När ska barnen få börja köra?

När fick ditt barn prova?

• Antal röstningar
    0
Minimoto är grejen!

Mina grabbr i allafall 2 av dom kör minimoto.
Jonas 15 år har tävlat i 4 år
Joel 9 år har tävlat i 3och kom 3a på NM i höstas och nu ska det
köpas in en Honda nsf100.
Börja kör minimoto det är skitkul och ungarna lärsig massor, fortsätter man sedan med honda 100 är steget inte så stort till 125cup.
Kollarman resultaten i tex 125cup i år kommer i princip alla från minimoto och honda100.
I sommras var vi ute och tävlade 7 helger oftast frekväll till söndag kväll,det kan rekomenderas mycket bra stämmning i depån för både barn och vuxna.
/ Peter R katrineholms MK / Minimoto

Det är en honda 100cc som dom kör i Honda Academy RR. Första gången hon körde var förra året (2009) samma dag hon fyllde 8 år. Då var det gokartbana några gånger, men ekonomin tillät inte någon satsning 2009 och 2010. Därtill kom att hon behövde bli bättre på det där med koppling och växling. Men det bemästrar hon bra nu, så det är bara upp till vad hon vill köra 2011. Cross eller RR rent ekonomiskt är väl samma nu när hon behöver byta cross.
Sedan är väl det där med körning något som sitter i ryggmärgen nu tror jag. Hon slog mig i gokart under sommaren (jag skyller på viktskillnaden:D). Hon har ju haft de flesta olika crossar, både två och fyrtakt. Sedan har hon haft fyrhjuling och minimoto. Det bästa var nog när hon fick en metanoldriven radiostyrd bil i ett års present:D, enligt hennes förstående mor var det nog en annan tanke där:rolleyes:.
Lilltjejen har inte samma extrema intresse för motorer, men hon kör i sin egen takt och när hon känner för det.
Jag är övertygad om att man skall låta dom göra det dom vill och inte tvinga dom. Även om det svider om stortjejen skulle komma och säga att det är dans som gäller från nu, så skulle jag stötta henne fullt ut. Det viktiga är att dom gör något som dom älskar, sedan underlättar det ju om det är något man själv brinner för. Man behöver ju dock visa dom alla alternativen/sporterna som finns att välja på och då blir det lätt de sakerna man själv brinner för. Det är ju inte märkligare i vår sport än golftokiga föräldrar som prackar på ungarna en golfbag från 1 års ålder.

He he Vi har samma ideer. Här köptes det en RC mc innan lill grabben ens tittat ut. Undra vem den var till igentligen?:va:)

Håller med om att låta intresset komma självmant , och inte tvinga det på dem.

Kul att du berättar lite hur ni gjort. Ni har ju haft det stadiet som vi är i nu.:tummenupp

Är det verkligen rätt väg att gå att köpa en liten hoj till sitt barn som den blir rädd för när den är igång och inte vågar köra och sedan lovar sin pappa att om ett år skall hon köra?

Borde inte ett införskaffande av hoj till ett barn åtminstone föregås av ett visat intresse hos barnet i fråga och inte något påtvingat? Skall föräldrarna välja intressen åt sina barn?

Är det verkligen rätt väg att gå att köpa en liten hoj till sitt barn som den blir rädd för när den är igång och inte vågar köra och sedan lovar sin pappa att om ett år skall hon köra?

Borde inte ett införskaffande av hoj till ett barn åtminstone föregås av ett visat intresse hos barnet i fråga och inte något påtvingat? Skall föräldrarna välja intressen åt sina barn?

Det är helrätt.

Så är de med allting om det är hockey , fotboll mc mm det är föräldrarnas intresse som dom måste utföra- bra eller dåligt får var och en avgöra själv:gnissla

Dåligt anser jag. Det kan orimligen vara bra för ett barns utveckling till självständig individ att bli styrd i sina intressen.
Sen anser jag det vara viss skillnad på att köpa en fotboll och en cross till sina barn. En fotboll har de flesta barn och den kan ligga och damma i förrådet men en cross förväntas barnet köra på.

Det är ju ett klockrent exempel i tråden där barnet är rädd men lovar pappa att hon ska köra nästa år (så pappa blir glad).

Naturligtvis är det så. Det var ju lite det jag ville påvisa i mitt inlägg. Mina döttrar har fått välja själva, sedan att jag mer än gärna har sett just intresse i motorvärlden som positivt.
Dom har ju testat, dans (äldre dotterns kommentar efter 1 år: Här händer ju inget), gymnastik (var kul en termin och ingen av dom ville fortsätta) och så har det fortsatt med massor av sporter. Det dom däremot har fastnat för är innebandy som dom båda är duktigt aktiva i och även simning som båda älskar.
Desto fler saker dom testar desto fler sporter kan dom ha en relation till och känna vad som passar. Vi har dock satt ett krav att man inte bara kan lägga av utan att verkligen försökt. Så har man anmält sig så kör man en hel säsong vare sig det är kul eller inte.
Nästa sport på agendan är tydligen Taekwondo vad jag fattat det som.
Man skall ju också ta med skolan i beräkningen, det kan inte bara var sport varje dag. Vi har satt gräns vid två sporter som är själv valda och en som vi bestämmer (det sistnämnda är simkunskap då vi bor vid havet). Om dom hittar en sport dom vill satsa på så drar det lätt iväg i tid, vilket medför flera dagars träning i veckan. Man skall ju hinna med annat i livet och dom skall orka sporten, skolan och kompisar. Dygnet har bara 24 timmar och veckan bara 7 dagar:)

Men jag är extremt stolt och även nöjd att mina döttrar tycker om motorsport, plus i kanten är ju att det går bra oxå. Men jag skulle vara lika stolt och nöjd med i stort sett vilken annan sport som helst, bara dom älskar det.

Sedan när det gäller rädsla så är det ofta beroende av hur föräldrar agerar och beter sig. Tänk logiskt! Ställ inte barnet bakom avgasröret och sparka igång på fullvarv. Sätt på dom hörselskydd, starta den på avstånd och låt den stå på tomgång. Gå närmre med barnet i handen så det kan gå bakåt om det vill. Det vanligaste är ju att föräldern (företrädesvis mamman) håller barnet i famnen och när någon stjärna startar hojen så rycker mamman (eller pappan) till och då blir barnet rädd och kan inte ta sig från "faran". Barn reagerar på alla hög och plötsliga ljud, det är ju ett av människans försvarsmekanismer. Se till att barnet är berett, ser vad som händer och därmed kan koppla ljudet till vad det kommer ifrån. Åk till en crossklubb eller bandepå och låt barnet bekanta sig med ljud och upplevelse innan ni sätter dom på en båge. Låt dom testa först gången på en maskin som inte låter så förtvivlat, tex en PW50.

Som någon annan redan sagt: Det är ofrånkomligt att barnen blir inblandade i det intresse som föräldern har. Men det är inte automatik på att dom får samma intresse.
Sedan kan man ju inte avsäga sitt eget liv och intresse bara för att man skaffar barn, man får bara anpassa det:tummenupp

Dåligt anser jag. Det kan orimligen vara bra för ett barns utveckling till självständig individ att bli styrd i sina intressen.
Sen anser jag det vara viss skillnad på att köpa en fotboll och en cross till sina barn. En fotboll har de flesta barn och den kan ligga och damma i förrådet men en cross förväntas barnet köra på.

Det är ju ett klockrent exempel i tråden där barnet är rädd men lovar pappa att hon ska köra nästa år (så pappa blir glad).

[Edit] Det var nog någon annan du menade hoppas jag

Sedan är det ingen skillnad på en fotboll och en cross. Jag förväntar mig att mina döttrar använder de saker jag köper om dom bett om dom. Faller intresset så är det lika lätt att sälja crossen som att slänga fotbollen. Ingen skillnad i förväntningar här iallafall.
Lillans Husqvarna har hon kört 5 gånger 2010, men den står och samlar damm precis som fotbollen i garaget när hon inte vill använda den. Växer hon ur den så säljs den, sedan får vi se om hon vill ha en ny. Fördelen med att vara lillasyster i detta läge är att hon kan låna storasysters om det kniper:)

Last edited:
Får jag fråga vad kärringarna tycker om det tidiga hoj-åkandet?

Ähumm mmm du menar :tuttar ?

Faktiskt en av de få saker som jag och mitt ex är överens om att han ska få göra, fast hon är rädd för allt annat.

Han får tex inta stå på sadeln med trampcykel , men åka cross går bra:va

Han har åkt sedan han var tre, är sju nu.

fick en 110 cc dirtbike när ja va ca 10 tror ja :va

gick i 70-80 knyck på en fin grusraka, kördes alla säsonger på alla väglag förutom asfalt,

sen blev de trimmad moped vid 15 och nu ostrypt lätt mc vid 16 :tummenupp

(tog mig 2-3 månader att få mamma med på lätt mc)

Naturligtvis är det så. Det var ju lite det jag ville påvisa i mitt inlägg. Mina döttrar har fått välja själva, sedan att jag mer än gärna har sett just intresse i motorvärlden som positivt.
Dom har ju testat, dans (äldre dotterns kommentar efter 1 år: Här händer ju inget), gymnastik (var kul en termin och ingen av dom ville fortsätta) och så har det fortsatt med massor av sporter. Det dom däremot har fastnat för är innebandy som dom båda är duktigt aktiva i och även simning som båda älskar.
Desto fler saker dom testar desto fler sporter kan dom ha en relation till och känna vad som passar. Vi har dock satt ett krav att man inte bara kan lägga av utan att verkligen försökt. Så har man anmält sig så kör man en hel säsong vare sig det är kul eller inte.
Nästa sport på agendan är tydligen Taekwondo vad jag fattat det som.
Man skall ju också ta med skolan i beräkningen, det kan inte bara var sport varje dag. Vi har satt gräns vid två sporter som är själv valda och en som vi bestämmer (det sistnämnda är simkunskap då vi bor vid havet). Om dom hittar en sport dom vill satsa på så drar det lätt iväg i tid, vilket medför flera dagars träning i veckan. Man skall ju hinna med annat i livet och dom skall orka sporten, skolan och kompisar. Dygnet har bara 24 timmar och veckan bara 7 dagar:)

Men jag är extremt stolt och även nöjd att mina döttrar tycker om motorsport, plus i kanten är ju att det går bra oxå. Men jag skulle vara lika stolt och nöjd med i stort sett vilken annan sport som helst, bara dom älskar det.

Sedan när det gäller rädsla så är det ofta beroende av hur föräldrar agerar och beter sig. Tänk logiskt! Ställ inte barnet bakom avgasröret och sparka igång på fullvarv. Sätt på dom hörselskydd, starta den på avstånd och låt den stå på tomgång. Gå närmre med barnet i handen så det kan gå bakåt om det vill. Det vanligaste är ju att föräldern (företrädesvis mamman) håller barnet i famnen och när någon stjärna startar hojen så rycker mamman (eller pappan) till och då blir barnet rädd och kan inte ta sig från "faran". Barn reagerar på alla hög och plötsliga ljud, det är ju ett av människans försvarsmekanismer. Se till att barnet är berett, ser vad som händer och därmed kan koppla ljudet till vad det kommer ifrån. Åk till en crossklubb eller bandepå och låt barnet bekanta sig med ljud och upplevelse innan ni sätter dom på en båge. Låt dom testa först gången på en maskin som inte låter så förtvivlat, tex en PW50.

Som någon annan redan sagt: Det är ofrånkomligt att barnen blir inblandade i det intresse som föräldern har. Men det är inte automatik på att dom får samma intresse.
Sedan kan man ju inte avsäga sitt eget liv och intresse bara för att man skaffar barn, man får bara anpassa det:tummenupp

[Edit] Det var nog någon annan du menade hoppas jag

Sedan är det ingen skillnad på en fotboll och en cross. Jag förväntar mig att mina döttrar använder de saker jag köper om dom bett om dom. Faller intresset så är det lika lätt att sälja crossen som att slänga fotbollen. Ingen skillnad i förväntningar här iallafall.
Lillans Husqvarna har hon kört 5 gånger 2010, men den står och samlar damm precis som fotbollen i garaget när hon inte vill använda den. Växer hon ur den så säljs den, sedan får vi se om hon vill ha en ny. Fördelen med att vara lillasyster i detta läge är att hon kan låna storasysters om det kniper:)

Jag tycker du verkar ha en sund inställning och håller med om det mesta.

Det jag inte håller med om är ditt sätt att vänja ett barn vid motorljud för att så tidigt som möjligt kunna börja köra.
Det anser jag vara fel väg att gå. Om barnet är såpass litet att det blir rädd för motorljud och aktiva åtgärder måste tas för att vänja det så är barnet helt enkelt för litet eller inte tillräckligt intresserat.

Ett sunt tecken hos ett barn är ett barn som vill starta den och torrgasa lite, då finns intresset och viljan att köra. Då är det okey.

Jag anser inte att man ska skaffa en hoj till en ettåring som beskrivs i tråden och sen rastlöst vänta tills barnet kan sitta på hojen utan att ramla av och börja med procedurer för att träna bort rädslan så att pappa minsann stolt kan skryta om att hans unge redan har motorintresse. När barnet visar ett naturligt intresse som inte är framlockat är det okey att skaffa en hoj.

Min parallell till fotbollen var inte tänkt som något som var önskat utav barnen utan grejer som föräldrar köper till sina barn. Det jag menade då var att crossen är mer riktad och mer förpliktigad att användas.

Det jag inte håller med om är ditt sätt att vänja ett barn vid motorljud för att så tidigt som möjligt kunna börja köra.
Det anser jag vara fel väg att gå. Om barnet är såpass litet att det blir rädd för motorljud och aktiva åtgärder måste tas för att vänja det så är barnet helt enkelt för litet eller inte tillräckligt intresserat.
Nu syftade inte jag på att man skall tvinga barn i låg ålder att utstå diverse tester för att vänjas, men om man nu nödvändigt skall visa dom en motorcykel/bil/motor/höga ljud för fösta gången av någon anledning kan det vara värt att tänka på hur man gör. Det var alltså inte så att jag tyckte man skulle göra påtvingande saker.

Sedan håller jag inte med dig om vissa av dina tankar om uppfostran till fria individer. Jag har ju inte heller någon kunskap om dina eventuella erfarenheter som förälder, vilket jag förutsätter att man har om man skall diskutera ett ämne konkret och intelligent. Men det är ett helt annat ämne som tillhör ett helt annat forum än det här:) (typ familjeliv.se). Så därmed släpper vi den tanken och så koncentrerar vi oss i denna tråden på att diskutera ämnet i fråga och hur man gör med intresserade barn.:tummenupp

Last edited:
Min grabb blir 2 i mars 2011. Självklart vill jag ju skaffa en fyrhjuling åt han till att börja med för att sedan övergå till 2hjuling...

När tycker ni det kan vara dags? Sen läste jag det här med att vänja barn vid ljud osv. min grabb är känslig för alla starka ljud(han reagerar på dem, mindre om han ser vad det är o var det kommer ifrån.) vill inte skrämma han.

Jag tycker du verkar ha en sund inställning och håller med om det mesta.

Ett sunt tecken hos ett barn är ett barn som vill starta den och torrgasa lite, då finns intresset och viljan att köra. Då är det okey.

Jag anser inte att man ska skaffa en hoj till en ettåring som beskrivs i tråden och sen rastlöst vänta tills barnet kan sitta på hojen utan att ramla av och börja med procedurer för att träna bort rädslan så att pappa minsann stolt kan skryta om att hans unge redan har motorintresse. När barnet visar ett naturligt intresse som inte är framlockat är det okey att skaffa en hoj.

Min parallell till fotbollen var inte tänkt som något som var önskat utav barnen utan grejer som föräldrar köper till sina barn. Det jag menade då var att crossen är mer riktad och mer förpliktigad att användas.

Har du barn själv? Äsh du behöver inte svara på den frågan , jag kan läsa det mellan raderna av ditt svar ändå. Nuff said.

Inget fel att köpa en minimoto till en 1 åring om den får stå i garaget på en hylla. En kul grej och ett minne för barn och föräldrar.
Om du har barn själv så vet du att leksaker betydelse inte har så stor betydelse när de är 1 år.

Menar att den tiden 1-2 år går så fort så bättre köpa något skoj som de kan ha nytta av när de är äldre.

Last edited:
Mina barn har självmant kastat sig över allt med motor så tidigt som dom har kunnat.

Visst, när dom låg i barnvagn körde både jag och deras mor folkrace, vi slutade dock på grund av tidsbrist när barnen blev lite större.

Barnfyrhjuling fans att tillgå hos farfar, ingen tvekan, ingen rädsla, full gas från början (treårsåldern)

Trädgårdstraktor samma sak, samma ålder

500cc fyrhjuling fanns att tillgå från 7års åldern.

Isbana för bil plogades första gången i nioårsåldern med ovan nämda fyrhjuling

Sonen började åka kartläsare när han var 13

Båda började köra folkrace när dom var 14

Mopeder har båda haft sedan 15 (olika trimmningsgrad)

Sonen skaffade första A-traktorn vid 15½, skaffade senare en som gick betydligt fortare

125'a fanns att tillgå, men ingen av dom var speciellt intresserade

Sonen började köra rally så fort han fick övningskörningstillstånd, dottern tog kartläsarlicens samtidigt

körkortet var grejat på 18årsdagen för sonen, nu är han 19 och har BC och inom en månad eller så E också

Inget utav det har varit styrt av oss föräldrar på något vis, jag har aldrig motarbetat något av det, och visst har jag hjälpt till med sysslorna och kostnaderna som det har medfört.

Vill dom så provar dom, är det kul fortsätter dom.

Hur ska man annars uppfostra en blivand världsmästare? Mina barn kommer få välja helt själva om dom ska bli världsmästare i cross, enduro, trial, motard eller roadracing.

Jag köpte en touringhoj till min 6 åriga dotter och skickade henne till Norge på semester.

051109b1.jpg

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey