När hojar närmar sig 4500mil??

Dennis the Dude

Dennis the Dude
Gick med
25 Oct 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 600 Corona Replica
Hej hej :yoparty

Undrar om nån har lite tips/information om vad som börjar gå sönder eller vad som kommer att behövas byta på en hoj som börjar närma sig 4500 mil?

Tack för svar
MVH Dennis the Dude

Förhoppningsvis behöver du inte byta något.
Gäller bara att hålla koll på grejerna, vad är det för märke/modell?

På en hårdkörd 2taktare,kolvar med allt vad det innebär.

På en normalkörd 4taktare som är servad,i princip inget.

Sen är ju alltid chassits alla lager bra att kolla över.

Henrik

ja det beror ju helt o hållet på vad det är för hoj, custom som glidit runt på låga fina varv eller en söndervarvad motorvägskörd motard??
Kolla över ventilspel är ju alltid bra men mekaniskt slitage på en normal hoj borde inte vara så farligt så länge den har varit välskött men sånt är ju alltid en chansning.

Finns ett otal trådar om detta.
För att summera så:

-Motorn är det inga problem med, i 9 fall av 10. Även varvvilliga 600cc-sporthojsmotorer håller bra mycket längre än allt det andra på hojen.
-Övriga delar så som fjädring bak, fjädrar i gaffel, lager, koppling osv får man kolla upp.

Min gamla tråd i ämnet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86931

De beror på hoj.

VTR motorn.

Har en som rullat 5700 mil - har inte ens behövt shimsa ventilerna - dom är aldrig ställda.

Har inte ens behövt byta stift - Irdiumstift

Hårdkörd.. men noga kontroller - och filter och oljebyten vid rek serv intervaller med biltema olja.

Däremot lär man snart få byta packboxar till gafflar,hjulager och lite annat smått - samt kanske tändstiftena då..

Så på 4500 mil lär inte mycket förändrats.

Brukar väl vara en ventilkoll med tillhörande stor service nånstans runt de miltalen? Annars är det nog bara o tuta o köra.

Köpte mig en blade 929 nu i aug med 4700 mil på mätaren och jag tycker nästan den e finare och går bättre i motorn och lådan än min förra 929 som hade gått 1400mil när jag köpte den. jag köper hellre en hoj som har används än en 10år gammal sporthoj med 2000mil på mätaren (och rost i cylinderloppen:D )

Hej hej

Tack för alla svaren, nu är man lite klokare.
Hojen i fråga är en Suzuki GSX-R 600 -02:a.

MVH Dennis

nada, zip, zero!
Det hänger inte på ett "miltal" när en hoj ger sig eller en reserv/servicedel. Är det en "dålig" tidigare del kanske även ett garantiåttaganden så är den förmodligen redan bytt. Många köper hojar med 3000 mil på mätaren, och somliga av dem har gått det dubbla utan att ägaren vet något, plus att mätaren kanske igen skruvas ur för att hålla ett högt värde på den hojen. Är det en fräsch efterhållen hoj, så skit i miltalen! Dra öronen åt dig på en kraschad hoj, omlackad som riktigt skriker vanvård, med blanka däck, rostig kedja, trasiga blinkers och dyna, etc etc med få mil på glöm den..OM inte priset är tokrätt!

Har sett ett flertal hojar som är omhändertagna rätt som gått 7000-10 000 mil de ser ut och går lika bra som 3000 milahojar.

Last edited:
Läs Motorrads 5000mils tester

Generellt är det snarare vid 10000mil som det är dags att göra något mer än bara regelbunden service. Då kan man fundera på renoveringar av något. Detta är alltså förutsatt att man skött hojen enligt givna föreskrifter avseende oljebyten(med rätt kvalisort) kontroll av skruvförband, till byte av slitagedelar.
(miltalet kan höjas till 20000mil om man talar om vissa märken)
Gäller radfyror, twinnar låter jag bli att svara på om huruvida de får mer stryk kopplat till kolvvikter osv.

Själv har jag nästan aldrig sett någon hoj som gått så långt, på många verkar milen "fastna" kring 2800 oavsett hur gamla och slitna de är, mystiskt:va

ja,man kan ju undra lite,,förra året jag letade hoj årsmodell runt 87-99 så hade typ alla hojar jag kollade på rullat 2800 till 3200mil,,,,trippmätarn måste stanna på något konstigt sätt:va

ja,man kan ju undra lite,,förra året jag letade hoj årsmodell runt 87-99 så hade typ alla hojar jag kollade på rullat 2800 till 3200mil,,,,trippmätarn måste stanna på något konstigt sätt:va

Kolla lite på Motarder på blocket, dom har aldrig gått längre än ca 200mil, oavsett oma dom är 10 år gamla endurohojar med motardkitt...

Sen brukar man hitta magnetgivare på hjulen och tejp på styret efter cykeldatorer också.

Sen beror de på om den varje start bara rullat 3 km - massa kallstarter.

Många mätare är garanterat skruvade...

Jag rev ned en motor efter 18000 mil en gång.
Pitting på en kamaxel,max tolerans på cylinderlopp,2 kullager i växellådan,växelgaflarna var lite repiga....

Nästan inget ju - trots att den gick ganska hårt - det var en vtwin.

Jag bytte vissa av delarna men borra inte om utan satte i nya ringar - efter 24000 gick bakre cyllen

Kolla lite på Motarder på blocket, dom har aldrig gått längre än ca 200mil, oavsett oma dom är 10 år gamla endurohojar med motardkitt...

Sen brukar man hitta magnetgivare på hjulen och tejp på styret efter cykeldatorer också.
Min har snart rullat 2000. Köpa? :tungan:

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage