När går kortet över till tungt?

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Undrar nar korkortet gar over fran att vara 25kw till att bli tungt? Ar det samma ar som du fyller 20 (forutsatt att du tog kortet nar du va 18) eller ar det samma manad eller rent av pa dagen du fyller 20?

Från körkortsportalen:

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och
  • har haft behörigheten under minst två år eller
  • har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.
Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt .

Jag tolkar det som att det är på dagen två år efter du tog begränsad behörighet. Prövotid fungerar ju likadant.

Från körkortsportalen:

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och
  • har haft behörigheten under minst två år eller
  • har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.
Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt .

Jag tolkar det som att det är på dagen två år efter du tog begränsad behörighet. Prövotid fungerar ju likadant.

Det är precis som du säger. Efter du har haft behöhrigheten i 2 år så övergår det automatiskt till tungt.

Blir en tung vantan tills kortet hoppar upp en behorighet i slutet av aug.... tung, tung vantan.. :3freak

haha.. bra resonemang, ar val formodligen sa ;)

Och ja, det kanns lite som ett I-landsproblem, tror det ar ett relativt vanligt forekommande problem pa SH :gnissla

Tror inte det är särskilt farligt att köra "ostrypt" sålänge du håller dig inom regeltavlan

mellan hojjar finns det gott om min gsxr 750 va mellan reggad i pappret.. men inte i motorn. det som blir jobbigt är om det händer något..

Tror inte det är särskilt farligt att köra "ostrypt" sålänge du håller dig inom regeltavlan

Hoppar in lite här.

Om kostapeln bevisar att du kör tung med mellankort å du har prövotid? vad händer?

Ryker kortet för att man har prövotid?
Eller bara böter för olovlig körning?

(Detta om man inte gjort något regelbrott utan hållt sig till trafikens lagar)

lånar tråden lite jag oxå så jag kan föräkra mig innan ev köp..Visst kan jag strypa en 1000cc hoj till 25kw och ha som mellanhoj? finns väl ingen gräns på hur många cc jag får ha bara den är strypt till 25kw och inte överstige ..kw/kg vilket en större hoj knappast gör..??

lånar tråden lite jag oxå så jag kan föräkra mig innan ev köp..Visst kan jag strypa en 1000cc hoj till 25kw och ha som mellanhoj? finns väl ingen gräns på hur många cc jag får ha bara den är strypt till 25kw och inte överstige ..kw/kg vilket en större hoj knappast gör..??

Riktigt.

Hoppar in lite här.

Om kostapeln bevisar att du kör tung med mellankort å du har prövotid? vad händer?

Here we go again :hihi

Last edited:
Hoppar in lite här.

Bli inte forvanad nar saxen kommer fram ur jackfickan pa konstapeln.. :4skrika

Det ar precis samma regler som for provotiden for bil, gor du fel ryker ditt kort, minsta lilla...

Yes, du kan kopa dig en raket 3a och strypa den till begransad om du sa onskar :hihi Bara du uppfyller kw/kg som du namner!

Last edited:
Bli inte forvanad nar saxen kommer fram ur jackfickan pa konstapeln.. :4skrika

Det ar precis samma regler som for provotiden for bil, gor du fel ryker ditt kort, minsta lilla...

Ett ganska vanligt missförstånd att det är så.
Men det är samma regler för när man blir av med körkortet eller inte när man har prövotid. Skillnaden är dock att har man prövotid får man ta om körkortet (teoriprov&uppkörning) men annars får man tillbaka det efter den beslutade tiden. Förutsatt att det var kortare än 12 månader.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti