När har en motard gått långt?

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Vad räknas som långt på en motard? En husa 650 -02 som gått 1000 mil är ju en del men hur långt är det i förhållande till de större ingrepp som kan behöva göras i motorn t.ex. lager, kolv, foder m,m? Kan 1000 mil motsvara 150-200 timmar om hojen går som gatmotard?

Vid vilket tim/mil antal börjar det komma större ingrepp än olja, filter, ventiler, luftfilter m.m? Givetvis under förutsättning att den är servad enligt instruktion, inte misskött på annat vis samt att det inte råkar vara ett måndagsexemplar.

Frågan gäller i första hand husa 650 men även KTM 625 & 640
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
På min 625:a fick jag byta vevlager vid 654mil trots betydligt tätare intervall än vad boken säger på oljebyten.Hoppas att det var ett måndagsexemplar,annars :skrämd Eller har jag smort sönder den kanske :va
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Just en husa som gått 1000 mil är ju ganska långt. Fast som sagt det beror ju helt på hur den förre ägaren skött cykeln.
En 640 som gått 1000 mil skulle inte jag vara orolig över att köpa men som sagt allt hänger på hur de är skötta.
 

Gurra

Jag rullar ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
BMW M3 -03
Marals76 skrev:
En 640 som gått 1000 mil skulle inte jag vara
orolig över att köpa men som sagt allt hänger på hur de är skötta.

Jag skulle vara orolig !

Hör ganska ofta om KTM'er som börjar strula mycket efter 800-1000 mil !!

/Gurra
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Gurra skrev:
Jag skulle vara orolig !

Hör ganska ofta om KTM'er som börjar strula mycket efter 800-1000 mil !!

/Gurra


Beror ju helt o hållet hur de är skötta. Kompisen köpte en XR650R som hade gått 1300. Den är i kanonskick medans en kompis i sin tur köpte en som bara gått 500 som det mesta har gått sönder på. Visserligen annat märke men det visar att allt beg. är en chansning (mer eller mindre) och att det är underhållet som är avgörande.
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
erik skrev:
Vad räknas som långt på en motard? En husa 650 -02 som gått 1000 mil är ju en del men hur långt är det i förhållande till de större ingrepp som kan behöva göras i motorn t.ex. lager, kolv, foder m,m? Kan 1000 mil motsvara 150-200 timmar om hojen går som gatmotard?
Frågan gäller i första hand husa 650 men även KTM 625 & 640

Som referens har min Husa 650 -02 gått 700 mil, med min körning motsvarar det ca 120 h. Inga lager eller ingrepp i motorn förutom bytt krysskil till kamdrevet och ny kickaxel. :D
 

Norre999

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Hangö,Finland
Hoj
KTM 600-92
Långt

Såg en KTM 600 från början av -90 som var körd över 10000 mil. Visserligen ingen motard men ändå. Detta utan större ingrepp på motorn. Fick visst nånsorts diplom från fabriken!! Sök på google under ktm 600!
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Min ena ktm 640 hade rullat 3400 mil som budhoj innan jag köpte den.När jag rev den motorn efter att jag bytt till en nyare så såg allt helfräscht ut,helt otroligt.Känner ola som hade haft den,o enligt honom har dom bara varit noga med servicar+att dom bytt lameller 2 ggr.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
KTM 620 SC -01: Nytt kopplingslager efter ca 650 mil och då byttes även vevstakslager som var på väg att ge sig, i övrigt såg maskinen ut som om den var ny (kolv, cylle, växellåda m.m.).
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Vet om en ktm 640 som rullat 10000mil utan större bekymmer igentligen!
rullade budtrafik hela tiden! det var en -99:a tror jag
sköts grejjerna rätt så håller dom!
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
erik skrev:
Vad räknas som långt på en motard? En husa 650 -02 som gått 1000 mil är ju en del men hur långt är det i förhållande till de större ingrepp som kan behöva göras i motorn t.ex. lager, kolv, foder m,m? Kan 1000 mil motsvara 150-200 timmar om hojen går som gatmotard?

Vid vilket tim/mil antal börjar det komma större ingrepp än olja, filter, ventiler, luftfilter m.m? Givetvis under förutsättning att den är servad enligt instruktion, inte misskött på annat vis samt att det inte råkar vara ett måndagsexemplar.

Frågan gäller i första hand husa 650 men även KTM 625 & 640


Min Duke har gått 1700 drygt och går bara bättre och bättre. Som nämnts tidigare, tar man bara hand om hojen så fortsätter den bara att gå.
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Min KTM 640 från 99 har nu snurrat 1800mil. Inga byten av delar, bara sevice var 300-500 mil beroende på hur hårt den har varit körd.
Det börjar dock bli dags att byta lite packningar, vinterns projekt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tom Byron skrev:
Om man får två ras på under 100mil då......... :hihi :D :tummenupp :fyllisar

Det kostar att ligga på topp!! :crash Hade du köpt en gammal XR så hade det inte hänt, men hur kul är det på en skala ? :)
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Du har så rätt..

Snackade med Krattan å co om det där å hur skoj skulle det vara å köpa en tyngre hoj nu för att den ska hålla bättre, då lägger jag hellre av å börjar med modellbilar eller frimärkssamlingar......

Nä isbrytartiderna är förbi å långa sena kvällar i garaget är här... :tungan

Men trodde nog den skulle överleva till isbanan ivf ;)

TomK skrev:
Det kostar att ligga på topp!! :crash Hade du köpt en gammal XR så hade det inte hänt, men hur kul är det på en skala ? :)
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Tom Byron skrev:
Om man får två ras på under 100mil då......... :hihi :D :tummenupp :fyllisar

Colin Chapman (grundaren till Lotus) sa en gång att den perfekta rejsbilen håller ihop till precis efter målgång.
All extra tid utöver det är överflödigt...
Eftersom Husa nu är en så pass extrem maskin & enligt resonemanget ovan (lite fritt översatt)
Så har du gjort 2 körningar som tillsammans gav nästan 100 mil.

Är inte det lite långt mellan servicarna för en Husa? :brinnerup :tungan :crash

Dags att köpa KTM igen??? :D
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top