SGM
BTG 8:20
Duccen - När man ser den där svepiga kurvkombinationen framför en och man är på humör.
Crossen - När man tar den där platån man fegat för..
Crossen - När man tar den där platån man fegat för..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
När ett barn kollar på mig som ett rådjur i helljusen. Hans ögon är okontrollerbart fastlimmade på mig. Fascination och beundran är orden som man kan läsa av hans blick, det finns inget som kan rubba hans blick.
När ensam man får stå på på någon enslig skogsväg, gärna lite "för" fort så att både jag och hojen får bekänna färg. Bästa tidpunkten att köra är tidig morgon, medan daggen fortfarande ligger kvar, det är svalt i luften och tomt på vägarna.
Finns inget härligare än att höra boxern bryta tystnaden när man kommer sättandes över nåt krön.![]()
ELLER när man under långresa, efter en vecka börjar bli varm i sadeln, ett med hojen. Att varje morgon stiga upp och veta att man skall vidare. Balsam för rastlösa själar.
Då är känslan så obeskrivligt härlig att det inte finns något som kommer i närheten.
Jag har som trevligast på banan, inte nödvändigtvis just PÅ banan utan det kan även vara bredvid efter ett körpass där man snackar lite skit och skryter om omkörningar eller ger varandra beröm för ett riktigt fint körpass. Det är kul att lära sig nya saker och kul att ge andra tips på saker.
När ett barn kollar på mig som ett rådjur i helljusen. Hans ögon är okontrollerbart fastlimmade på mig. Fascination och beundran är orden som man kan läsa av hans blick, det finns inget som kan rubba hans blick.[...]
Att få bajsa när man verkligen behöver måste ju ändå komma jäkligt nära?
När jag kör min gamla favoritväg här hemma.
Känd som "promillevägen", en bakväg mellan Öregrund och Östhammar som är mer än lovligt krokig.
Har gasat på den vägen hundratals gånger genom åren, med allt från gamla alfor, till skåpbilar, golf gti, Mercan och nu mest med motorcykeln.
Där känner jag varje kurva som min egen ficka, vet vart utfarterna är, vet vart hus ligger och vet vart varje grop i vägen är.
När jag får köra den en fin höstkväll, ni vet när luften är lite kall och man tycker att motorn ger det där lila extra.
Just en sådan kväll är det svårt att motivera mig till att köpa vilken annan hoj i världen, just då är ju min KTM bäst!
Hahaha. Finns en rolig promilleväg mellan Östhammar och Norrskedika Gruvor också, men där duger det inte att komma dragande med en gathoj. En klassisk liten stig som nyttjats i årtionden av folk som festat till i Östhammar![]()
Den absolut mest fantastiska hojupplevelse jag någonsin haft var förra sommaren.
Jag hade somnat tidigt kvällen innan och vaknade därför redan innan ottan, men då jag kände på mig att jag inte skulle kunna somna om så gick jag upp och gjorde mig i ordning.
När jag kommer ner på nedre våningen och tittar ut genom vardagsrumsfönstret så ser jag det vackraste väder man kan tänka sig: Ljust (men inte bländande, bara mjukt ljus), blå himmel, molnfritt, vindstilla, perfekt temperatur (ni vet den där som gör att man känner sig perfekt hela tiden, den som varken gör att man fryser när man sitter på hojen i hög hastighet eller svettas ihjäl när man står bredvid. Helt perfekt) och helt tyst.
Morgondiset låg fortfarande kvar över ängarna och inte en själ vare sig syntes eller hördes på mils avstånd. Jag kände direkt att "den här morgonen är gjord för mig och hojen".
Jag slängde i mig ett par snabba mackor, sprang ut i hallen, bytte om till hojkläder, kutade ner till garaget, tog ut hojen, kollade oljan och fyllde på det lilla som behövde (2T) och så bar det iväg. Helt makalöst. Jag hade vägarna för mig själv, vädret var så strålande som det bara kunde vara och jag kände hur ett lugn och en njutning som jag sällan upplevt kom över mig. Det var som om allt bara andades frid runt omkring mig. Ingen vind som jäklades och kastade mig hit och dit. Tvärtom, det kändes som om det knappt fanns luft runt omkring mig. Vindbruset var minimalt även i högre hastigheter och inga krängiga kastvindar över huvud taget. Inget svettig hetta eller isande kyla som distraherade, inga andra trafikanter, ingen aftonsol som bländar... Det var bara jag, hojen och massor av kurviga vägar.
Jag tror att jag fyllde upp tanken tre gånger bara under den turen. Det verkade aldrig vilja ta slut, vägarna bara fortsatte och allt höll sig precis lika perfekt i stort sett hela rundan. Inte förrän jag körde hemåt började världen vakna och folket titta ut ur sina hus. Tänk er, åtskilliga timmar av perfekt körning med vägarna i stort sett för sig själv. Jag tror jag såg en glimt av himmelriket den dagen... Det var underbart...
Ahh, jag vet precis hur det känns - helt underbart! Men även första dagen, all pirrighet man känner, när man äntligen kommer iväg och har ett rejält äventyr framför sig. Och när man kommit så långt att man lämnar de bekanta trakterna och börjar bryta ny mark.ELLER när man under långresa, efter en vecka börjar bli varm i sadeln, ett med hojen. Att varje morgon stiga upp och veta att man skall vidare. Balsam för rastlösa själar.
Den absolut mest fantastiska hojupplevelse jag någonsin haft var förra sommaren.
Jag hade somnat tidigt kvällen innan och vaknade därför redan innan ottan, men då jag kände på mig att jag inte skulle kunna somna om så gick jag upp och gjorde mig i ordning.
När jag kommer ner på nedre våningen och tittar ut genom vardagsrumsfönstret så ser jag det vackraste väder man kan tänka sig: Ljust (men inte bländande, bara mjukt ljus), blå himmel, molnfritt, vindstilla, perfekt temperatur (ni vet den där som gör att man känner sig perfekt hela tiden, den som varken gör att man fryser när man sitter på hojen i hög hastighet eller svettas ihjäl när man står bredvid. Helt perfekt) och helt tyst.
Morgondiset låg fortfarande kvar över ängarna och inte en själ vare sig syntes eller hördes på mils avstånd. Jag kände direkt att "den här morgonen är gjord för mig och hojen".
Jag slängde i mig ett par snabba mackor, sprang ut i hallen, bytte om till hojkläder, kutade ner till garaget, tog ut hojen, kollade oljan och fyllde på det lilla som behövde (2T) och så bar det iväg. Helt makalöst. Jag hade vägarna för mig själv, vädret var så strålande som det bara kunde vara och jag kände hur ett lugn och en njutning som jag sällan upplevt kom över mig. Det var som om allt bara andades frid runt omkring mig. Ingen vind som jäklades och kastade mig hit och dit. Tvärtom, det kändes som om det knappt fanns luft runt omkring mig. Vindbruset var minimalt även i högre hastigheter och inga krängiga kastvindar över huvud taget. Inget svettig hetta eller isande kyla som distraherade, inga andra trafikanter, ingen aftonsol som bländar... Det var bara jag, hojen och massor av kurviga vägar.
Jag tror att jag fyllde upp tanken tre gånger bara under den turen. Det verkade aldrig vilja ta slut, vägarna bara fortsatte och allt höll sig precis lika perfekt i stort sett hela rundan. Inte förrän jag körde hemåt började världen vakna och folket titta ut ur sina hus. Tänk er, åtskilliga timmar av perfekt körning med vägarna i stort sett för sig själv. Jag tror jag såg en glimt av himmelriket den dagen... Det var underbart...
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|