När berättar man för chefen?

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda XR650R Dallara
Som rubriken lyder så hoppas jag på lite tips från er, om när i processen man berättar för chefen att man söker nytt jobb?

I mitt fall så har jag sökt flera jobb på en annan ort och varit på en intervju redan, och skall nu iväg på en annan.

Så, när skall man berätta för chefen????? (Börjar ju få lite ångest över att bara säga upp sig snart utan att ge företaget någon större tid att planera in en ersättare)

Förra gången jag böt jobb (var iofs tidsbegränsad vikarie som förlängdes i all evighet) så kom chefen med nya papper om förlängning, på vilket jag svarar att nejtack, tänkte jobba nån annanstans nästa vecka.
Klart o betalt.

Kanske lite annorlunda om man är tillsvidareanställd iofs.
:va

Man bör nog ta upp det redan när man funderar på att byta jobb om man har en tillsvidareanställning.

Man bör nog ta upp det redan när man funderar på att byta jobb om man har en tillsvidareanställning.

:fakta

Snacka ordentligt med chefen, berätta varför du söker nya jobb och var trevlig och framförallt ärlig. På så sätt har du antagligen en som kan ge dig bra referenser i framtiden också. :tummenupp

:fakta

Snacka ordentligt med chefen, berätta varför du söker nya jobb och var trevlig och framförallt ärlig. På så sätt har du antagligen en som kan ge dig bra referenser i framtiden också. :tummenupp

Jo, samvetet gnager redan eftersom jag har varit på intervju och skall iväg på en till snart, någon som har varit i denna sitts förut?

Chefen vet om att jag har ett distansförhållande men tror nog inte att jag är beredd att lämna företaget utan tror mer på att cheyen flyttar hem.

Last edited:
Man berättar för chefen när det nya jobbet är påskrivet. Inte en jävla sekund innan. :mad:

Jo det är klart, men jag vill ju inte sätta chefen på "pottkanten" när den dagen kommer. Grejjen är den att jag driver en del projekt och vill inte få mer på halsen som jag inte hinner avsluta om jag skulle säga upp mig snart. Trots allt så har ju företaget och chefen ställt upp mig ganska rejält genom åren. :confused:

Det känner du nog bäst av själv. Min förra arbetsgivare och jag bråka en hel del så han sa jag inget till förens det var klart med det nya. Men denna kommer jag nog föra en dialog med.

Kan ju berätta att i mitt fall så sa jag ifrån 3 mån innan, att jag hade annat jobb. Jag startade eget inom samma bransch.:D
Det var uppskattat från min chefs sida vi samarbetar en del numera.
Men tidigare har jag inte sagt något förren pappren var påskrivna.

Jag sa till chefen att jag kommer söka nytt jobb efter sommaren...sen visade de sig att jobbet sökte upp mig innan dess o då va ja ärlig mot chefen....satte oss ner o snacka ordentligt så att allt va på de gröna. Surt att lämna firman innan högsäsongen o lämna chefen i sticket men samtidigt insåg hon att ja måste se till mitt eget bästa oxå o ja har ställt upp va ja kunnat o de har hon me så att de va ganska lungt där. Ska tom jobba lite längre än 1 månad som krävs för att ställa upp för henne....
Känns bra...

Jo det är klart, men jag vill ju inte sätta chefen på "pottkanten" när den dagen kommer. Grejjen är den att jag driver en del projekt och vill inte få mer på halsen som jag inte hinner avsluta om jag skulle säga upp mig snart. Trots allt så har ju företaget och chefen ställt upp mig ganska rejält genom åren. :confused:

Spelar ingen roll. Det är hans business. Plåtniklas har rätt. Du talar om det när papperet är påskrivet.

Har iof bara bytt jobb en gång men då gick jag in på chefens kontor med en skriftlig uppsägning som löd ungefär: från och med åååå-mm-dd säger jag, cj900rr upp mig ifrån Skitföretaget AB. Jag har 5 veckors semester innestående och väljer att lösa ut 3 av dom i pengar, och dom resterande två tar jag som semester.

efter det jobbade jag 2 veckor och sedan slapp jag skiten... för övrigt så söker jag nytt jobb nu med och har varit på några intervjuver. Min nuvarande chef vet om detta och jag har aldrig hymlat med det. Fast han säger ju själv att han aldrig hade varit kvar om inte han hade blivit chef så...

Har iof bara bytt jobb en gång men då gick jag in på chefens kontor med en skriftlig uppsägning som löd ungefär: från och med åååå-mm-dd säger jag, cj900rr upp mig ifrån Skitföretaget AB. Jag har 5 veckors semester innestående och väljer att lösa ut 3 av dom i pengar, och dom resterande två tar jag som semester.

:D :D :D du snöt dej inte i gardinerna också¨? :tummenupp

Jo det är ju också klart, men det är ju därför man har ömsesidiga
uppsägningstider. En arbetsgivare bör ju se till att uppsägningstiden vid
uppsägning från arbetstagarens sida specificeras i anställningsavtalet så
att det inte uppstår sådana problem. Det finns ju en stor risk att
arbetsgivarens lojalitet mot den anställde minskar betydligt. Och det är
ju inte säkert att den anställde får något nytt jobb.

Jo det är ju också klart, men det är ju därför man har ömsesidiga
uppsägningstider. En arbetsgivare bör ju se till att uppsägningstiden vid
uppsägning från arbetstagarens sida specificeras i anställningsavtalet så
att det inte uppstår sådana problem. Det finns ju en stor risk att
arbetsgivarens lojalitet mot den anställde minskar betydligt. Och det är
ju inte säkert att den anställde får något nytt jobb.

Arbetsgivaren kan väl aldrig avtala om längre uppsägningstid än 1 månad?
Jag trodde det var en fast regel som inte gick att rucka på?

Den stora fördelen med att vara på det klara med sin nuvarande chef redan innan är referenser. Referenser är a och o när man som ung söker jobb. Det är t.o.m. så att det ofta är bättre att man har en schysst avslutad anställning på McD i bagaget än en sämre avslutad anställning på ett företag inom samma branch som det nya man söker.

kan ge erfarenhet som chef med personal och eftersom jag söker nytt jobb själv. jag sammanfattar det så här. Har du en bra dialog och behövs (enligt chefen) så är det bra att annonsera tidigt vad dina intentioner är. Chefen tänker en extra gång på dig i löneförhandlingarna och i större företag tillsätts många tjänsetr innan de går ut på annons genom att chefer tillfrågas efter lämpliga kandidater. Vet jag då om att jag har någon lämlig som ser sig om så brukar jag tipsa, det har man oftast igen i längden.

I andra läget (du och chefen kommer inte överrens alt. du vet inte hur säkert du sitter) hade jag inte sagt något mer än vad jag måste, i det läget har du inte något att vinna och risken är att chefen lägger upp det som ännu ett instreck på minuslistan. Räkna dock inte med framtida sympati från en chef som inte fick någon form av förvarning när du säger upp dig.

Det som är så jävla olustigt är att chefen planerar för en trip till våra kunder (utomlandsresa :huvet ), där jag är kontaktperson, skulle helst vilja säga att jag kommer att flytta till en annan ort och håller på med jobbintervjuer, så ni bör fundera på vem som skall ta över efter mig.

*suck*

Arbetsgivaren kan väl aldrig avtala om längre uppsägningstid än 1 månad?
Jag trodde det var en fast regel som inte gick att rucka på?
Nej, man kan alltid avtala om uppsägningstiden, det som är lagstadgat är att den minsta ömsesidiga uppsägningstiden man kan ha är en månad, vilket regleras i LAS. Men har man ett anställnings/kollektivavtal där en längre tid är avtalad så gäller det.

Jag har t.ex 3 månaders uppsägningstid om jag säger upp mig och 4 månader om jag blir uppsagd. De flesta avtal brukar ha en uppsägningstid som ökar med anställningstiden.

Nej, man kan alltid avtala om uppsägningstiden, det som är lagstadgat är att den minsta ömsesidiga uppsägningstiden man kan ha är en månad, vilket regleras i LAS. Men har man ett anställnings/kollektivavtal där en längre tid är avtalad så gäller det.

Jag har t.ex 3 månaders uppsägningstid om jag säger upp mig och 4 månader om jag blir uppsagd. De flesta avtal brukar ha en uppsägningstid som ökar med anställningstiden.

Okej, där ser man, jag har aldrig haft mer än en månad på någon av mina arbetsplatser.

ÅAS så har många av dom anställningarna skett utan att skriva några som helst papper, annat än en lapp med kontonummer som dom ska sätta in lönen på...

Då gäller alltså 1 månad om jag säger upp mig och 3 om jag blir uppsagd, eftersom inga andra papper har skrivits under av mig, eller är det upp till mig att kolla så att inget annat avtal finns? (även om jag inte har skrivit under det)

*/ ?>
Back