När kom QS i GP-klasserna?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Satt och kollade på Japans GP från 1994 i går och det såg ut som att Doohan, Abe och de andra dippade gasen vid varje uppväxling.

Någon som vet när quickshiftern kom till GP-klasserna?

I mitten av sjuttiotalet användes tydligen STOPPknappen som quickshifter av en del.

Quickshifters som vi känner dom började nog dyka upp i mitten av 90-talet. Frågade man en HRC-gubbe vad det var som satt på växelstaget så sades det vara "a device to measule lidel shift effolt", dvs hur hårt chauffören stampade på pedalen.

Tack Mattias! :tummenupp

@Gustav: Racet gick på ESPN Classic :D

Tyckte jag såg Doohan gå runt med den här i depån:

benefon.jpg

93 provades det i Superbike vm, Ducati hade ett kort tag en elektrisk solinoid (stavning) som växlade upp med en knapp på styret men antar att det förbjöds för det försvann..

93 provades det i Superbike vm, Ducati hade ett kort tag en elektrisk solinoid (stavning) som växlade upp med en knapp på styret men antar att det förbjöds för det försvann..

Solenoid........hur som....

hördu Larzon....var du med Cralle och meckade i das fatherland ?......har ibland funderat över hur det var med R7orna....de brukade ju rasa ( vevaxlar har jag för mig ) på löpande band nästan i början - tex fick väl allas vår Christer bryta efter bara ett par varv på LeMans när han körde för Yamaha France ett år.

Men i Pro SBK har jag för mig att hans R7ór alltid funkade oklanderligt.

Så....någon idé om vad som gjordes annorlunda på Cralles PRO SBK maskiner gämfört med hur andra R7ór behandlades.....???

...eller har jag fel.........näe...... - detta har jag ju undrat över i snart 15 år jue.....

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back