När e´det en sporthoj?

lorkan skrev:
2052756 Så du menar att en Aprilia RS 125 inte är en sporthoj, eftersom den inte har extrem körställning och bara kostar ca 2500 och försäkra hel/år ?

Jepp, Aprilia RS tillsammans med alla andra 125:or är förvuxna mopeder.

Varför inte bara klassa alla hojar som tävlas med på bana för sporthojar. Allt från rs125 till fireblade. :)

Och vad fan har det för betydelse vilka som är "sporthojar" och vilka som är något annat, dom har två hjul och lutar mer eller mindre i kurvorna.

Min hoj är absolut inte en sporthoj, jag har inga som helst ambitioner att skaffa mig en sådan heller eftersom jag prioriterar använbarhet i dagligt bruk före låga varvtider en enstaka dag på banan varje år.

Men jag ser inte ner på dom som har skaffat sporthoj för det, även om dom har den påställd sammanlagt 14 dagar på en hel sommar, och kanske får ihop 200mil/år, det är deras grej. :hihi

Jag har min påställd 365 dagar/år (om det inte är skottår) och kör den till jobbet, det är min grej.

danjel skrev:
2050881 ja precis, det de flesta (även jag) ser som sporthoj är ju racehojar egentligen.. ju bättre den presterar på bana desto sportigare är den!
men tänker man efter så är motorcross och supermotard också sporter, så varför kallas inte en cross eller motard för sporthoj? :va

vad är det vi försöker definera?
"när blir det en sporthoj?"
jag svarar: "när modellen används i en sport!" tex R1, R6 osv
visst, det finns flera "sporthojar" som är sportiga men inte används i RR! (tex MV Augusta för att de är lite dyra) dem definerar jag som sportig gatuhoj..! (sen att jag kallar dem sporthoj är en annan sak)
Och vad tusan ar en " motoRcross " for nat??? SLUTA GENAST!

j-vla cp´n!

hade hayabusan varit en tourer så hade den inte hetat gsxr1300 utan gsxf1300
zzr 1400 kommer aldrig att vara bättre. den ser man ju inte ens ramen på.(ser ut som en riktig touringhoj om något)

en busa är i grunden en uppborrad gsxr 750 med superb aerodynamik.

lite touring är det ju över busan och även dom andra märkenas motsvarigheter.. det är ju hojjar bara byggda för att gå fort rakt fram!

Dock är ju busan en icon i hojjvärlden...

Last edited:
h01hmt skrev:
2054396 j-vla cp´n!

zzr 1400 kommer aldrig att vara bättre. den ser man ju inte ens ramen på.(ser ut som en riktig touringhoj om något)

Busan är en av de allra coolaste cyklarna som nåsin tillverkats! Vem fan bryr som om några pubertala muppar anser att det inte är en sporthoj? Bilden i din profil är en av de finaste hojarna jag sett och är det din så ska du verkligen vara lycklig! :tummenupp
Har gjort mitt på högskola/uni till jul och så fort jag fått fast jobb blir det LÅN och skaffa en busa :D

Arguing on the internet is like running the special olympics.. even if you win you're still retarded..

h01hmt skrev:
2054396 j-vla cp´n!

Give 'em hell :mad:

M:et skrev:
2051011 Som någon sa i tidigare tråd om samma ämne.
Funderar du på om du har en sporthoj så är det troligtvis inte en sån, har du en sporthoj så vet du att det är en sporthoj.
SV650, XJ1300 och allt vad de nu heter är inte sporthojar, det är dock väldigt fina hojar ändå så what's the problem?

Typ så är det faktiskt...

-------
ordet Supersporthoj verkar vara något som har skapats av aftonbladet/politiker för att ge negativ publicitet för vanliga sporthojjar.
tänk efter hur ofta ni har hört supersporthoj i en positiv bemärkning... :3freak

För att svara på huvudfrågan. Sportig blir hojjen när du kör den sportigt :D

P.S Är det Akrapovic du har på knarren? Hur låter den i sådana fall tycker du! Ligger på 1300 cc själv och skall slänga på nått roligt.

h01hmt skrev:
2054396 j-vla cp´n!

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

diver6 skrev:
2049586 Satt här och kollade bilder och funderade.... när blir det en sporthoj? Själv har jag 1300 cc och 106hk men det räknas inte har jag förstått. Måste det vara "liggestyre" och helkåpa? Var går gränserna? :va

Ta på dig "sneakers" och senaste outfit från stadium eller liknade då har du en sporthoj :D

M:et skrev:
2051011 Som någon sa i tidigare tråd om samma ämne.
Funderar du på om du har en sporthoj så är det troligtvis inte en sån, har du en sporthoj så vet du att det är en sporthoj.
SV650, XJ1300 och allt vad de nu heter är inte sporthojar, det är dock väldigt fina hojar ändå så what's the problem?

Helt korrekt. Funderar man på om man har sporthoj, så är risken överhängande att andra inte tycker man har det, m.a.o att den allmänna åsikten är att den inte är sporthoj.

Nu tycker jag vi sätter pUnGt för den här diskutitionen, annars löper vi risken att den spårar ur. DireCkt!

ok, då är alltså R1 ingen sporthoj eftersom den blir omkörd av en touringhoj (hayabusa)på motorväg. :) :)

Ojje skrev:
2094115 Jag som har en CBX 1000-79 Supersport då?
Har jag då en supersporthoj? :banana
Sorgligt nog inte.
Men du får trösta dig med att en '06 R1, Fireblade eller GSXR1000 inte heller lär räknas som sporthoj om sådär 25 år... :D

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn