När kan man börja åka mc

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Hoj
Yamaha R1-16
Hej! jag bor i Stockholm och undrar när man kan börja åka mc efter vintern? Hört att man saltar vägarna och då kan man inte åka på vägarna tills saltet är borta eller nåt...
Vad tycker ni ?

Efter det första ordentliga vårregnet brukar saltet ha spolats bort hjälpligt.
Saltet kan göra vägarna lite överraskande hala tidigt på säsongen, men jag brukar ändå vara ute så fort asfalten isfri och torr. Man får bara ta det lite lugnt, dels är man ringrostig efter uppehållet, dels är asfalten skitig och dels kall så fästet är lite sådär.

hej!
jag tog frugans sv 650 till jul middagen i dag :yoparty saltet är ju inte snällt mot färg och alu men är det väder brukar dom första turerna va i mars
god jul

Ja i slutet av mars som grabbarna säger bara saltet är borta, jag tog mig en sväng den 22/12 och den 23/12 dom har inte saltat än och det var tort och fint ute då:) grymt kul att kunna åka så här års illoco jag trodde jag var värst men tydligen inte :D

Nu för tiden så är det bara att köra året runt!
Behöver inte ens dubbdäck längre!

Aha!
Av rubriken väntade jag mig hemgångsråd, sjukgymnastikövningar och kanske tips kring hur man övertygar sin ortoped att gipsa benet i en körställningsmässigt fördelaktig vinkel.

...men salt på vägen ger sjukdomssympom också, så - fire away!

Ja, vägar saltas - tyvärr för motorcyklister.

Saltet äter på aluminium, accelerar rostangrepp på stål och får hojen att se schabbig ut.
Vidare så letar sig saltet in i kopplingspunkter, strömbrytare och andra ställen man inte vill ha störningar, och sedan har man "obegripliga" problem månader senare.

Saltet i sig skapar dessutom en särskild sorts smetig, obehaglig halka - redan nämnt i tråden.

Mindre känt är att saltlösningen även är aggressivt mot mototcyklisters skyddskläder.
Soppan letar sig in i sömmar och närmast löser upp tråden om man kör mycket på saltade vägar.

Hojen kan man skydda något så när genom att spraya den med diverse varianter på skyddsoljor.
Biltema har en produkt som funkar okay på aluminium och naken metall som inte värms upp av motor / avgasrör: 364555
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Skyddsolja-2000036004/

Kan även sprutas på kåpor och allt annat, är hyggligt enkel att få bort.

Nästa steg är tunnflytande rostskyddsmedel av typ Dinitrol ML
Snäppet mer vidhäftande, men färgar av sig och är svårt att tvätta bort.

Andra knep man sett vinteråkare använda genom åren är att regelbundet spraya hojen med diesel - men gemensamt är att hojen ändå ser ut som skit efter en säsongs vinterpendlande kring städer där det saltas.

Mitt förslag är att man ställer undan den hoj man är rädd om över vintermånaderna.
Själva körandet funkar ändå och är riktigt kul med dubbat - men då skall det vara på en hoj man har råd att låta ta stryk över vinter, och helst utan dyra kåpor på.

Slutligen ett tips till dom som haft otur att hamna på saltade vägsträckor under sen eller tidig säsong:
Spola omgående, noggrant, med KALLT vatten.
Kallt är viktigt! Varmvatten kickar igång en reaktion där saltlösningen blir fan så mycket mer frätande än vad den behöver vara.

Tack för svaret!!
Så man borde kanske vänta tills saltet är borta innan man kan börja köra igen.
Kanske efter första regnet??

Var ute ikväll en sväng (Läs 2 kilometer) i 0 gradigt, Kallt som attan men ack den som ger sig! Var även FLUGFRITT!!! :banana

Bara spraya WD-40 på utsatta delar osv. Sen tvättar man hojen ordentligt när saltet är borta från vägarna.

Eller köp en skithoj som du använder under vintern, så sparar man fin hojen för sommaren och bättre väder.

Har själv kört med olika slags hojar nästan året runt, har inte varit några problem alls. Lite mer underhåll kanske krävs dock tex rengöring av förgasare och luftfilter. Blir smutsiga som fan efter vintern.

Bästa är dock att skaffa sig dubbdäck också, roligaste som finns! Sladdar sig förbi trafiken!

Skithoj+dubbdäck=kul som fan, sluta klaga på livet!

När du kan börja åka mc är väl helt och hållet upp till den som kör mc:n??? :D

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...