När ni gör er egen "Spudgun", Gör inte som jag..

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag tänkte att det skulle vara coolt med en apelsinbazooka, för er som inte vet vad det är kan söka på antingen spudgun eller potato shooter på bilder på ex.google.
Jag hade gjort en i avgasrör som svetsats ihop och jag testade den med bara acetylen först och ingen ammunition, small rätt bra.
Sen skulle jag efter lite ombyggnad testa den igen, så jag tog en handske som jag pulade ner papper i för att fylla upp den, knölade in den i röret som i sin tur satt i ett skruvstäd på verkstan.
Fyllde med acetylen och provade att tända, men inget hände, hmm troligen för lite syre tänkte jag.

Jag skruvade på lite syre och fyllde på.
Jag tänkte inte på att ta på hörselskydd, dum som jag var..
Fyy tusan vilken smäll!!!!
Jag hade tur som klarade trumhinnorna,
Ni som ska prova det, kör med ex. hårspray eller nåt mindre ofarligt.

tryggt att se att det finns fler idioter :tungan gjorde samma misstag själv, ibland råkar man bara stänga av hjärnan även om man vet bättre.

Det jag gjorde var att fylla en tetrafestis med en bra blanding av acteylen och syre i tron att det skulle bli en fin eldboll, jag satte tändaren till sugröret som stack ut och :brinnerup booom så började det snöa pappersflingor. Lustigt nog så kändes det inte så mycket i handen (jag höll ju i festisen förstås).

Förresten det här kan nog bli en fin "jag sprängde mig i luften tråd" då jag misstänker att det finns en hel del "likasinnade" här.

Och ta det lugnt därute så vi slipper se några sporthoj.com darwin awards.

När jag och kompisarna var elva tolv år unga så hade vi dille på att elda med bensin.

Vi brukade knalla iväg till macken med en resercdunk och fylla den, "vi skulle ju bara klippa gräset" :3freak

Sen hällde vi bensin i blomstersprutor och lekte eldkastare m.m.
En av gångerna så hittade vi en brunn med järnlock som vi eldade lite på. Vi hade eldat några gånger när vi tyckte att det skulle vara tufft om det brann på hela locket så vi hällde ut kanske en liter bensin på locket och tände på!
Först brann det rätt friskt sen så började det avta så vi tänkte att bensinen snart var slut, döm om vår förvåning när bensinångorna nere i brunnen exploderade och kastade locket tre fyra meter upp i luften. :skrämd

Efter det så eldade vi inte "upp" några brunnslock!

Det där skall man inte göra, spränger bort händer och armar om man har tur men oftast så sitter man i en vägg som är bort skjuten en meter pga lufttrycket. Om man gör fel, doserar för mycket mm.

inget bra tips eller vad det var

Hade en gammal sprejburk i garaget, tänkte att jag värmer den lite med varmluftpistolen så man får lite fart på färgen när man ska måla. Hade ju gjort det förr ca500 ggr och det har aldrig vart nåt problem tänkte jag, la sprejburken framför varmluftspistolen på garagegolvet. Gick bort en bit, böjde mig ner och började meka med nåt efter ca 10sekunder vart det en jäkla smäll, jag vänder mig om och ser att halva garaget står i lågor. Börjar fumla med pulversläckarn och lyckas släcka allt. Klarade mig med lite svedda ögonbryn! Men jäklar vilken smäll, hela garageporten slets loss och flög ut på farsans bil! Man lär sig nåt nytt varje dag..

GixxerJensa skrev:
Hade en gammal sprejburk i garaget, tänkte att jag värmer den lite med varmluftpistolen så man får lite fart på färgen när man ska måla. Hade ju gjort det förr ca500 ggr och det har aldrig vart nåt problem tänkte jag, la sprejburken framför varmluftspistolen på garagegolvet. Gick bort en bit, böjde mig ner och började meka med nåt efter ca 10sekunder vart det en jäkla smäll, jag vänder mig om och ser att halva garaget står i lågor. Börjar fumla med pulversläckarn och lyckas släcka allt. Klarade mig med lite svedda ögonbryn! Men jäklar vilken smäll, hela garageporten slets loss och flög ut på farsans bil! Man lär sig nåt nytt varje dag..

Var det nitroglycerin du skulle måla med? Betvivlar sprängkraften lite bara.

PalleP skrev:
Var det nitroglycerin du skulle måla med? Betvivlar sprängkraften lite bara.
Var en artikel om en sprayburk i de större tidningarna för några år sedan, någon kille som haft sin deodorant för nära ett levande ljus. Resultat: nya fönster och ny inredning.

Tryckökningen blir alltid enormt mycket större i slutna "behållare" jmf med i det fria. Det brukar för övrigt krävas en ordentlig inneslutning för att man ska få någon explosion alls när det gäller exempelvis svartkrut och nitrocellulosa.

Bengan skrev:
Var en artikel om en sprayburk i de större tidningarna för några år sedan, någon kille som haft sin deodorant för nära ett levande ljus. Resultat: nya fönster och ny inredning.

Tryckökningen blir alltid enormt mycket större i slutna "behållare" jmf med i det fria. Det brukar för övrigt krävas en ordentlig inneslutning för att man ska få någon explosion alls när det gäller exempelvis svartkrut och nitrocellulosa.

True true, men fönster är ju rätt veka om man jämför med en garageport samt "ny inredning" kan var lite gardiner eller motsvarande.Så om garageporten flyger iväg en bit vad händer då med mig som står en bit bort och mekar?

1. luftballong
2. accetylen + syre
3. blås upp ballongen, knut fast den
4. sätt på en lång stubin tråd.
5. älda på och släpp.
6. boombang!! :rolleyes:

Bengan skrev:

"Den första hypotesen polisen arbetade efter var att bildskärmen eller datorn hade exploderat."

I sanning hemska saker dessa datorer. Minns när min dator för några år sedan exploderade på grund av att jag försökte kopiera en fil och koppla upp mig mot Internet samtidigt. Jag flög c:a 5 meter rätt in i köket och kontorsrummet blev helt utblåst. Jag kunde inte lämna sjukan förrns dagen därpå. Jag säger bara, aldrig mera Intel!

hrc skrev:
"Den första hypotesen polisen arbetade efter var att bildskärmen eller datorn hade exploderat."

I sanning hemska saker dessa datorer. Minns när min dator för några år sedan exploderade på grund av att jag försökte kopiera en fil och koppla upp mig mot Internet samtidigt. Jag flög c:a 5 meter rätt in i köket och kontorsrummet blev helt utblåst. Jag kunde inte lämna sjukan förrns dagen därpå. Jag säger bara, aldrig mera Intel!
lol, ja man ska passa sig för att överbelasta datorer. :D

Många av oss har säkert eldat blyertspennor på fysiken i plugget.
Detta var ngt vi pysslade med så fort tillfälle gavs iaf :D
Nu for fan i Tobbe 14år och tankar som: "Om jag tar en timmermanspenna och kralligare spänningskälla så borde det brinna utav bara he****e!"
Vad kan vara kraftigare än 3fasuttaget i garaget!?
Sagt och gjort, här skulle eldas pennor!!
Jag vässade en penna och virade en tråd på varje ände av pennan.
Eftersom uttaget saknar brytare och satt ovanför arbetsbänken framför mig, så fick jag luta mig över pennan för att pilla in trådarna i varsin fas :rolleyes:
Döm om min förvåning när det visar sig att pennan fullständigt förintas i en kraftig knall! Det ringde lite i öronen men inte så farligt.
Jag funderar en stund på vart resterna av pennan tagit vägen, utan att hitta ngt spår efter den.
Går då in för att tvätta av mig efter kvällens övningar, ser då i spegeln att hela ansiktet är fullt med massa tunna tunna flisor efter pennan :näsblod
Detta är ju en sådan ide som man kan skratta åt nu, men jag fattar inte att jag klarade ögonen!
Inte så mkt som ett dammkorn hamnade i ögonen :va
Jag brände inte mer pennor sedan. :D
//Tobbe

Spränga flaskor med butangas sysslade vi rätt mycket med på rasterna när jag gick i 7an men "tryckvågen" från dem var inget att hurra för, så vi provade med en flaska hårmousse. Satan vilket tryck! (tips)

Den enda olyckan som skedde under hela det året var dock när vi tankade en 5L dunk halvfull med diesel och eldade undertill. Inget hände. Urtråkigt tyckte ju jag så jag tog en lång pinne och tryckte hål genom plasten på dunken, precis över vätskenivån (rakt i gasfickan). Ut står en säkert 5 meter lång "eldpelare" och grillar min arm lite halvt. Har nog aldrig haft så ont från en brännskada någonsin.

För nått år sen på den årliga kräftskivan vi polare har, satt jag å en polare framför brasan och kom på en "bra" idé. :rolleyes:
Detta utspelades givetvis sent på natten när ca 10-20% av festen fortfarande levde.

Vi hade en ganska go brasa med hyffsat höga lågor, efter en hel del arbete så va vi riktigt nöjda faktiskt.
När det skulle till att blandas ytterligare en till Redbull Vodka, så kom jag på idéen om att testa å lägga en oöppnad Redbull burk i lågorna.
Sagt å gjort å burken lades i brasan.
tiden gick å det hände ingenting, vi blev rätt besvikna och lutade oss fram mot brasan ,vi satt ca för att kolla om burken fortfarande va hel eller om den m från brasan, spruckigt utan att vi märkt det.

Vi ser att burken är intakt och jag observerar ,lyckligtvis, dessutom att burken ligger med ena kort ändan mot mig.

Jag blir lite feg å tar en plaststol som skydd mellan mig & burken.
20-30 sek senare så smäller det till uta helvette så nästan hela brasan slocknar av smällen.
Vi börjar asgarva och samtidigt som vi känner ett tunt fin regn av redbull över oss kollar jag resultaten på baksidan av stolen.
Jojjomen ALL Redbull va koncentrerad till baksidan av stolen och förgylldes med en fet bula som pajjade hela sitsen på stolen.

Tur att jag inte fick 30cl kokande redbull i ansiktet.
Men vilken jävla smäll.
Lessen att det blev långt.

Dvdmaster skrev:
Det där skall man inte göra, spränger bort händer och armar om man har tur men oftast så sitter man i en vägg som är bort skjuten en meter pga lufttrycket. Om man gör fel, doserar för mycket mm.

inget bra tips eller vad det var
Inget tips, det var en varning.
Hade jag haft apelsinerna som ammunition hade den kunnat förvandlats till en rörbomb lika gärna.

Som hobbypyroman, alltså jag eldar bara saker för att vara tuff :rolleyes: , så har man gjort mindre saker som kanske inte varit livshotande men dock roliga.

Hällt sprit-35 direkt ner i kaminen i lumpen (i tältet) vilket serulterade i att öppningen till 5-liters dunken börjar brinna. Eftersom jag tror att snart exploderar hela skiten så slår jag med handen på öppningen. Nu brinner både min hand och dunken....panik! Ut ur tältet och ösa på med snö :D

Sen lekte vi lite med deisel i eldbegränsaren (delat oljefat), men när det inte ville ta sig tog jag fram startgasburken! Fan vad det brann!!

Dessutom, stearinljus i kaminen ger fina låga i skorstensöppningen. Som en svetslåga...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti