När kom QS i GP-klasserna?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Satt och kollade på Japans GP från 1994 i går och det såg ut som att Doohan, Abe och de andra dippade gasen vid varje uppväxling.

Någon som vet när quickshiftern kom till GP-klasserna?

I mitten av sjuttiotalet användes tydligen STOPPknappen som quickshifter av en del.

Quickshifters som vi känner dom började nog dyka upp i mitten av 90-talet. Frågade man en HRC-gubbe vad det var som satt på växelstaget så sades det vara "a device to measule lidel shift effolt", dvs hur hårt chauffören stampade på pedalen.

Tack Mattias! :tummenupp

@Gustav: Racet gick på ESPN Classic :D

Tyckte jag såg Doohan gå runt med den här i depån:

benefon.jpg

93 provades det i Superbike vm, Ducati hade ett kort tag en elektrisk solinoid (stavning) som växlade upp med en knapp på styret men antar att det förbjöds för det försvann..

93 provades det i Superbike vm, Ducati hade ett kort tag en elektrisk solinoid (stavning) som växlade upp med en knapp på styret men antar att det förbjöds för det försvann..

Solenoid........hur som....

hördu Larzon....var du med Cralle och meckade i das fatherland ?......har ibland funderat över hur det var med R7orna....de brukade ju rasa ( vevaxlar har jag för mig ) på löpande band nästan i början - tex fick väl allas vår Christer bryta efter bara ett par varv på LeMans när han körde för Yamaha France ett år.

Men i Pro SBK har jag för mig att hans R7ór alltid funkade oklanderligt.

Så....någon idé om vad som gjordes annorlunda på Cralles PRO SBK maskiner gämfört med hur andra R7ór behandlades.....???

...eller har jag fel.........näe...... - detta har jag ju undrat över i snart 15 år jue.....

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien