När är ett Rennsport/Supercorsa slut?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jag är av sorten gasa-rycka-styre-typen och har alltid kört slut på mina bakdäck i mitten. Har aldrig behövt bry mig om skicket ute på "kanten".

Har börjat åka lite bana och sliter nu däcken på rätt ställe :)
Hur vet jag när mitt t.ex Rennsport/Supercorsa är slut på sidorna?
Vill inte åka på en bandag och börja känna att greppet är borta redan på förmiddagen. (kränger däck hemma i lung och ro)

Ser man det med blotta ögat?
Varnar dessa däck mig mjuk och fint när greppet börjar ta slut?
Kan man åka lite lungnare bara eller försvinner greppet helt?

Är detta ett däck man åker två bandagar till på utan problem?
Bild på bakdäcket (inget för modem)

Tillägg

Jag är en glad amatör som håller mig bland dom medelsnabba på bandagar. Alltså inget proffs/licensåkare eller liknande utan någon som kör för att lära sig och för att det är kul. Jagar inga tider eller nått sånt utan nöjesåker.

En bandag för mig innebär ca 5x15min körning.

Last edited:
Se r ut att vara rätt slitna kolla mönstret vid kanterna..

Om däcket inte har en rund form och om däcket inte har något mönster kvar så är de slut. Samma gäller om det är sletet på sidorna som ditt är. Jag kan ju knappast påstå att jag vet nåt om bana, men jag hade bytt däck direkt om det såg ut så.

Om däcket ser ägg-format ut och inte har nått mönster kvar på sidorna så är det slut. Greppet försvinner dock inte plötsligt och totalt. Om du är nått sånär mjuk på gasen så känner du tydligt hur det börjar små-drifta lite grann. Kör du inte så snabbt så märks det knappt alls.

Åhh vad jag stör mig på förståsigpåare... sen NÄR hade ett rennsport mönster ända ut på kanterna? Gå in och ställ er i duschen, skruva på fullt med kalltvatten. Svara inte på frågor som ni inte vet svaret på!

De är i mina ögon ok att åka på vid vanlig "gatåkning" på bana. Beror ju lite på hur mycke du vässar på ut ur kurvorna och hur mkt körning det blir.