NÅGON som byggt turbo på en gsxr 1000?

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vill bara kolla på forumet om någon "snickrat" ihop en turbosats själv på en gsxr 1000? Har en -01 och spånar lite på hur mycket jobb och pengar det skulle gå åt. Självklart om man tillverkade en del själv som plenum, grenrör, avgassystem osv. Skulle vara bra med tips av dem som har köpt en färdig sats också...

Kolla på www.gixxer.se där är några stycken som har byggt.. Kolla även in www.oldskoolsuzuki.info .. Fast där är det mest "oldschool":)

Jag har kollat på gixxer.se men det finns inte så många trådar om det. Har försökt att registrera mig på den sidan men lyckas f..n inte:huvet . Är det någon annan här som haft problem med det?

Jag har kollat på gixxer.se men det finns inte så många trådar om det. Har försökt att registrera mig på den sidan men lyckas f..n inte:huvet . Är det någon annan här som haft problem med det?

kolla in på jag o min gix på gixxer.se recash har byggbilder på sin där hybrid mellan köpta delar och hemmabygge tror jag .tror han är reggad som steen eller nåt sånt här ,skrev i andra tråden om gixxer 1000 turbo här iallafall

kolla in på jag o min gix på gixxer.se recash har byggbilder på sin där hybrid mellan köpta delar och hemmabygge tror jag .tror han är reggad som steen eller nåt sånt här ,skrev i andra tråden om gixxer 1000 turbo här iallafall

Har PM:at honom här på forumet men det är Ronny Nordgren som gjort det mesta på hans hoj sa han. Han själv hade fixat lite småpill och bla avgassystemet själv. Men ska jag bygga så vill jag göra så mycket som möjligt själv och få ner kostnaderna lite. Sen måste den ju lämnas iväg för bänkning o justering så klart. Får se om det blir av!

Vid turbobygge på dessa hojar används väl oftast en td04-16t med 7:ans raka avgashus? Men sitter den på volvo eller saab som standard och vad heter flänsen? T3 eller T25 om jag inte fattat fel...

Turbo

Hej. Det vanligaste aggregatet tror jag är volvos td04hl 19t med 7:ans avgashus rakt eller vinklat spelar mindre roll. td04 är lagerhus familjen och hl är turbinaxeln finns h också som är mindre(i tex s40agg etc). Volvos aggregat har alltid 12blads turbinhjul medans saab har lite olika varianter 11 blad etc... Jag skulle välja ett volvo aggregat.

KKK K24 ska fungera bra också(s60r) men ska ha lättare för att läcka igenom olja.

Mc-xpress har ju ett bra aggregat också som svenskturboservice bygger(MCX400) med k26 lagerhus men k24spec för bättre hållbarhet om jag inte minns fel.

Frågar man Marklund så säger han 19t och frågar man andra så säger dom k24... beror ju lite på vilken effekt och setup man vill ha? :)

Volvos avgasfläns heter t3 medans tidiga saab 9000 etc har t3 och senare saab har t25..finns lite olika.

Je-kolvar har färdiga turbo satser till 1000 men dom sänker endast ner till 9,8:1(sen blir kolvtopparna för tunna) så ska man ladda på lite så får man även tillverka ett toppacknings schims.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JE-P...0912762QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

mvh Micke

Last edited:
Hej. Det vanligaste aggregatet tror jag är volvos td04hl 19t med 7:ans avgashus rakt eller vinklat spelar mindre roll. td04 är lagerhus familjen och hl är turbinaxeln finns h också som är mindre(i tex s40agg etc). Volvos aggregat har alltid 12blads turbinhjul medans saab har lite olika varianter 11 blad etc... Jag skulle välja ett volvo aggregat.

KKK K24 ska fungera bra också(s60r) men ska ha lättare för att läcka igenom olja.

Mc-xpress har ju ett bra aggregat också som svenskturboservice bygger(MCX400) med k26 lagerhus men k24spec för bättre hållbarhet om jag inte minns fel.

Frågar man Marklund så säger han 19t och frågar man andra så säger dom k24... beror ju lite på vilken effekt och setup man vill ha? :)

Volvos avgasfläns heter t3 medans tidiga saab 9000 etc har t3 och senare saab har t25..finns lite olika.

Je-kolvar har färdiga turbo satser till 1000 men dom sänker endast ner till 9,8:1(sen blir kolvtopparna för tunna) så ska man ladda på lite så får man även tillverka ett toppacknings schims.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JE-P...0912762QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

mvh Micke

De bygger alltså med 19T? Trodde att det var 16T som var vanligast...

turbo

Yes. Jag har ett sprillans nytt 19t ligger på hyllan om du e intreserad för 6000:- ingen billig kopia utan en volvo orginal turbo med 7:ans vinklade avgashus. Har även ett samma typ beg i väldigt bra skick för 4500:-
Har även 19t delar så som kompressorhus och lösa hjul ifall du vill bygga om något annat agg tex 13t till 19t även renoveringssatser.
Det mesta går att fixa fram. :tummenupp

Även en ny MCX700(dräpare) ligger på hyllanför 9500:- om någon behöver?

mvh Micke

Yes. Jag har ett sprillans nytt 19t ligger på hyllan om du e intreserad för 6000:- ingen billig kopia utan en volvo orginal turbo med 7:ans vinklade avgashus. Har även ett samma typ beg i väldigt bra skick för 4500:-
Har även 19t delar så som kompressorhus och lösa hjul ifall du vill bygga om något annat agg tex 13t till 19t även renoveringssatser.
Det mesta går att fixa fram. :tummenupp

Även en ny MCX700(dräpare) ligger på hyllanför 9500:- om någon behöver?

mvh Micke

Än så länge tänker jag bara fixa någon slut gammal(gratis) turbo för att ha som mall för att bygga grenrör. Det är därför jag vill veta vilket aggregat och fläns man använder på dessa.

Mitsubishi flänsen heter inget mer än mitsufläns.
Det verkar som om du har hängt upp dig på 19t agget, varför?

Ska du över 300hk börjar en svag länk bli avgashuset vilket är samma för 19t och 16t. då finns det bättre aggregat. upp till 250+ funkar ett 16t lika bra ändå.
kkk24 har samma flänsar men klar lite mer i både kompressor och turbin men är stor o klumpig.
garret har ju iofs 1miljon olika agg så nåt där borde funka, annars har man ju alltid kkk26/27 hybriden aka mcx550 men den är ju inte direkt budget men räcker till och blir över

Turbo

Ska du bara ha en mall så kan du använda vilket av td04 aggregaten som helst då dom har samma fysiska mått på utsidan.. dvs 13t,13g,15g,16t osv...

Mc-xpress kör ju som sagt med 19t till sina turbosatser men det finns ju en djungel av aggregat att välja bland.

Tips! Ska du lägga ner några tusenlappar på ett "skräp aggregat" så köp hellre ett beggat mitsu orginal... finns många skräck exempel på där dom billiga kina aggregaten orsakat haveri! Tittade på ett T3/t4 senast för någon vecka sen där en vinge på turbinhjulet bara hade gått av? pga material brist! ett annat vanligt problem är att dom svajar i laddtryck beroende på hur varma dom är(olika tröghetsmoment i lagringen)etc.... Visst det finns dom som fungerar också men det finns ju en anledning till varför dom är så billiga så dom gödslar med dom!

Mitsubishi flänsen heter inget mer än mitsufläns.
Det verkar som om du har hängt upp dig på 19t agget, varför?

Ska du över 300hk börjar en svag länk bli avgashuset vilket är samma för 19t och 16t. då finns det bättre aggregat. upp till 250+ funkar ett 16t lika bra ändå.
kkk24 har samma flänsar men klar lite mer i både kompressor och turbin men är stor o klumpig.
garret har ju iofs 1miljon olika agg så nåt där borde funka, annars har man ju alltid kkk26/27 hybriden aka mcx550 men den är ju inte direkt budget men räcker till och blir över

Har väl inte direkt hängt upp mig på det aggregatet, men jag tänkte att det är lämpligast att bygga med det som används mest i detta fall. Vad rekommenderar du annars då?

till gixx 1000 kitten som marklund säljer så kör han vad jag vet med 16t aggregaten. Det är iaf ett sånt han vill sälja till mig :confused:

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back