man acceptera det. Det finns många exempel på ungar som mår dåligt av pressen från sina föräldrar angående vad för fritidsaktiviteter de skall syssla med och tycka är roligt.

Sen håller jag med om att ungarna kan introduceras för olika sorters aktiviteter men varför måste man ha så bråttom? Kan någon förklara om det är en helt orimlig tanke att vänta tills barnet lärt sig cykla, prata och själv kan säga att det vore väldigt roligt att ha en minibike.

Som svar till Zartax:
Motorfordon är garanterat något ungar blir exponerade för, om det väcks ett intresse kommer det märkas och utrryckas, alltså inget som föräldrar behöver styra.

Jag tror att ungar mår bäst om de själva fritt får välja sina intressen och känna att de gör det för sin egen skull och för att det är roligt och inte för sina föräldrar. Sånt här är lika illa som fotbollsföräldern som skäller ut sin unge efter att han gjort en dålig match.

Ett exempel på en herre som nog blev ganska så styrd av sina föräldrar:
AGES 2 - 5 (1978-81)
• Appeared on both CBS News and Mike Douglas Show putting with Bob Hope (age 2)
• Shot 48 for nine holes at Navy Golf Club in Cypress, Calif. (age 3)
• Appeared on That's Incredible (age 5)
Tiger Woods... undrar om han blivit så bra som han är om han inte blivit visad och styrd till denna sport som jag gissar att hans far brann för.

Eller så har man en dotter som vägrar rosa just nu:D. Eller som hon uttryckte det sist dekaler skulle beställas: "Inte rosa Hello Kitty dekaler, jag vill ha svarta med döskallar!"
Den lille ville ha nummer 4 av någon märklig anledning:confused:.
Men glada verkar dom iallafall.

Bifogat

• Monster_kawasaki_th_10_2.gif
    Monster_kawasaki_th_10_2.gif
    60 KB · Visningar: 73
  • DSC_0202_2.jpg
    DSC_0202_2.jpg
    65.6 KB · Visningar: 68
  • DSC01074_2.jpg
    DSC01074_2.jpg
    123.8 KB · Visningar: 116
Last edited:
Eller så har man en dotter som vägrar rosa just nu:D. Eller som hon uttryckte det sist dekaler skulle beställas: "Inte rosa Hello Kitty dekaler, jag vill ha svarta med döskallar!"

Störtskön tjej med en "badass"-cross och tuffa kläder med världens hellokitty-dekal fram! :yoparty

Eftersom jag och min fru är aktiva i en skytteförening har våran dotter varit med på tävlingar sen hon låg i magen och med i sekretariatet på de tävlingar vår klubb anordnat från några månader gammal.

Jag tror att det är viktigt för våra barn att vara med på föräldrarnas aktiviteter, inom rim och reson(svensexor och dylikt borträknat). Barnen får ju lära känna sina föräldrar bättre och vice versa. Att bara utsätta ett barn för leksaksaffärens sortiment blir helt klart värre. Jag tror vi måste prova nya saker/sporter som vi inte kan direkt eller ens kände till för att utvecklas.

Jag är med i en liten "herrklubb" genom vilken jag har fått prova bl.a. "rullstolsrugby". Jag tyckte det lät helknasigt, att som fullt frisk prova en handikappidrott men att gå genom livet och aldrig ha testat måste ju vara sorgligt. Det sagt så ska man ju inte bli en Fritzl och låsa in sina barn i hockeyrinken eller kedja golfklubban till handen.

Här är min lilla tjej med på en skyttetävling, invägningen, ca 2månader gammal med klubbmärket på body:n (Mamma utanför bilden) .

edit: skrev 6 där det borde vara 2. bilden tagen 2009-10-11

Bifogat

• bild (5).jpg
    bild (5).jpg
    122.4 KB · Visningar: 70
Last edited:
Har en kompis och han fick ej vara ute efter klockan 5-6 på kvällen förr.

Blev han så skötsam som föräldrarna räknade med eller tar han igen allt nu istället?

Tiger Woods... undrar om han blivit så bra som han är om han inte blivit visad och styrd till denna sport som jag gissar att hans far brann för.

Tror du Tiger är lycklig nu då?

Hmm? Undrar om jag ska dekala om quaden från orange till rosa monster!!
Kan fungera!?:tungan Och montera på en barnstol till dockorna.
Kan tillägga att till mammans, mormorns och farmorns förskräckelse så älskar dottern att åka bakpå dom stora hojarna:yoparty

Klart barn ska vänjas vid buller o börja åka mc i tidig ålder.
081201b4.jpg

Sen när dom växer, så får man börja bygga "sovplats" där bak
051106b6.jpg

....och på resorna tar dom med sig som passagerare alla Pokemon, Ikemon o allt vad alla låtsaskompisar heter.
040808b1.jpg

Barn kräver inga stora rejsingbussar
050903b1.jpg

...så att dom kan brassa runt runt runt
050903b8.jpg

...och när farsan testar deras grejor, så gör han som med dom stora hojarna på banan
050903b5.jpg

Så är det!
//Bolibompa

Last edited:
Klart barn ska vänjas vid buller o börja åka mc i tidig ålder.
Så är det!
//Bolibompa

Underbara bilder! :tummenupp

Jag har ju lärt mig att bebisar tycker om gosiga trånga utrymmen och jag har hört talas om bäddade hurtslådor men det var superkreativt med packväskan!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti