När är det meningsfullt att styrketräna?

El Torpedo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
VTR Firestorm
Jag har några frågor angående detta ämne:

Först...

1. Är det någon mening att styrketräna på eftermiddagen om man ska dricka på kvällen?

och...

2. Är det någon mening att styrketräna om man drack kvällen innan?

och slutligen...

3. Pulshöjande träning såsom löpning och spinning etc. är ju inte bra om man är förkyld, men gäller samma sak för styrketräning?

1. Jag tycker att det är sjukt skönt att ha tränat och bastat precis innan man ska dra på hemmafest. Ska man däremot ut på klubb eller ngt liknande så hoppar jag över det.

2. Jo, det ger ju lite fastän du har druckit kvällen innan. Men frågan är om man verklgen är motiverad och har orken?

3. Jag håller mig hemma om jag är sjuk! Har en polare som råkade riktigt illa ut för att han inte lyssnade på kroppen.

1. Det fungerar väl så att muskelåterbyggnaden inte fungerar då du har sprit i kroppen, därför att kroppen tar hand om allt gift (alkohol) då istället.

2. Har du ostk/lust så visst.

3. Är säkerligen inte bra eftersom styrketräning också är pulshöjjande (kanske inte i samma grad).

Ge f*n i att supa så in i helvete så slipper du undra när det är lämpligt att träna... :rolleyes:

Näää de vettiga verkar faktiskt vara att lyssna på kroppen...
Den är så smart konstruerad att den säger ifrån när det inte är bra....
Tar det emot låt bli att träna eller träna betydligt lugnare....

Det är inte farligt att träna med en förkylning så länge man inte har feber för då ligger man bra till för hjärtmuskel infl.

Men igen.. lyssna på kroppen den har alltid rätt...

1. Det finns ALLTID en mening med att träna, oavsett om man sen ska vara trög och supa ner sig, viss muskelbyggnad lär du få men långt från vad du skulle kunnat. Nu räknar jag med att du då sköter kosten ordentligt.

2. Alkohol sänker ditt testosteron så som i förra svaret det är alltid lönt att träna, men du kommer inte växa mycket för du väljer alkohol före en sund kropp.

3. Beror på HUR förkyld man är, cardio kan man köra om man har en lättare förkylning och likaså kan man gyma. Beroende på hur förkyld man är men jag hade först vilat från cardion iaf, då pulsen inte ligger uppe på max under hela passet på gymet. Eller enbart kört lågintensiv cardio.

Kia skrev:
2592090Det är inte farligt att träna med en förkylning så länge man inte har feber för då ligger man bra till för hjärtmuskel infl.

Näe men va bra då! :tummenupp
Det trodde jag med ända tills för några månader sedan. Men jag hade fetfel och det har du med kan jag tala om!

Disasterpiece skrev:
2592544 Näe men va bra då! :tummenupp
Det trodde jag med ända tills för några månader sedan. Men jag hade fetfel och det har du med kan jag tala om!

Tssss, man är väl kanske olika vek då....

Jag är tvungen att träna och utöva fysisk aktivitet varje dag så jag är väldigt beroende av att veta hur min kropp funkar... Läkare och sjukgymnaster jag har runt mig säger samma sak. Träna men lugnare om du är förkyld, avstå om du har det minsta feber...

jag har fått för mig att det är ok o träna om jag är lite snorig men om man känner av att man håller på få ont i halsen så ska man avstå, men ja kan ha fel...

Kia skrev:
2592595
Jag är tvungen att träna och utöva fysisk aktivitet varje dag...
Låter som mig, reumatiker?

lilltryne skrev:
2592610 jag har fått för mig att det är ok o träna om jag är lite snorig men om man känner av att man håller på få ont i halsen så ska man avstå, men ja kan ha fel...

Låter som mig, reumatiker?

Nää Cystisk Fibros...

Avstå även om du har det minsta ont i halsen, inflammation i halsen är ofta av sådan art att den gärna sprider sig till hjärtat vid överansträngning = hjärtmuskelinflammation.

Lätt snuva har jag tränat med många gånger, har även vart dum nog att träna dom dagar jag haft lätt "morgonhalsont", det har aldrig hänt något allvarligt men friskare har jag då aldrig blivit utav det. Så det är bara dumt egentligen.

Kia skrev:
2592595 Tssss, man är väl kanske olika vek då....

Jag är tvungen att träna och utöva fysisk aktivitet varje dag så jag är väldigt beroende av att veta hur min kropp funkar... Läkare och sjukgymnaster jag har runt mig säger samma sak. Träna men lugnare om du är förkyld, avstå om du har det minsta feber...

Javisst, alla kan inte vara lika hårda som du beeeruden!

Pinky skrev:
2592668 Vad innebär detta? Nån specialare eller ;):va.

Nää en lungsjukdom... svårt att förklara.
För att hålla sig uppe och igång är det fysisk aktivitet som gäller, varje dag.
För att förklara det hela väldigt förenklat: Tänk dig när du är förkyld, ungefär så mår jag varje dag. Då tycker jag att jag är "frisk". Tänk dig nu hur du känner dig när du har lunginflammation, ungefär så mår jag när jag blir förkyld. Aktar jag mig inte noga då och slarvar med motionen och träningen övergår ofta förkylningen till lunginflammation på mig och då krävs stark antibiotika intrevenöst... ungefär de är väl vad sjukdomen gör med mig.... Finns många varianter på den...

Kia skrev:
2592675 Nää en lungsjukdom... svårt att förklara.
För att hålla sig uppe och igång är det fysisk aktivitet som gäller, varje dag.
För att förklara det hela väldigt förenklat: Tänk dig när du är förkyld, ungefär så mår jag varje dag. Då tycker jag att jag är "frisk". Tänk dig nu hur du känner dig när du har lunginflammation, ungefär så mår jag när jag blir förkyld. Aktar jag mig inte noga då och slarvar med motionen och träningen övergår ofta förkylningen till lunginflammation på mig och då krävs stark antibiotika intrevenöst... ungefär de är väl vad sjukdomen gör med mig.... Finns många varianter på den...

Misstänkte väl att det var nåt åt det hållet, låter inge kul alls men det kan vara värt att nämna att du lider av detta innan du säger till någon att det är helt ok att träna när man är förkyld, jag personligen trillar nästan av pinnen om jag tränar då jag är förkyld.

No offence, ville bara påpeka det ;) :).

EDIT: Tror detta är 4:e gången jag hackar på Kia idag..

Last edited:
Pinky skrev:
2592692 Misstänkte väl att det var nåt åt det hållet, låter inge kul alls men det kan vara värt att nämna att du lider av detta innan du säger till någon att det är helt ok att träna när man är förkyld, jag personligen trillar nästan av pinnen om jag tränar då jag är förkyld.

No offence, ville bara påpeka det ;) :).

Tjaaa vet ju inget annat så jag lider väl inte.
Det är okej att träna när man är förkyld. Så länge man inte har feber och så länge inte kroppen säger ifrån för mycket. Jag är ju uppenbarligen inte "frisk", och min kropp är svagare, så hade påståendet att man inte ska träna när man är förkyld stämt hade jag varit död för längesen.
Men visst det där är ju olika och känner man att kroppen säger nej... då får man lyssna på den.

Disasterpiece skrev:
2592709 Skulle nog vilja påstå att det är mera tur eller otur. Men om du vill få det till att jag är vek och du über-tuff så är det helt okej för mig.

Det låter helt okej... :tummenupp ;) :pannkyss

El Torpedo skrev:
2592030 Jag har några frågor angående detta ämne:

Först...

1. Är det någon mening att styrketräna på eftermiddagen om man ska dricka på kvällen?

och...

2. Är det någon mening att styrketräna om man drack kvällen innan?

och slutligen...

3. Pulshöjande träning såsom löpning och spinning etc. är ju inte bra om man är förkyld, men gäller samma sak för styrketräning?

1. Man ska alltid träna

2. Som 1.

3. Ungefär som ovan, fast inte riktigt. Man kan ju chilla lite så man inte får upp pulsen för mycket och låta bli att fixa nya pb. Sen ska man inte lära sig att man slipper träna för att man ska dricka sprit, har druckit sprit eller vill dricka sprit. Eller för att man kanske eventuellt skulle kunna vara lite förkyld om man känner efter ordentligt. Gör man det kommer det sluta med att man alltid hittar en ursäkt för att inte träna.

Slutsats: Man ska alltid träna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...