När gick den tekniska utvecklingen av hojar snabbast?

Okej, vad skönt! Förgasare känns väldigt mycket mindre "teknisk landvinning" än sprut, för att passa på de vassaste hojarna i världen.

Remember that Bosch, original builder of Mechanical fuel injection, 1910s/1920s, and Magnetti Marelli hold most of the patents for fuel injection. But several companies were making EFI conversions for motorcycles around the same time.
https://www.quora.com/When-did-motorcycles-become-fuel-injected

Häpp, hundra år tillbaka igen. Inte nytt under solen... :tungan
 
Jag hade en R1 -98, sen TL1000 -99 följt av R1 -00. R1orna var mycket behagligare av-på med gasen. OK 4:a jämfört med twin, men det tog ett tag innan insprutarna blev lika bra som förgasarna på gatan. Tror tex att dom första R1orna med insprut kunde vara ganska ryckiga i påslaget. Fråga någon med en tidig Bimota med insprut.
 
Jag hade en R1 -98, sen TL1000 -99 följt av R1 -00. R1orna var mycket behagligare av-på med gasen. OK 4:a jämfört med twin, men det tog ett tag innan insprutarna blev lika bra som förgasarna på gatan. Tror tex att dom första R1orna med insprut kunde vara ganska ryckiga i påslaget. Fråga någon med en tidig Bimota med insprut.
Yamaha kämpar fortfarande med det problemet. Provkör en MT-09. :lol:lol
 
Yamaha kämpar fortfarande med det problemet. Provkör en MT-09. :lol:lol
Yamaha kämpar fortfarande med det problemet. Provkör en MT-09. :lol:lol
När det gäller ryckighet har Yamaha lyckats backa utvecklingen :näsblod
-05 R1 tycker jag funkade som den borde.
-07an (med ride by wire) gick något fel, tänkte de borde fått ordning på det med -09ans modell men nej då, samma där...

Gjorde allt för att bli av med "fenomenet", det som till slut fixade det var bytte till YEC programvara i ECUn...

Antar det lär vara någon miljögrej för så där kan Yamaha förhoppningsvis inte soppat till det med vilje(?)
 
När det gäller ryckighet har Yamaha lyckats backa utvecklingen :näsblod
-05 R1 tycker jag funkade som den borde.
-07an (med ride by wire) gick något fel, tänkte de borde fått ordning på det med -09ans modell men nej då, samma där...

Gjorde allt för att bli av med "fenomenet", det som till slut fixade det var bytte till YEC programvara i ECUn...

Antar det lär vara någon miljögrej för så där kan Yamaha förhoppningsvis inte soppat till det med vilje(?)


Undrar om det var samma med den R6 -06 jag hade, också ride-by-wire? I gångfart på ettan härledde jag dock rycket som ett jobbigt transmissionsglapp. Det var så jäkligt att man såg varvräknaren gå upp ett par hundra varv innan det högg tag. Kanske både glapp och ryck?
 
Undrar om det var samma med den R6 -06 jag hade, också ride-by-wire? I gångfart på ettan härledde jag dock rycket som ett jobbigt transmissionsglapp. Det var så jäkligt att man såg varvräknaren gå upp ett par hundra varv innan det högg tag. Kanske både glapp och ryck?

Ja, R6an var ju först ut med den nya insprutningen.
Kan såklart varit en kombination av fel som gör det värre men jag provade alla möjliga saker som att koppla ur lambdaregleringen, motorhuset bytte TPS och APS givarna, mappning med powercommander, nytt gashandtag som öppnar långsammare i början, inget hjälpte.

Slet ner bakre bromsbeläggen på knappt två säsonger då jag fick hålla på bakbromsen när det var blött osv då effekten slog på ganska abrupt, skitläskigt.

Slutade med att jag loggade alla signaler och hittade att spjällen öppnar inte linjärt från noll utan börjar med ett steg..
Visade Yamaha men de var inte intresserade, hänvisade bara till auktoriserad verkstad..

Har haft två -07 R1 och de var samma på båda.

https://youtu.be/EizOgrU1kTE
 
Last edited:
Remember that Bosch, original builder of Mechanical fuel injection, 1910s/1920s, and Magnetti Marelli hold most of the patents for fuel injection. But several companies were making EFI conversions for motorcycles around the same time.
https://www.quora.com/When-did-motorcycles-become-fuel-injected

Häpp, hundra år tillbaka igen. Inte nytt under solen... :tungan

Och inte nog med det. Eftersom tyskarna hade patent hade de insprutning på Messerschmidt 109 tidigt i kriget. Det hade inte Spitfire. Det innebar att motorn på en sådan kunde stanna när man hade negativa G krafter. Så tänk på det om ni gör en utåtvänd looping med er förgasar hoj. den kan stanna då. Så nu vet ni det.

Det här hade inte alls med tråden att göra men det är november och det är svart och mörkt ute. Så jag kan inte hjälpa det:glömdet
 
Och inte nog med det. Eftersom tyskarna hade patent hade de insprutning på Messerschmidt 109 tidigt i kriget. Det hade inte Spitfire. Det innebar att motorn på en sådan kunde stanna när man hade negativa G krafter. Så tänk på det om ni gör en utåtvänd looping med er förgasar hoj. den kan stanna då. Så nu vet ni det.

Det här hade inte alls med tråden att göra men det är november och det är svart och mörkt ute. Så jag kan inte hjälpa det:glömdet

Aber besserer ein Feuerspitzer sein als ein Messerschmidt! :D
 
Många har redan skrivit att det var åttiotalet, mitten eller slutet.
Suzuki GSX-R 750 -85 sticker ju ut med låg vikt, aluminiumram och över hundra hästar original. "En racer för gata." Hur många hojar har haft en egen entypsklass? Såg iofs ett race för SRX-6:or. :tummenupp
Året innan var Yamaha FZ 750 värst med hundra hästar, fem ventiler per cylinder men stålram.
Det fanns ju en frivillig effektbegränsning i branschen på 100 hästar. Honda VF 1000 R vägde hela 260 kilo!
En 750 var snabbare än en 1000/1100. Strypningarna försämrade både motorkaraktären och soppaförbrukningen.

Tänk också att det fanns en tid när hojarna inte ens gjorde 300! :D
 
Och inte nog med det. Eftersom tyskarna hade patent hade de insprutning på Messerschmidt 109 tidigt i kriget. Det hade inte Spitfire. Det innebar att motorn på en sådan kunde stanna när man hade negativa G krafter. Så tänk på det om ni gör en utåtvänd looping med er förgasar hoj. den kan stanna då. Så nu vet ni det.

Det här hade inte alls med tråden att göra men det är november och det är svart och mörkt ute. Så jag kan inte hjälpa det:glömdet

Mycket bra ihågkommet.

Insprutning hade sedan tex MB 300SL och Peugeot 404 (Kügelfischer) och 1970 fick Citroën DS21IE BOSCH LE-Jetronic och den gjorde minsann ärliga 200 knyck trots att bilkonstruktionen då var 14 år gammal...

Man undrar ju varför hojar och båtmotorer körde med förgasare så länge, det kan ju inte ha berott på bristande konkurrens...? :D Eller ännu värre - Continental och Lycoming som i princip utan utveckling såg likadana ut från mitten av trettiotalet till nuvarande millennium.
 
Att köra upp-och-ner till trots - jag är inte säker på att jag skulle ranka tidiga eller ens sena former av bränsleinsprutning som högre tekniknivå jämfört med vissa förgasarkonstruktioner...

En CV-förgasare från en nittiotals sporthoj eller en helt vanlig flatslide-förgasare från en tjugo år gammal snöskoter är ju ett mekaniskt och flödesdynamiskt mästerverk, medans insprutning mest är en högtryckspump, några billiga givare från Kina och sedan fixar man resten med nollor och ettor.

Jag är ganska säker på att de "buggar" man kan uppleva på vissa moderna hojar - t.ex. ryckig gång på låg last - skulle gå att fixa hur lätt som helst med en väl inställd förgasare. Med dagens produktionsekonomi är dock förgasaren garanterat en dyrare lösning och den erbjuder inte heller någon enkel lösning för branschtermen "decel cut" (att man frångår den naturliga flödesdynamiken och klipper bränsletillförseln helt och hållet vid minsta lilla motorbroms), något som förmodligen krävs för de senaste Euro-normerna.
 
Angående trådens egentliga fråga så är jag nog böjd att hålla med de som tycker att den intensivaste utvecklingen var precis i början, då trampcykeln blev motorcykeln.

Visst finns ikoner från sextio-, sjuttio-, åttio- och nittiotal, men de hojar som är ikoner för mig själv introducerade ju egentligen inte ny teknik, utan de är ju mest ihågkomna för att de samlade ihop redan existerande teknik eller för att de bara blev större och starkare. Till exempel första GSX-R, första Fireblade och första R1.
 
Att köra upp-och-ner till trots - jag är inte säker på att jag skulle ranka tidiga eller ens sena former av bränsleinsprutning som högre tekniknivå jämfört med vissa förgasarkonstruktioner...

En CV-förgasare från en nittiotals sporthoj eller en helt vanlig flatslide-förgasare från en tjugo år gammal snöskoter är ju ett mekaniskt och flödesdynamiskt mästerverk, medans insprutning mest är en högtryckspump, några billiga givare från Kina och sedan fixar man resten med nollor och ettor.

Jag är ganska säker på att de "buggar" man kan uppleva på vissa moderna hojar - t.ex. ryckig gång på låg last - skulle gå att fixa hur lätt som helst med en väl inställd förgasare. Med dagens produktionsekonomi är dock förgasaren garanterat en dyrare lösning och den erbjuder inte heller någon enkel lösning för branschtermen "decel cut" (att man frångår den naturliga flödesdynamiken och klipper bränsletillförseln helt och hållet vid minsta lilla motorbroms), något som förmodligen krävs för de senaste Euro-normerna.

Det GÅR ju att göra en insprutning alldeles fenomenal vad gäller motorkultur men då kostar det...
 
Läs vad Gunnar skrev i en krönika i ClassicBike härom året, tänker på första tjugo raderna:

Dackevall om    80-talet.jpg
 
Last edited:
Ja när det gäller de japanska hojarnas mest radikala utveckling så kan det stämma.
70-talets japanska SportHojar var snyggare och snabbare än de var bra!
Väghållningen nådde inte riktigt upp till motorstyrkan om man ser det snällt. :D
Det krävdes engelska rambyggare för att få till hyfsad väghållning.

Men även om vi var med och kände skillnaden så var den tekniska utvecklingen från motoriserad cykel till motorcykel betydligt större.
 
Allt beror på hur man betraktar en motorcykel. Vissa vill ha en ultramodern farkost med alla tekniska innovationer, ska se ut och fungera som ett jaktplan. Då är de senaste årens utveckling spännande och positiv. För andra är tjusningen med mc själva enkelheten, det ska bara vara två hjul och en motor. Då är det främst hojar fram till tidigt 80-tal som gäller.
Kan man upplev känslan med mc-åkandet lika bra på en Honda cb 750 -78 som på en Kawasaki Z900RS -18?
Har 40 års utveckling varit positiv eller negativ?
 
Allt beror på hur man betraktar en motorcykel. Vissa vill ha en ultramodern farkost med alla tekniska innovationer, ska se ut och fungera som ett jaktplan. Då är de senaste årens utveckling spännande och positiv. För andra är tjusningen med mc själva enkelheten, det ska bara vara två hjul och en motor. Då är det främst hojar fram till tidigt 80-tal som gäller.
Kan man upplev känslan med mc-åkandet lika bra på en Honda cb 750 -78 som på en Kawasaki Z900RS -18?
Har 40 års utveckling varit positiv eller negativ?

Den har varit positiv, men sedan är det ju hur man väljer att ANVÄNDA de tekniska landvinningarna.

Det är svårt att tänka sig att RR- och de stora offroadtouringhojarna hade varit bättre eller roligare utan den senaste tekniken. Tvärtom - det gör dem betydligt bättre och roligare i ett enormt mycket bredare register än annars.

Däremot skall man inte jämföra en seriös hoj med perspektiv att hålla 20 år med daglig användning som transportmedel med många av dagens blingade billighetsleksaker som bara följer sista modet.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top