Myten om svininfuensan - nu har biverkningarna kommit

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Du menar att det var onödigt att skrota en massa kossor och fortfarande behandla ryggraden som riskavfall?



Tråkigt att du drabbades av kommentarer, men varför tar du upp med folk att du inte tänker vaccinera dig?

Missade du helt att det var förra årets snackis?

Jag fick skäll på vårdcentralen, apoteket och alla möjliga ställen. Farsan som då jobbade på Volvo blev i princip inställd i en kö för att få sprutan.

Det var masshysteri. Aftonhoran låg bakom alltihop!
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Möjligt det var rätt men det görs inte så mycket åt salmonellan som det fortfarande dör en massa av

Fortfarande så kan man behandla infektioner orsakade av bakterier, prioner är lite mer svårbehandlade.

Missade du helt att det var förra årets snackis?

Jag fick skäll på vårdcentralen, apoteket och alla möjliga ställen. Farsan som då jobbade på Volvo blev i princip inställd i en kö för att få sprutan.

Det var masshysteri. Aftonhoran låg bakom alltihop!

Gick du runt med en skylt där det stod "jag vägrar vaccinera mig" på för att lyckas bli angripen överallt då eller?

Fortfarande så vaccinerade sig inte nästan hälften av alla i sverige?

Vem är det som är hysterisk egentligen?
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Fortfarande så kan man behandla infektioner orsakade av bakterier, prioner är lite mer svårbehandlad
Jo iSverige är det väl bara 1 om året som dör av salmonella men i t.ex Tyskland har jag för mej det var 6 st och då är det mest äldre o barn.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
JAG gick inte runt med någon skylt, men det fördes på tal sisådär 20 gånger om dagen, alltid av människor som hade vaccinerat sig, eftersom dom var livrädda för den dödliga förkylningen...

Sa man då att man inte hade tänkt vaccinera sig så blev dom hysteriska.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Jag hade inte tänkt att dö av en jävla influensa 23 år gammal så jag sket i vaccinet.

hur många dog egentligen av grissjukan i sverige, 10 kanske?
Hur många dör varje år av andra influensor, lunginflammation etc?
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jo iSverige är det väl bara 1 om året som dör av salmonella men i t.ex Tyskland har jag för mej det var 6 st och då är det mest äldre o barn.

Om du nu skall jämföra absoluta tal kanske du skall kolla upp antalet invånare i respektive land med.. :)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jo iSverige är det väl bara 1 om året som dör av salmonella men i t.ex Tyskland har jag för mej det var 6 st och då är det mest äldre o barn.

Nu är det så, som du borde veta, att man inte kan utveckla ett vaccin mot salmonella.

Således kan man inte heller begränsa dess spridning på andra sätt än att minska förekomsten genom förbättrad hygien osv.

Strök inte du med? Vad synd.

:confused:

JAG gick inte runt med någon skylt, men det fördes på tal sisådär 20 gånger om dagen, alltid av människor som hade vaccinerat sig, eftersom dom var livrädda för den dödliga förkylningen...

Sa man då att man inte hade tänkt vaccinera sig så blev dom hysteriska.

Ljug, det hade jag gjort om jag valt att låta bli.

Människor är människor och kommer alltid vara människor.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Om du nu skall jämföra absoluta tal kanske du skall kolla upp antalet invånare i respektive land med.. :)
Jo en död i lilla Sverige är nog mer i procent än Tyskland
Men jag läste att 85% av Svenska fallen av salmonella kom från utlandsresor
 

Sportbikebabe

Hojlös, ny kommer 2012.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höör
Hoj
Gsx-r 750 K8, såld
Jobbar som undersköterska inom äldreomsorgen och min kära chef sa att det var min skyldighet att ta sprutan med tanke på jobbet jag har.
Att tänk om alla som jobbar inom kommunen skulle bli sjuka.
Kan tillägga att min chef blev tvingad av sin chef att ta sprutan...

Yeah right sa jag, då får du sparka mig. Jag tar inte sprutan, tar inte ens den vanliga influensasprutan.

Mina brorsöner fick sprutan och jag är jäkligt glad att de inte fick biverkningar för resten av livet.

/Marie
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Fy fan vad jag önskar att jag kunde sålla mig till den ena eller andra sidan med sådan beslutsamhet som påvisas här, utan att behöva ta del av all information och annat underlag för mitt beslut.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nu är det så, som du borde veta, att man inte kan utveckla ett vaccin mot salmonella.

Således kan man inte heller begränsa dess spridning på andra sätt än att minska förekomsten genom förbättrad hygien osv..
Jo det är det jag menar bättre kontroller på livsmedelsföretag mm Det funkar ju bevisligen i vissa länder.Mitt inlägg om salmonellan var mest exempel för att visa att där skrivs det inga stora rubriker trots dödsfall varje år.
Men där står ju inte så stora vinster för läkemedelsbolagen på spel
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mina brorsöner fick sprutan och jag är jäkligt glad att de inte fick biverkningar för resten av livet.

/Marie

Nu är det väl ändå så att de som drabbats av värre biverkningar än att man blir lite trött i några dagar är minst en magnitud färre än de ovaccinerade som fått allvarligt insjuknat i H1N1. Hysteri, som sagt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Mina brorsöner fick sprutan och jag är jäkligt glad att de inte fick biverkningar för resten av livet.

Vilket förvisso är lika hög risk att få som att få problem med själva influensan. Risken med influensan var kraftigt överdriven, likaså risken med vaccinet.
 

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Ort
Malta
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Är det inte så, att de som vaccinerat sig är de som lättast sprider sjukdomen?
Du kan bli smittad och bära på viruset, men insjuknar inte själv då ditt imunförsvar
kan angripa viruset fullt ut. Så fullt angripen, med salivet fullt av virus, går de omkring
på jobbet oh nyser (el dylikt) på sina ovaccinerade kollegor..

Om vi vaccinerat mindre, hade spridningen minskat..
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Med spanska sjukan i ett inte alltför avlägset minne är det nog inte så konstigt att Svininfluensan hausades upp som det gjordes.

+50 miljoner strök med och det slog olika hårt mellan utbrotten.

Denna gången verkar det gått hyfsat men det får vi se när alla utbrott har rullat färdigt och viruset muterat klart.

Att ropa ut att det inte var så farligt redan nu är oklokt.

Att sedan ett inte allt för stort antal sover mycket och inte kan skratta är skit.

Nästa Pandemi kommer nog att hanteras annorlunda, och jag hoppas vi slipper köpa grisen i säcken av Glaxo eller eller någon annan, utan att vi har möjlighet att själva tillverka vad vi behöver.


Men den som lever får se.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Vilket förvisso är lika hög risk att få som att få problem med själva influensan. Risken med influensan var kraftigt överdriven, likaså risken med vaccinet.

Det enda som var rätt säkert när det begav sig var att vaccinet var säkert. Ingen visste hur farlig influensan skulle bli.

Har haft möjligheten att jobba tätt ihop med infektionsavd med de som jobbar som smittskyddsöverläkare etc och jag tror inte att de går på den lätta finten från läkemedelsbolagen eller från Aftonbladet. Ett tag var läget väldigt ovisst om vad som skulle hända, men där det ända säkra var att vaccinet var väl testat för att användas.

En vanlig kommentar man hör är att "en vanlig influensa dödar fler". Visserligen sant, men den vanliga brukar bara förkorta livet för de redan gamla och riktigt sköra människorna. Den nya varianten kan tom drabba en som fortfarande kan köra hoj eller ligga...

Skulle vara intressant att se vilka som avstår grundvaccineringen för sina barn pga riskerna. Det borde ju vara en del foliehattar som anser det som onödigt. Den frågan ska dock bara besvaras av folk som är föräldrar, eftersom innan barnen är födda så brukar man ha en massa bra svar. När man har barn så är det slut på visdomen....
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Nästa influensa kommer heta varulvsinfluensan eller napalm för det blir bara värre me åren.:näsblod
Samma med fästingar, dom blir farligare varje år (enligt pressen) he he jag kan bara skratta år allting:banana
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top