När blev 125:orna tråkiga?

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hej!
Har funderat på en sak.
När jag var runt 16 år (dvs runt 1990) så hade värsting-125:orna en bit över 25 hk original från fabrik. En Aprilia AF1 Replica eller Futura var bland det hårigaste man kunde få tag i.
Men dagens 125:or verkar extremt könslösa, med endast 15 hk original.

Vad var det som hände, och när hände det?
 
Last edited:
Jag hade en Rs125 05, rätt ok drag i den. Tror att den ostrypt skulle leverera 35hk? Fick den aldrig att gå helt perfekt även om jag köpte den ny, var något meck med avgasventilen och elsystemet. När man tryckte in hel-ljus blinkern så accelererade hojen mer, kändes som 10 extra hästar. Väldigt skumt. Ingen trodde mig på verkstan:(

Borde väl inte vara några problem att vässa en Rs125 till 40-50 hk? En 125 cross levererar ju 45ish..
 
Jag hade en Rs125 05, rätt ok drag i den. Tror att den ostrypt skulle leverera 35hk? Fick den aldrig att gå helt perfekt även om jag köpte den ny, var något meck med avgasventilen och elsystemet. När man tryckte in hel-ljus blinkern så accelererade hojen mer, kändes som 10 extra hästar. Väldigt skumt. Ingen trodde mig på verkstan:(

Borde väl inte vara några problem att vässa en Rs125 till 40-50 hk? En 125 cross levererar ju 45ish..

45 häst är riktigt mycket på en 125cc, i nivå med hojar som kräver mängder med pengar i underhåll.
 
Hade en Husqvarna WR125 som motionshoj.
Närmare 40hk än 25 iaf.

Men som skrivet innan.
Den behöver service då det är en tävlingsmaskin.
Men satan vad dom går :yoparty

http://www.youtube.com/watch?v=VRzohP_VUfk

Köp en, sätt på motardfälgar och jag kan garantera att du har den roligaste 125:an du kan få.


Edit: WR125 och inte en WRE125.
Två väldigt olika hojar.
 
Last edited:
När jag körde Gasgas 125a hängde jag ju på de stora pojkarna utan problem.
Men min var ju avstrypt ^^
Däremot en ny 4takt 125a är väl kanske inte så underhållande i jämnförelse.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top