När gick den tekniska utvecklingen av hojar snabbast?

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Vilka tekniska bidrag skulle det faktiskt gå att vara utan och inte gått att vara utan? Vad har gjort motorcyklar så mycket snyggare, bättre, starkare, hållbarare och roligare?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-11-08 kl. 16.59.11.png
    Skärmavbild 2019-11-08 kl. 16.59.11.png
    862 KB · Visningar: 164
datoranpassad simulering, cad, osv... när det slog igenom så tog det fart. Vill du ha ett årtal så skulle jag säga 2008
 
datoranpassad simulering, cad, osv... när det slog igenom så tog det fart. Vill du ha ett årtal så skulle jag säga 2008

Nja, nog sysslade man med både CAD och FEM-beräkningar tidigare än så. Jag själv ritade och beräknade till exempel de första framgaffelbottenstyckena för radialmonterade bromsok redan 1997.

Däremot håller jag med om att både CAD och FEM varit milstolpar både i bil- och mc-världen.
 
Bra tråd! :)

Under 80-talets tidiga år från 1981 när CB 1100R var den japanska spjutspetsen med luftkylning och dubbla bakdämpare, förbi 1984 där VF 1000R och GPZ 900R fick vattenkylning, fyrkantprofiler och enkeldämpare, för att landa 85-86-87 där GSX-R och FZR kom med jättebromsskivor, gjutna aluramar och 145-hästars motorer. Allt på bara sex år, så vad är egentligen nytt sen FZR 1000?

Självklart är 80-talet decenniet där allt startade! :banana
 
Nja, nog sysslade man med både CAD och FEM-beräkningar tidigare än så. Jag själv ritade och beräknade till exempel de första framgaffelbottenstyckena för radialmonterade bromsok redan 1997.

Däremot håller jag med om att både CAD och FEM varit milstolpar både i bil- och mc-världen.
Fast min flickvän gjorde slut 2007 så vill inte tänka på tiden innan dess.
 
Självklart 80-talet.
Började med luftkylda motorer i mjuk stålrörsvaggram och dubbla bakdämpare. Ingen kåpa eller bara en liten toppkåpa. Skivbromsar med enkolvsok som jobbade mot oborrade skivor.
Slutade med vätskekylda motorer i styv aluboxram med justerbar fjädring fram och bak. Aerodynamisk helkåpa. Skivbromsar med fyrkolvsok som jobbade mot slitsade eller borrade skivor.
 
Det största steget anser jag vara radialdäcken.
Därefter kommer digitala tändsystem och vattenkylningen.
Övriga förbättringar har på ett helt normalt sätt blivit bättre och bättre med tiden.
 
Slående hur oerhört mycket som hände under bara fem år mellan 1980–1985. Se här GSX 1100 E årsmodell 1980 (inte en retrohoj) och GSX-R 750 R av årsmodell 1985. Det är en fantastisk skillnad i både form/design och material/konstruktion/teknik. Någon som vet varför detta hände just under dessa år?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-11-08 kl. 19.28.18.png
    Skärmavbild 2019-11-08 kl. 19.28.18.png
    1 MB · Visningar: 109
Last edited:
Slående hur oerhört mycket som hände under bara fem år mellan 1980–1985. Se här GSX 1100 E årsmodell 1980 (inte en retrohoj) och GSX-R 750 R av årsmodell 1985. Det är en fantastisk skillnad i både form/design och material/konstruktion/teknik. Någon som vet varför detta hände just under dessa år?
Vi hade infångat tillräckligt med utomjordiska skepp och tillskansat oss ny teknik.
 
Sen då?
Är "vi" klara nu?

Har väl inte hänt något alls sen 2006 typ, förutom elektronik och komponentval då..
 
Japanerna var väldigt hungriga på 80-talet. Nu har dom blivit feta och lata.
Eller kanske bara gamla och trötta. :)
 
Last edited:
datoranpassad simulering, cad, osv... när det slog igenom så tog det fart. Vill du ha ett årtal så skulle jag säga 2008
1986 köpt vi på firman en styrd fräs som va CAD cam klar å farsan tycke de va nästan som man stoppa in en ritning i ena ändan å ur andra änden kom de fram en färdig detalj..
Skulle säga att CAD redan fanns tidigare än 1986..
 
Naturligtvis i begynnelsen. Från sekelskiftet fram till första världskriget. Från en motoriserad trampcykel till hojar som faktiskt hade dom flesta komponenter som finns på dagens hojar. Finesser som koppling, växellåda och framfjädring. Sen det glada tjugotalet när snabbaste varvet på Isle of Man steg från 56 till 80 Mph.
Kanske 50-talet när bakfjädring och bättre ramar kom. Eller runt 1970 med japanska driftsäkra, oljetäta hojar med elstart. Dessutom skivbromsar.
Och så vidare.
Vad som är en snyggare motorcykel vete fan.
Roligast? Har lika roligt på Manxen som på 70tals Hondaracern som på Ninjan. I alla fall på bana.
 
Är en komplex fråga men om man samlar alla kriterier tycker jag man hamnar på en 10-års period, 1985-1995, det som utvecklats efter -95 mest är däcken framför allt så det räknas inte till själva hojarna tycker jag.
En Sukka 1100R -88 med moderna däck o kompetent pilot hänger du inte av på en högfartsbana hur som helst kan jag säga och då pratar vi om en hoj som är 30år...


Fakta på det?

1,20 på Mantorp... o det var en -86 tom...
 
En vän har en BMW R90S från 1970 talet. Den rullar fortfarande med nu över 50000mil. Varför?
Total avsaknad av modern elektronik.
Därför tror jag att när det gällde hållbarhet kom maximum precis innan man gick över ECU och insprutning. dvs omkring 2000.
Idag är vanligaste felet elektronik. Som krånglar.
Såg någonstans att Ford räknar med att om några år är livslängden på en bil 4,5 år.
En ingenjör i Sverige beklagade sig över i Dagens Eko(?), radio alltså, över att komponenterna i autonoma bilar kom från mobiler och plattor med en beräknad livslängd på 2 till 3 år,
Hoppas det är lätt byta de här komponenterna när det är dags. För annars blir det ju återvinningen.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top