När gick den tekniska utvecklingen av hojar snabbast?

kul tråd så här ser jag på det. givetvis gäller detta vad för standard hoj som kunde köpas hos den lokala mc-handlaren

60-talet brytarlöst tändsystem:kawa 500 h1 1969
70-talet första standard hoj med +100hk:honda cbx1000 1978
80-talet då kommer bitarna på plats med bättre fjädring och ramar samt mer knuff i motorerna.

så jag lägger min röst på 80-talet
 
Last edited:
En vän har en BMW R90S från 1970 talet. Den rullar fortfarande med nu över 50000mil. Varför?
Total avsaknad av modern elektronik.
Därför tror jag att när det gällde hållbarhet kom maximum precis innan man gick över ECU och insprutning. dvs omkring 2000.


Hmm...du får nog backa iaf 10 år när vi kommer till insprut...
BMW låg nog inte i framkant på den tiden.
 
Hmm...du får nog backa iaf 10 år när vi kommer till insprut...
BMW låg nog inte i framkant på den tiden.
Vanliga hojar med insprutning kom i slutet av 70- början av 80-talet. (Kawa 1100 + turbohojar) men det dröjde nog faktiskt till slutet av -90 början av - 00 innan det kom på bred front och ersatte förgasare nästan överallt. Säkert en kostnadsfråga snarare än teknisk. Ikonen R1 började med förgasare t ex.....

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Vanliga hojar med insprutning kom i slutet av 70- början av 80-talet. (Kawa 1100 + turbohojar) men det dröjde nog faktiskt till slutet av -90 början av - 00 innan det kom på bred front och ersatte förgasare nästan överallt. Säkert en kostnadsfråga snarare än teknisk. Ikonen R1 började med förgasare t ex.....

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Utvecklingen är verkligen inte alltid linjär.
När R1 fick insprutning (2002) tyckte Yamaha fortfarande att förgasare var bättre för M1an, dvs, deras "värsta" hoj :)

Året därpå var det insprutning som gällde även på M1.


(klippt från wikipedia)
Yamaha förklarar användningen av förgasare på M1 (2002)

022702top.jpg

Yamaha har publicerat följande information om den pågående utvecklingen av MotoGP maskinen YZR-M1, nu med en förgasarmotor. Ironiskt nog pressenteras samtidigt den bränsleinsprutade gatcykeln R1 med enastående bränsleinsprutning.

Den nya YZR-M1 drivs av en helt ny 990cc vätskekyld 4-takts DOHC, 5-ventils, fyrcylindrig radmotor som utvecklats av Yamahas ingenjörer för det ultimata av låg vikt, kompakthet och hög prestanda .
Motorn är ungefär 10% lättare än 749cc-motorn som driver den nuvarande Superbike spec YZF-R7.
Genom att använda ett förgasarsystem utvecklar motorn över 200 hk.

Vi prioriterade en mer användbar effektleverans ur motorn.
Om vi enbart fokuserade på maxeffekt kunde vi ha höjt effekten men det skulle inte nödvändigtvis innebära bättre varvtider eller konkurrenskraft på banan.

Karaktären hos en förgasare och hur den använder den naturliga tryckskillnaden för att suga bränsle / luftblandningen in i motorn tjänar till att kompensera för den mjuka karaktären av mänsklig sensorisk funktion, uttryckt i vetenskapliga termer.

Med andra ord gör förgasare kraftleveransen mer användarvänlig, dessutom är atomiseringsegenskaperna hos bensinen i en förgasare för tillfället fortfarande överlägsen de konventionella bränsleinsprutningssystemen, detta är ytterligare en faktor som bidrar till bättre körbarhet.

Vi kommer naturligtvis att fortsätta utvecklingsarbetet med både bränsleinsprutning och förgasare för att utvärdera om bränsleinsprutningssystemen kommer ge en betydande fördel i framtiden.
 
Last edited:
Om man räknar 22 år som i första inlägget så är den tekniska utvecklingen snabbast väldigt långt tillbaka. Innan första världskriget var det motoriserade trampcyklar. Slutet på 20-talet började motorcyklarna se ut som motorcyklar vi är vana vid med sadeltank och styre som vi har hundra år senare.

Det vi sett senare är förbättringar och formgivning.

https://en.wikipedia.org/wiki/1907_Isle_of_Man_TT#/media/File:Norton_TT_1907_01.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=D2HMASmWUd8


http://www.motomaniastore.com/motors/details/bsa-sloper-500-ohv-1929-99
https://www.youtube.com/watch?v=kBATPoUUYQQ

https://www.youtube.com/watch?v=HS11g1Y3ohk

https://www.youtube.com/watch?v=bnDWhKAn8mk
 

Bifogat

  • i-can-am-spyder-f3-se6-kategoria-b-new-model-2019.jpg
    i-can-am-spyder-f3-se6-kategoria-b-new-model-2019.jpg
    31.3 KB · Visningar: 28
Vanliga hojar med insprutning kom i slutet av 70- början av 80-talet. (Kawa 1100 + turbohojar) men det dröjde nog faktiskt till slutet av -90 början av - 00 innan det kom på bred front och ersatte förgasare nästan överallt. Säkert en kostnadsfråga snarare än teknisk. Ikonen R1 började med förgasare t ex.....

Skickat från min G8441 via Tapatalk


Nu kan jag inte hålla med riktigt...
Ducati kom med insprut i slutet på -80 talet på sina sportmodeller, här var jappsen efter...
För att inte tala om resten av fabrikaten...
 
Nu kan jag inte hålla med riktigt...
Ducati kom med insprut i slutet på -80 talet på sina sportmodeller, här var jappsen efter...
För att inte tala om resten av fabrikaten...
Precis. En tillverkare på vissa modeller är ju inte "bred front" direkt....
 
Utvecklingen är verkligen inte alltid linjär.
När R1 fick insprutning (2002) tyckte Yamaha fortfarande att förgasare var bättre för M1an, dvs, deras "värsta" hoj :)

Året därpå var det insprutning som gällde även på M1.


View attachment 451344

Nu blev det rörigt här... Har den tekniska spjutspetshojen Yamaha M1 förgasare?! Och trots förgasarhästar är den ändå tröttast i fältet?!? :va
 
Nu blev det rörigt här... Har den tekniska spjutspetshojen Yamaha M1 förgasare?! Och trots förgasarhästar är den ändå tröttast i fältet?!? :va

2003 verkar den fått insprutningshästar vilket borde gjort den ännu slöare (enligt Oscar)
 
Nu blev det rörigt här... Har den tekniska spjutspetshojen Yamaha M1 förgasare?! Och trots förgasarhästar är den ändå tröttast i fältet?!? :va

Njae, det var som sagt bara första årsmodellen (2002).
Det lustiga var hur kategoriskt och detaljerat yamaha förklarade varför förgasare var bättre än motsvarande insprutning.
Efter 2003 har de nog inte tittat tillbaka igen :)

Edit:
Kom just på att det fanns en röd tråd i yamahas resonemang kring hur viktig körbarhet var för dem..

När första generationen R1 fick insprutning ville de inte förlora förgasarkaraktären, därför hade spjällhusen vacuumtrottlar likt CV förgasare... :tummenupp

20191111_191730.jpg
 
Last edited:
Som svar på frågan "När gick den tekniska utvecklingen av hojar snabbast?" så svarar jag tveklöst andra halvan av 80-talet. Mkt av det som kom då är fortf standard, tex delta-box ram i alu samt breda 17"-hjul fram och bak. 120/70-17 är vad jag vet fortf standard fram. Jämför tex en Fzr 1000 med valfri hoj tio år framåt och bakåt i tiden och se var det skiljer mest.
 
tekniska utvecklingen vet jag ej.

men när can bus hamnade i motorcyklarna så började man fylla dom med massa bra/mindre bra/dåliga saker/utrustning..

snyggast tycker jag nog dock designen var på 90 talet..
 
2003 verkar den fått insprutningshästar vilket borde gjort den ännu slöare (enligt Oscar)

Njae, det var som sagt bara första årsmodellen (2002).
Det lustiga var hur kategoriskt och detaljerat yamaha förklarade varför förgasare var bättre än motsvarande insprutning.
Efter 2003 har de nog inte tittat tillbaka igen :)

Edit:
Kom just på att det fanns en röd tråd i yamahas resonemang kring hur viktig körbarhet var för dem..

När första generationen R1 fick insprutning ville de inte förlora förgasarkaraktären, därför hade spjällhusen vacuumtrottlar likt CV förgasare... :tummenupp

View attachment 451374


Okej, vad skönt! Förgasare känns väldigt mycket mindre "teknisk landvinning" än sprut, för att passa på de vassaste hojarna i världen.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top