När ni gör er egen "Spudgun", Gör inte som jag..

För många år sen kom jag o en polare på den brighta idén att slanga bensin med hjälp av en dammsugare :kocko Hur som haver så var det nog första och sista gången jag såg en damsugare dra iväg som en tomahawkrobot. Ingen av oss fick otroligt nog inga skador alls.

Sen så har man ju haft sin svartkrutsperiod och andra lite kraftigare saker också, mycket kratrar och söndersprängda prylar. Men då hade jag faktiskt vett att vara oerhört försiktig, jordade mig när det byggdes och blandades kemikalier osv. Det är som sagt ett tag sen, men det börjar klia i fingrarna igen,, :D

Salpeter/kali Salpeter säljer dom på apoteket nu för tiden.
Man får dock inte köpa så mycket vid ett tillfälle som man
behöver för att ha riktigt kul. :) :)

// Fredrik

Bengan skrev:
Var en artikel om en sprayburk i de större tidningarna för några år sedan, någon kille som haft sin deodorant för nära ett levande ljus. Resultat: nya fönster och ny inredning.

Tryckökningen blir alltid enormt mycket större i slutna "behållare" jmf med i det fria. Det brukar för övrigt krävas en ordentlig inneslutning för att man ska få någon explosion alls när det gäller exempelvis svartkrut och nitrocellulosa.
"The AXE-Effect" :brynad

Twosaint skrev:
ett tips till potatogun är att använda avloppsrör 110mm till kammaren en förminskning 110-50mm och ett 50mm rör, tar man ett rensrör får man skruvlock för att fylla gasen :tummenupp
dessutom passar golfbollar som handen i handsken i dom rören :yoparty
QUOTE]

Så gjorde jag å brorsan oxå. 110 renslucka med skruvlock med plugg i ena änden och förminskning i den andra. Men vi tog 75 rör ist.

Sätt en braständare in i ett hål genom förminskningen och ladda med lagom mängd startgas. Fonka kanon :tummenupp

Salpeter och s****r i lagom blandning i ett svetsat järnrör är totalt livsfarligt men smäller som f-n :hihi

"Kids dont try this at home"

UrbanTiger skrev:
Prova aldrig på er själva det ni läst på internet :brinnerup :död

Nä för det är ju bara dårar som hänger på nätet.

P.S nu vet jag inte riktigt hur sarkastisk jag faktiskt var... :hihi
:pannkyss

Last edited:
Stoppsladd skrev:
Salpeter och s****r i lagom blandning i ett svetsat järnrör är totalt livsfarligt men smäller som f-n :hihi
Annars så kan man bara lägga det i en tom snus dosa utan lock eller något och tända på. När man väl fått fyr på det lägger man en ganska fin rökridå.

För bättre effekt kan man värma det tills det smälter först. Men det är riktigt farligt. Dels blir det mera instabilt och kan nästan självantända. Dessutom är den smälta produkten väldigt het och inget man vill spilla på sig själv.

Man kan även blanda i spån från tomtebloss. Då blir det en extrem värmeutveckling.

Heh, detta är ju rena "Anarkistens Kokbok 2.0". Undrar hur länge det dröjer innan Aftonbladet reagerar och krigsrubricerar? "MC-gäng sprider bombrecept på hemlig webbplats"

(Hemlig=Man måste registrera sig för att kunna posta inlägg)

En tjej jag känner var på fyisklektion i 8:an. SÅ skulle dem mäta ledningsförmågan i olika saker med hjälp av en sådan där vad heter dem? Multimeter? Iaf. så fick hon för sig att hon skulle vara duktig och testa om vägguttaget ledde ström :kocko Stoppade in båda sladdarna i varsit hål i vägguttaget sen fanns det ingen fungerande mutlimeter längre :hihi

På min "storhetstid" höll jag på med väldigt mycket "smällare".
Efter att ha beställt 10 meter tjärstubin från Braås Krubruk (tror ja det heter) så va det upplagt för att göra en del smällare!

7.62 hylsor var väldigt smidiga, tömde krut från dom där larviga smällarna man kunde köpa i affären och hällde i hylsorna, bröt sedan av en "ryss" på mitten, tog delen med stubinen och tryckte ner i hålet på hylsan och knep igen med en tång.. satan vad det smäller, man tar lätt med sej 5-6 brevlådor om dom sitter på rad, 2-3 st om det är plåt :hihi
Filmburkar va oxå något som hörde till standarden att smälla av, small inte sååå högt men blev en jefla tryckvåg. :banana

Salpeter och socker (florsocker märkte vi funka ännu bättre) funkar ju oxå bra, i med skiten i ett järnrör och banka igen :confused: :kocko.
Smäller som satan och får polisen att bli uppmärksam, tur att man sprang hyffsat fort på den tiden.. :hihi

Läste mej även till att om man smälte salpeter och socker i en bunke så skulle det bli en helvetes jefla rökbomb! Sagt o gjort, tog fram farsans kastrull, i med blandningen och ställde allt på spisplattan.. men hände det något? Nej nej.. på med 6:an.. inget då heller.. gick undan och snacka med en polare några meter från spisen, efter några sekunder börjar en annan polare skrika.. det BRINNER.. haha.. stod världens eldkvast upp mot fläckten. Eftersom det inte går att kväva salpeter o socker så va min enda lösning till branden att dra ner skiten på golvet och dunka med en kastrull på skiten tills de slockna. Ett stort fräthål i golvet och mycket städande senare ringde jag till pappa och förklarade att mitt försök med att steka hamburgare inte lyckats något vidare.. Både pappa och besiktningsmannen gick på det.. :tomten

Har kvar alla tio fingrar och inte en enda olycka har inträffat, känns som om jag har haft väldigt mkt tur. En kompis har idag en tumme och ett halvt pekfinger mindre! Så don´t try this at home..! :tummenupp

prise skrev:
En tjej jag känner var på fyisklektion i 8:an. SÅ skulle dem mäta ledningsförmågan i olika saker med hjälp av en sådan där vad heter dem? Multimeter? Iaf. så fick hon för sig att hon skulle vara duktig och testa om vägguttaget ledde ström :kocko Stoppade in båda sladdarna i varsit hål i vägguttaget sen fanns det ingen fungerande mutlimeter längre :hihi

Dålig multimeter?? Eller felinställd kanske? Sysslar med sånt nästan varje dag... :confused:

mjukis skrev:
Dålig multimeter?? Eller felinställd kanske? Sysslar med sånt nästan varje dag... :confused:
Det var nog tjejjen som var för trög... :hihi

Edit: Felet var nog att den var inställd på ohm-mätning, inte voltmätning.

Last edited:
Esquire skrev:
Det var nog tjejjen som var för trög... :hihi

Edit: Felet var nog att den var inställd på ohm-mätning, inte voltmätning.

Antagligen tjejen som va trög, tjejer brukar ju inte vara så smarta. Undantag alla tjejer på SH, dom är väldigt begåvade.. :)

Under tiden man gick på Plåt/svets så förintades en å annan 25L plastdunk med hjälp av Acetylen....fullkommligt vansinnigt med tanke på att sista försöket resulterade i en löv och grusfri parkering....den tryckvågen var inte att leka med... :) overallen fladdrade som i orkan. :banana
Undra hur läraren pallade med alla "expriment", han borde blivit sinnessjuk tycker man.
Nåt som inte är lika farlig var ju när man skulle trycktesta fogarna man gjort.
En plåtlåda på 40*40cm svetsades iordning, sen svetsa fast ett rör på ovansidan och i med vatten å fram med fotpumpen.....:-D när den började bli rund slutade man pumpa....gjorde man inte det vart det ganska blött i verkstan...hirrhirr men fogarna var ju täta iaf.... :tungan

Testade också den med salpeter/socker. Vi (jag + vän) tog 2 dm av ett cykel styre från nått gammalt härke. Kromat va det iaf... Svetsade sen igen den ena ändan och svetsade en mutter i andra. Sen fyllde vi röret fullt för att sedan sättas det i ett skruvstäd. Då kunde man skruva i en bult och packa skiten riktigt hårt... :brinnerup (ren idioti)
Sedan ur med bulten och i med mer. Detta tills den nästan va sprickfördig..

Rören skulle testas i den lokala STORA maj brasan i bygden. Så när det blev lite mindre folk och desto mer öl hivades rören i brasan. Kan säga att det inte tog lång tid innan stockar stora som träd, glöd och annat flög villt omkring!! (ingen skadad denna gången) :3freak Kan ju undra vart flis och bultar tog vägen...

Tips på rökbomb: Borra med borr ur gummit från en hockeypuck. Lägg det överst i behållaren med salpeter/socker. Använd tomtebloss som stubin. Röker som salpeter/socker *10...

Fasen vad ni verkar ha / har haft kul med sånt, själv fick man nöja sej med en filmrulleburk som man fyllde med vatten och bakpulver, det var grejer det! :rolleyes:

Twosaint skrev:
Är det bara jag som kört oljefaten ?

Näerå, men vi ställde vårat på en flotte som vi ankrade fast mitt ute på sjön, och anslöt en rejäl stubin så att vi skulle hinna undan innan brasan under fatet skulle starta, det tog gott och väl en halvtimme innan vi sittandes på verandan mitt i natten kunde njuta av smällen :hihi :hihi

gjorde lumpen på Artilleriet. Varje gång vi sköt med en haubitz användes ~20L special krut, vilket vi gjode ~20ggr per dygn * 12pjäser. Gissa vad vi lekte med... :brinnerup :pangihuve

nu blev ni allt avundsjuka :D

Last edited:
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti