När är oljan gammal?

Hojen din verkar vara riktigt manlig utan att sticka ut, förmodar att där blir det ett och annat oljebyte (.... färskolja,,,,), bra tryck på lagerhalvorna när hästarna vill sända framhjulet till skyn! OK inget MotoGP för dig då kvarstår... handla på Ica Maxi eller garaget? Hälla i en skvätt syntetolja och hitta några hästar till?:D Who says it easy? 1/4 mile dragracing!:confused: Före detting, Toyman

Tack. Det är väl ingen raket, men för att vara en gat-tjejster kan den överraska en del konceptknuttar med frans och V-rod. :D

Det är inga lagerhalvor på HD, en HD-motor är helt kul- och rullagrad. Tom nållagrade rullyftare och kamaxlar.

Jag kör redan på ren syntetolja sedan 2003, Statoil HP 25W-50. En sjukt stabil olja tycker jag, kolvarnas undersidor helt plåtrena. Den är nämligen bla fri från additiv som VI-improvers som kan brytas ned och koksa, basoljan står för hela viskositetsindexet själv. Tyvärr är det ju ingen hojolja, den saknar JASO-MA klassing så den går ju inte att ha i hojar där (till skillnad från HD) motoroljan smörjer även koppling och växellåda.

Jag pratade dock med en tribolog på Statoil igår och han intygade att den HP25W-50-oljan helt saknar även friction modifiers av molytyp, så han trodde inte att det skull vara ngn fara om tex min vevaxeltätning skulle bli sliten så att jag fick in en skvätt HP 25W-50 i kopplings- och växellådsoljan.

http://www.statoillubricants.com/mar/lu/sto00131.nsf/UKProductsWeb/racingwayhp25w-50/$FILE/Statoil_RacingWay_HP_25W-50.pdf

Last edited:
MEN! Vill man ha den där blaskoljan?
Tja... vad vet jag. Kanske?
PÅ vintern iaf.
Definitivt inte i en hoj på bana, och aldrig i en semesterpackad bil på Autobahn...

Det vet man inte förrän man gått en/flera kurs/er i OLJA:mattias

:dr.Bike-alla-oljeförsäljares-mardröm

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form