När är ett Rennsport/Supercorsa slut?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jag är av sorten gasa-rycka-styre-typen och har alltid kört slut på mina bakdäck i mitten. Har aldrig behövt bry mig om skicket ute på "kanten".

Har börjat åka lite bana och sliter nu däcken på rätt ställe :)
Hur vet jag när mitt t.ex Rennsport/Supercorsa är slut på sidorna?
Vill inte åka på en bandag och börja känna att greppet är borta redan på förmiddagen. (kränger däck hemma i lung och ro)

Ser man det med blotta ögat?
Varnar dessa däck mig mjuk och fint när greppet börjar ta slut?
Kan man åka lite lungnare bara eller försvinner greppet helt?

Är detta ett däck man åker två bandagar till på utan problem?
Bild på bakdäcket (inget för modem)

Tillägg

Jag är en glad amatör som håller mig bland dom medelsnabba på bandagar. Alltså inget proffs/licensåkare eller liknande utan någon som kör för att lära sig och för att det är kul. Jagar inga tider eller nått sånt utan nöjesåker.

En bandag för mig innebär ca 5x15min körning.

Last edited:
Se r ut att vara rätt slitna kolla mönstret vid kanterna..

Om däcket inte har en rund form och om däcket inte har något mönster kvar så är de slut. Samma gäller om det är sletet på sidorna som ditt är. Jag kan ju knappast påstå att jag vet nåt om bana, men jag hade bytt däck direkt om det såg ut så.

Om däcket ser ägg-format ut och inte har nått mönster kvar på sidorna så är det slut. Greppet försvinner dock inte plötsligt och totalt. Om du är nått sånär mjuk på gasen så känner du tydligt hur det börjar små-drifta lite grann. Kör du inte så snabbt så märks det knappt alls.

Åhh vad jag stör mig på förståsigpåare... sen NÄR hade ett rennsport mönster ända ut på kanterna? Gå in och ställ er i duschen, skruva på fullt med kalltvatten. Svara inte på frågor som ni inte vet svaret på!

De är i mina ögon ok att åka på vid vanlig "gatåkning" på bana. Beror ju lite på hur mycke du vässar på ut ur kurvorna och hur mkt körning det blir.
Ser att fjädringen på bakdäcksbilden inte är helt korrektomundo osså... liten "fulkant" på höger sida...
Kör du två dagar så är det iaf superslut sen.
Att greppet blir sämre lär märkas, men det blir succesivt sämre. Inte bara från ett varv till ett annat.
Tänk på att vara mjuk på gasen, inga ryckigheter tack :mattias

ha så skoj... :tummenupp

Det där däcket ser definitivt ut som om det är dax att byta om du skall gasa seriöst med det.

Sälj det till någon som rullar sveavägen (eller motsv.) fram och tillbaka.

yoohan skrev:
Åhh vad jag stör mig på förståsigpåare... sen NÄR hade ett rennsport mönster ända ut på kanterna? Gå in och ställ er i duschen, skruva på fullt med kalltvatten. Svara inte på frågor som ni inte vet svaret på!

Der mönstret som är längst ut mot kanten! :kocko

WestW skrev:

Det där går utmärkt bra att köra på! Om du inte är väldigt snabb kan du i alla fall köra en av dina bandagar med det.

Lycka till

Ps. MadMoose, Älgen har en bild på ett däck som är slut <helt slut>. Om Mats visar upp den bilden så har vi definitionen av ett slut däck. ds

Ja, jag syftade dock inte på ditt inlägg. Men folk verkade ju tro att dessa däcken var fullmönstrade... vilket dom inte är, och bara för att ett däck blir ägg eller V-format så betyder det ju inte att dom är helt slut. Jag har ett set med däck hemma som är bankörda... v-formade, men långt ifrån slut. Visst, kör man ENBART bana, så är det ju ingen hit om däcket ser ut som ovanstående, men ska man köra gata så finns där fler mil att hämta ur dom däcken...

yonsson skrev:
Om däcket inte har en rund form och om däcket inte har något mönster kvar så är de slut. Samma gäller om det är sletet på sidorna som ditt är. Jag kan ju knappast påstå att jag vet nåt om bana, men jag hade bytt däck direkt om det såg ut så.

Vänta nu, du kör inte bana men skulle ändå byta de där däcken?
Eller du skulle bytt dom om du skulle köra två dagar bana på dom?

Det är svårt att se skicket på däcken på den bilden, ser nästan ut att vara taget med vidvinkel.

yoohan skrev:
Ja, jag syftade dock inte på ditt inlägg. Men folk verkade ju tro att dessa däcken var fullmönstrade... vilket dom inte är, och bara för att ett däck blir ägg eller V-format så betyder det ju inte att dom är helt slut. Jag har ett set med däck hemma som är bankörda... v-formade, men långt ifrån slut. Visst, kör man ENBART bana, så är det ju ingen hit om däcket ser ut som ovanstående, men ska man köra gata så finns där fler mil att hämta ur dom däcken...
Eftersom tråden är postad i raceforumet så är nog tanken att han ska köra bana med däcken, köra gata kan man göra tills korden syns.

yoohan skrev:

Det var då ett jävla hackande. Till att börja med kan det vara bra att veta att däcken inte slits mest allra längst ut vid bankörning utan en liten bit in, dvs. där ett rennsport/supercorsa fortfarande har mönster. Om det mönstret inte syns alls så är däcket rätt slut!
Och som jag skrev - Kör du inte så snabbt så märks det knappt alls.
Dessutom frågade han inte om sådana däck är ok för gatkörning. Frågan gällde körning på bana!

Du kan lungt köra ett par pass på bana med det däcket.
Kör själv med de däcken, och det är ingen fara det lilla för vanlig
bandag för "gatförare". Skall du tävla, så är det inte ok, men till träning
räcker det länge.
Beror på hur du kör, men är du hyffsat snabb, så räcker det nog inte
till två dagar tyvärr....

Är du nätt på gasen så släpper de mjukt och fint, och man märker när det börjar bli dåligt.

WestW skrev:
Jag är av sorten gasa-rycka-styre-typen och har alltid kört slut på mina bakdäck i mitten. Har aldrig behövt bry mig om skicket ute på "kanten".

Vill inte åka på en bandag och börja känna att greppet är borta redan på förmiddagen. (kränger däck hemma i lung och ro)

Jag är lite mer kritiskt lagd :)

Med tanke på att högersidan slits mest på de flesta banor så tycker du ska vända på däcket för yttersta delen av det yttre mönstret är helt borta vad jag kan se på ditt foto. Det är ganska lite gummi kvar. Däcket slits mkt fortare när däcket är slitet från början. Du kanske som i tidigare inlägg kan åka en banåkning...du får väl prova helt enkelt men vänd på det hur som helst.

Känn på däcket i det slitna området när du plockar av det. Du kommer att känna att det är tunnt.

Last edited:
Har du förresten själv kört så att mönstret är som det är, eller har du
köpt ett beg. av en RR förare?

WestW skrev:

Tillägg

Jag är en glad amatör som håller mig bland dom medelsnabba på bandagar. Alltså inget proffs/licensåkare eller liknande utan någon som kör för att lära sig och för att det är kul. Jagar inga tider eller nått sånt utan nöjesåker.

Last edited:
Varför inte bara göra dig själv en stor tjänst: Köp ett nytt och oroa dig inte. Min erfarenhet är att om man inte litar till 100% på materialet så blir inte körningen bra.

WestW skrev:
Tillägg

Isf kanske du trots allt kan köra med däcket men ett tips är ändå att vända på det för att slita mer på den fräscha sidan !

När vi körde som instruktörer på Bike Events så rullade Pålle ut och lotsade runt den snabba gruppen så snabbt de klarade av att åka. När han kom in så sa han att det var lite halt där bak varpå vi upptäckte att han var inne på corden på högersidan. Det går alltså att köra ganska fort på ett däck som ser ut att vara slut!

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back