När har en motard gått långt?

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Vad räknas som långt på en motard? En husa 650 -02 som gått 1000 mil är ju en del men hur långt är det i förhållande till de större ingrepp som kan behöva göras i motorn t.ex. lager, kolv, foder m,m? Kan 1000 mil motsvara 150-200 timmar om hojen går som gatmotard?

Vid vilket tim/mil antal börjar det komma större ingrepp än olja, filter, ventiler, luftfilter m.m? Givetvis under förutsättning att den är servad enligt instruktion, inte misskött på annat vis samt att det inte råkar vara ett måndagsexemplar.

Frågan gäller i första hand husa 650 men även KTM 625 & 640
 
På min 625:a fick jag byta vevlager vid 654mil trots betydligt tätare intervall än vad boken säger på oljebyten.Hoppas att det var ett måndagsexemplar,annars :skrämd Eller har jag smort sönder den kanske :va
 
Just en husa som gått 1000 mil är ju ganska långt. Fast som sagt det beror ju helt på hur den förre ägaren skött cykeln.
En 640 som gått 1000 mil skulle inte jag vara orolig över att köpa men som sagt allt hänger på hur de är skötta.
 
Marals76 skrev:
En 640 som gått 1000 mil skulle inte jag vara
orolig över att köpa men som sagt allt hänger på hur de är skötta.

Jag skulle vara orolig !

Hör ganska ofta om KTM'er som börjar strula mycket efter 800-1000 mil !!

/Gurra
 
Gurra skrev:
Jag skulle vara orolig !

Hör ganska ofta om KTM'er som börjar strula mycket efter 800-1000 mil !!

/Gurra


Beror ju helt o hållet hur de är skötta. Kompisen köpte en XR650R som hade gått 1300. Den är i kanonskick medans en kompis i sin tur köpte en som bara gått 500 som det mesta har gått sönder på. Visserligen annat märke men det visar att allt beg. är en chansning (mer eller mindre) och att det är underhållet som är avgörande.
 
erik skrev:
Vad räknas som långt på en motard? En husa 650 -02 som gått 1000 mil är ju en del men hur långt är det i förhållande till de större ingrepp som kan behöva göras i motorn t.ex. lager, kolv, foder m,m? Kan 1000 mil motsvara 150-200 timmar om hojen går som gatmotard?
Frågan gäller i första hand husa 650 men även KTM 625 & 640

Som referens har min Husa 650 -02 gått 700 mil, med min körning motsvarar det ca 120 h. Inga lager eller ingrepp i motorn förutom bytt krysskil till kamdrevet och ny kickaxel. :D
 
Långt

Såg en KTM 600 från början av -90 som var körd över 10000 mil. Visserligen ingen motard men ändå. Detta utan större ingrepp på motorn. Fick visst nånsorts diplom från fabriken!! Sök på google under ktm 600!
 
Min ena ktm 640 hade rullat 3400 mil som budhoj innan jag köpte den.När jag rev den motorn efter att jag bytt till en nyare så såg allt helfräscht ut,helt otroligt.Känner ola som hade haft den,o enligt honom har dom bara varit noga med servicar+att dom bytt lameller 2 ggr.
 
KTM 620 SC -01: Nytt kopplingslager efter ca 650 mil och då byttes även vevstakslager som var på väg att ge sig, i övrigt såg maskinen ut som om den var ny (kolv, cylle, växellåda m.m.).
 
Vet om en ktm 640 som rullat 10000mil utan större bekymmer igentligen!
rullade budtrafik hela tiden! det var en -99:a tror jag
sköts grejjerna rätt så håller dom!
 
erik skrev:
Vad räknas som långt på en motard? En husa 650 -02 som gått 1000 mil är ju en del men hur långt är det i förhållande till de större ingrepp som kan behöva göras i motorn t.ex. lager, kolv, foder m,m? Kan 1000 mil motsvara 150-200 timmar om hojen går som gatmotard?

Vid vilket tim/mil antal börjar det komma större ingrepp än olja, filter, ventiler, luftfilter m.m? Givetvis under förutsättning att den är servad enligt instruktion, inte misskött på annat vis samt att det inte råkar vara ett måndagsexemplar.

Frågan gäller i första hand husa 650 men även KTM 625 & 640


Min Duke har gått 1700 drygt och går bara bättre och bättre. Som nämnts tidigare, tar man bara hand om hojen så fortsätter den bara att gå.
 
Min KTM 640 från 99 har nu snurrat 1800mil. Inga byten av delar, bara sevice var 300-500 mil beroende på hur hårt den har varit körd.
Det börjar dock bli dags att byta lite packningar, vinterns projekt.
 
Tom Byron skrev:
Om man får två ras på under 100mil då......... :hihi :D :tummenupp :fyllisar

Det kostar att ligga på topp!! :crash Hade du köpt en gammal XR så hade det inte hänt, men hur kul är det på en skala ? :)
 
Du har så rätt..

Snackade med Krattan å co om det där å hur skoj skulle det vara å köpa en tyngre hoj nu för att den ska hålla bättre, då lägger jag hellre av å börjar med modellbilar eller frimärkssamlingar......

Nä isbrytartiderna är förbi å långa sena kvällar i garaget är här... :tungan

Men trodde nog den skulle överleva till isbanan ivf ;)

TomK skrev:
Det kostar att ligga på topp!! :crash Hade du köpt en gammal XR så hade det inte hänt, men hur kul är det på en skala ? :)
 
Tom Byron skrev:
Om man får två ras på under 100mil då......... :hihi :D :tummenupp :fyllisar

Colin Chapman (grundaren till Lotus) sa en gång att den perfekta rejsbilen håller ihop till precis efter målgång.
All extra tid utöver det är överflödigt...
Eftersom Husa nu är en så pass extrem maskin & enligt resonemanget ovan (lite fritt översatt)
Så har du gjort 2 körningar som tillsammans gav nästan 100 mil.

Är inte det lite långt mellan servicarna för en Husa? :brinnerup :tungan :crash

Dags att köpa KTM igen??? :D
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top