Näääära nu GOTLAND RING :)

Don Quixote skrev:
Btw, det är inte några bullerbegränsningar på Gotland Ring eller? Mitt nya slipon ser ball ut och låter häftigt men ganska mycket :tungan

Freppa - så du ska dit? Festligt. Får försöka lära mig o hitta runt själv först men sen ska vi nog kunna få till nå skapliga spår :)

Angående buller: 102 db är det på Gotland i år, enligt Svemo och Svenska Bilsportsförbundets normer!
Alla moderna slipons med bra dämpull bör klara detta.
Har du dock minsta tvekan så ta med orginal, det är ju inte vi som arrangör som stänger av någon utan banägarna.
Men du Donky-Boy vet säkert :)

/Nitrous

Alky skrev:
Vad jag hörde för någon vecka sedan, kommer bullerbegränsningar införas först längre fram.

/Tobbe

Vad jag skrev i tidigare inlägg är vad banägarna har informerat oss om i år.
Kan dock inte svara för att någon mätning utförs eller inte!

/Nitrou

Don Quixote skrev:
Btw, det är inte några bullerbegränsningar på Gotland Ring eller? Mitt nya slipon ser ball ut och låter häftigt men ganska mycket :tungan

Freppa - så du ska dit? Festligt. Får försöka lära mig o hitta runt själv först men sen ska vi nog kunna få till nå skapliga spår :)

102 i buller enligt SBF och Svemo

Du ska ju har försäkrad hoj och lära mig spårval så jag blir queen RR efter denna helg. Inte lära andra fåntrattar än mig alltså :tungan

Tack för att du vill vara instruktör denna helg

/Liwa1

sandstream skrev:
Är Leja blond är risken stor att hon får en ny beundrare i helgen.
Kör hon dessutom runt på 4-hjulingen är han nog helt torsk :D

Hon är Blond.. och ball... och jävligt envis... och spöar alla grabbar på dagis.....sucker :7peta

Men du kan såklart få testa bajken och skjutsa din pöjk på.

/Nitrous

Buller och grejjor.....

Asså, om man har ett lite... ehh.. högt system, vad händer? Hängning och skampåle direkt eller får man en liten förmaning om att det hade nog varit bra att sätta på orginal?

Nitrous skrev:
Vad jag skrev i tidigare inlägg är vad banägarna har informerat oss om i år.
Kan dock inte svara för att någon mätning utförs eller inte!

/Nitrou

Jag tog bort mitt inlägg för du har troligen betydligt mer tillförlitlig info. Jag får höra det mesta om banan från en person som jobbar där, men det är inte alltid han vet vad han snackar om, så jag ber om ursäkt för disinformationen!

/Tobbe

t-rex skrev:
Buller och grejjor.....

Asså, om man har ett lite... ehh.. högt system, vad händer? Hängning och skampåle direkt eller får man en liten förmaning om att det hade nog varit bra att sätta på orginal?

OM banägaren gör bullermätning enligt sina uppgivna siffror på 102db och pekar ut att han tycker just din hoj låter så mkt att den aldrig kan ligga under det gränsvärdet så kommer dom vilja mäta just din hoj.
Bullrar din hoj för mkt så kommer banägaren helt enkelt förbjuda dig att fortsätta köra eftersom deras tillstånd från kommunen att bedriva Gotland Ring annars hänger löst!

Men allt detta hänger alltså på OM banägaren gör en mätning och OM din hoj bullrar för mkt.
Jag uppmanar alla som är minsta tveksamma och har plats i bilen att ta med orginalrör.
Men som en fingervisning så har Kinnekulle 94db och på dom bandagar jag varit där har aldrig någon blivit avplockad. Lite mutter har förekommit efteråt från banägarna men inga stora vrål om buller-idioter bla bla bla... kom aldrig med hit!

/Nitrous

t-rex skrev:
Buller och grejjor.....

I reglerna för helgens körning så framgår att man inte får köra en meter efter mätningen om det låter för högt.
Det är inte arrangören utan banägaren som gör mätningen.

Alky skrev:
Jag tog bort mitt inlägg för du har troligen betydligt mer tillförlitlig info. Jag får höra det mesta om banan från en person som jobbar där, men det är inte alltid han vet vad han snackar om, så jag ber om ursäkt för disinformationen!

/Tobbe

Det är lugnt. Vi är bara tacksamma för att du pekar ut lite alternativa matställen som vissa kasnke efterfrågar.

Grillvagnen vi bokat kommer från visby och står alltså inte där vid banan normalt. Det är några gubbar som har lite catering som sidoverksamhet.

/Nitrous

Surt om man får vända men det gamla knepet med 5kg stålull funkar ung efter ett gaspådrag så rek att alla att ta med orig systemet.
De som ffa ligger i riskzonen är sannolikt Twinnar som min och motorer med lite kubik.
Som jag förstår mäter man ljudet en meter ifrån och halva maxvarvet .
102Db är dock ganska högt de flesta slip on klarar detta.

sandstream skrev:
I reglerna för helgens körning så framgår att man inte får köra en meter efter mätningen om det låter för högt.
Det är inte arrangören utan banägaren som gör mätningen.

Alltså, det är färdigåkt även om man efter uppmaning byter till orginal? För min del är det en viktskillnad på runt 20 kg...

Nitrous skrev:
Hon är Blond.. och ball... och jävligt envis... och spöar alla grabbar på dagis.....sucker :7peta

Men du kan såklart få testa bajken och skjutsa din pöjk på.

/Nitrous
Skit i sonen, jag vill prova :)

t-rex skrev:
Alltså, det är färdigåkt även om man efter uppmaning byter till orginal? För min del är det en viktskillnad på runt 20 kg...
Nej, inte om jag tolkar reglerna rätt.
Det är inget personligt straff utan banägaren har ett tillstånd som de är rädda om.
Låter din hoj för mycket och du fixar det bums så borde du få åka vidare.

t-rex skrev:

Skulle man bli avplockad men då byter till orginal vilket lär garanterat hålla sig under 102db nivån så får man givetvis fortsätta åka.
Förstår att 20kg inte är något roligt att välja på.
102 db är satans högt alltså, men jag kan inte påstå att den eller den hojen klarar det, eller att banägaren kommer göra mätning.
Jag vill helt enkelt inte ljuga utan bara ge goda råd för att ingen ska kunna bli besviken och snuvad på en bandag OM djävulen är framme med sitt mätverktyg.

Åker du med släp, släng upp bly-röret på släpet ifall att.....
Åker du hoj, leta upp nån som har släp och betala en 100-ing till soppabudgeten för lite plats åt ditt bly.
Passar inget av ovan, oohh well... its your choice, chansa eller skruva och åk på nåt som du inte kommer njuta med.

Personligen kommer jag inte ta med orginalrör då jag vet att vårt slipon t.o.m. går igenom Svensk bilprovning!

/Nitrous

sandstream skrev:
Skit i sonen, jag vill prova :)

Låter bra det. Håll pojken borta. Inget kärleksdravel här tack. Leja ska bli Cross eller RR drottning när hon växer upp och bara se killar som konkurenter och inget annat...öhh...host

Ni får testa den båda två. Kanske barnets mor och son kan roa sig när du åker runt på banan. Eller hur var det nu, du skulle väl även låta din fru få köra nya hojen på Gotland Ring :)

Liwa1 skrev:
Låter bra det. Håll pojken borta. Inget kärleksdravel här tack. Leja ska bli Cross eller RR drottning när hon växer upp och bara se killar som konkurenter och inget annat...öhh...host

Ni får testa den båda två. Kanske barnets mor och son kan roa sig när du åker runt på banan. Eller hur var det nu, du skulle väl även låta din fru få köra nya hojen på Gotland Ring :)
Min fru på min hoj? Är du inte klok?
Hon har inte ens kört moppe, vilket vi alla ska vara glada för :)

Närå, om du lyckas lura upp henne på 4-hjulingen så är jag dig evigt tacksam :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park