När är man för gammal för sporthoj?

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Grane började tävla vid 63år.
Var 2:a i Rockie BOTT förra året som nybliven pensionär, 65.
Ryktet är att han är än mer taggad i år :yoparty

Dal-Mausen
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Vi lär synas på Torpet, det är där jag håller till när jag vill ha skoj;)
Hoppas på att sänka varvtiden från ca: 2 min till 1:55.

Det lär vi göra då! Du är inte ensam om att vilja göra förbättringar :) Jag tog kortet till förra säsongen så jag är en riktigt Rookie, men övning ger ju färdighet!
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Det lär vi göra då! Du är inte ensam om att vilja göra förbättringar :) Jag tog kortet till förra säsongen så jag är en riktigt Rookie, men övning ger ju färdighet!
Så sant så sant, övning ger färdighet.
Var ju själv ner till Almeria med grevens mc o körde i dagarna 3 (av fyra p.g.a strul med hojen) och lärde mej en massa av att bromsa senare och gasa tidigare, där finns hur mycket som helst att hämta för att allting skall bli såååå mycket roligare.
Allting handalar om taiming och känsla.
 

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Var uppvisning på Bysjön i Åtvidaberg nu i lördags 20130223. Kördes bl.a Isracing. Olle Åhnström körde "brallan" av de flesta... Han är 94 år. Slå det!!!!
 

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Är själv 60 +.. Åker både Sporthoj samt annat... Ibland har jag spätta: Hon är 84 i år!!! Lite stel är hon allt men tjatar redan om kommande turer....
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Lämnade bort min Ducati ST4s till min far (fyller 69 i år) och min mor, som är ett par enstaka år yngre, gillar att åka. Själv köpte jag en 1198s förra året. Efter en femdagarstur ner i Europa, ca 275 mil, så hade jag i slutet av sista dagen lite svårt att lyfta ner högerbenet från fotpinnen. :hihi Men lär nog behålla den hojen ett par år till! :tummenupp Gör jag en riktig långsemester så hoppas jag få låna min gamla ST4:a. :) Vad det blir sedan vet jag inte, mer än att det INTE blir en glidarhoj.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag brukar se ett par förare mellan 60- 70 år på bandagarna och de är inga fysiologiska under för sin ålder. Ute på banan håller de väl så högt tempo som förare hälften så gamla och yngre. Det är inget annat än inspirerande att se de äldre hålla på med aktiviteter långt upp i åldrarna. Då spelar det ingen roll om de kör sporthoj, sportbil, håller på med skidåkning eller andra fysiskt krävande sporter. Vi har en åldersfobi i det här landet som inte är sund. Men den diskussionen kanske hör hemma i en annan tråd.


Fauja Singh log brett och viftade med Hongkongs flagga när han fullbordade tiokilometerssträckan på Hongkong Marathon. Tiden, drygt en och en halv timme, är inte illa, med tanke på att han har fyllt 101 år.

http://www.svd.se/sport/101-arig-maratonlopare-tar-farval_7940976.svd
 

ThereseLindberg

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
Tullinge
Hoj
06 Honda Cbr
Det är väl som andra redan har sagt när allt kraft går åt till att slänga över benet om det nu ska göras på egen hand, för ung är man däremot innan A-kortet pgr utav diverse dumma regler:dummer
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
När man inte längre klarar av att köra SH. För klen i kroppen och för seg i kolan
 

Birger-Zorro

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Kalmar
Hoj
Ducati, Bimota, BMW, Moto Guzzi, Kawasaki, Honda, Suzuki, Yamaha; upp till fem hojar av varje märke. m fl

Birger-Zorro

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Kalmar
Hoj
Ducati, Bimota, BMW, Moto Guzzi, Kawasaki, Honda, Suzuki, Yamaha; upp till fem hojar av varje märke. m fl
HAHA!
JAG är en gammal räv; snart 52 bast. Jag kommer aldrig att sluta åka sporthoj; fast ibland är det svårt att komma på och av. Men alternativen är ju mycket värre; vem fan vill åka glidare eller Guldwinge? Dessa är ju bara för bögar och kärringar..... :)

Själv åkte jag på långtur ( ca 500 mil ) på en av mina Duccar 2011; resan gick genom Danmark, Tyskland, Luxemburg, Frankrike och hem igen. ALLT är en viljesak; men visst hade det varit mer intelligent att åka på min BMW istället. Men INTE lika roligt....... :)

MEN jag kör aldrig fortare än vad hojen går :banana
 

Birger-Zorro

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Kalmar
Hoj
Ducati, Bimota, BMW, Moto Guzzi, Kawasaki, Honda, Suzuki, Yamaha; upp till fem hojar av varje märke. m fl
Beror väl ganska mycket på hur man använder sin hoj finns nog ingen exakt ålder. Helt plötsligt börjar man bli trött i armarna av att hänga framåtböjd och därifrån är steget inte så långt till att man börjar titta på hojar med mer upprätta körställningar.

Om man hänger på armarna så kör man för sakta!!! :banana
Vid 130-140 knutar så bildas i regel en luftkudde som man vilar på; sedan är det bara att åka på.....:rock
 

Birger-Zorro

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Kalmar
Hoj
Ducati, Bimota, BMW, Moto Guzzi, Kawasaki, Honda, Suzuki, Yamaha; upp till fem hojar av varje märke. m fl
Sant.

Jag ber för övrigt om att få rätta mig själv.

Rolf körde TT som 95-åring. Han hade en aktiv ban-kärriär på 80 år! Helt otroliga siffror egentligen.

http://www.mchk-racing.org/v1/Rolf Gulich 95 ar.htm

Rolf började tävla i september 1926, då 14 år gammal; så han höll på i 81 år. Vad de allra flesta INTE känner till om honom var att han blev erbjuden att bli fabriksförare för Ferraris fabriksstall. Men då Enzo sade: "Nå, herr Gülich, då ska vi bara göra upp om hur bilen ska betalas!". Då gick Rolf därifrån....... :)

En underbar gubbe med en jävla go´humor, dessutom! Jag minns honom med stor värme.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top