Myten om inkörningsperiod - eller?

Motoröra och momentkännedom i armbågen. Jaföfan det har jag! ;)

(ju mer jag lär mig, desto mindre vet jag att jag är säker på)

Du behöver alltså inte en kalibrerad varvräknare eller en kalibrerad momentnyckel utan har, och kan använda, det i det modärna samhället nästan utdöda som kallas "känsla" utan att få panik! :tummenupp
 
Du behöver alltså inte en kalibrerad varvräknare eller en kalibrerad momentnyckel utan har, och kan använda, det i det modärna samhället nästan utdöda som kallas "känsla" utan att få panik! :tummenupp

Förstår precis hur du menar. En motor som låter illa/inte som den borde kör man inte vidare med bara för att det är 500 mil kvar till service enligt serviceboken.

Känsla för saker och ting tar tid att skaffa sig. Vet inte hur många kablar jag klippte av istället för att skala när jag var eleltrikerlärling...
 
Men alla har väl motoröra? :7peta

Utan motoröra kör man elektriskt! :fakta



...Och vinnare på årets floskelgala och tillika vinnare av Bror Duktigs trofé är:
"Motorörat."

Grattis! Trodde faktiskt inte det var ens möjligt att skita ur sig floskler som fläsktärningar i en ärtsoppa. Särskilt inte som trådämnet var "myter kring inkörning" där alltså "Motorörat" ämnade tillämpa sitt närmast magiska absoluta gehör.

Jag är helt enkelt stum av beundran och bugar humbelt förblindad inför denna massiva idioti...
 
...Och vinnare på årets floskelgala och tillika vinnare av Bror Duktigs trofé är:
"Motorörat."

Grattis! Trodde faktiskt inte det var ens möjligt att skita ur sig floskler som fläsktärningar i en ärtsoppa. Särskilt inte som trådämnet var "myter kring inkörning" där alltså "Motorörat" ämnade tillämpa sitt närmast magiska absoluta gehör.

Jag är helt enkelt stum av beundran och bugar humbelt förblindad inför denna massiva idioti...

För länge sedan fanns det en värld med ironi... Nu är allt på dödligt allvar... :(
 
...Och vinnare på årets floskelgala och tillika vinnare av Bror Duktigs trofé är:
"Motorörat."

Grattis! Trodde faktiskt inte det var ens möjligt att skita ur sig floskler som fläsktärningar i en ärtsoppa. Särskilt inte som trådämnet var "myter kring inkörning" där alltså "Motorörat" ämnade tillämpa sitt närmast magiska absoluta gehör.

Jag är helt enkelt stum av beundran och bugar humbelt förblindad inför denna massiva idioti...

Du är ingen man med motoröra. Tro mej som maskinmekaniker o före detta ägare till en stor Mc firma så kan man felsöka väldigt mycket genom att lyssna på motorer.

Det går utmärkt att höra spikning.
Samma med begynnande lager knack.
Ventil spel.
Rull lager missljud i motor växellådan.

Och hundra andra saker..

Moment kan man dra på känn när man dragit åt några 10,000 tals skruvar o ligga någon nm fel bara.

Det ligger i känslan.

Kränk inte andra bara för att du själv upplever dig lätt bedrövad för att du inte förstår vad man lyssnar eller till o med kan förnimma i vibrationer i händerna.

Mvh
 
Du är ingen man med motoröra. Tro mej som maskinmekaniker o före detta ägare till en stor Mc firma så kan man felsöka väldigt mycket genom att lyssna på motorer.

Det går utmärkt att höra spikning.
Samma med begynnande lager knack.
Ventil spel.
Rull lager missljud i motor växellådan.

Och hundra andra saker..

Moment kan man dra på känn när man dragit åt några 10,000 tals skruvar o ligga någon nm fel bara.

Det ligger i känslan.

Kränk inte andra bara för att du själv upplever dig lätt bedrövad för att du inte förstår vad man lyssnar eller till o med kan förnimma i vibrationer i händerna.

Mvh

För min del blev inte jag KreNgT på någe vis. :)
 
Men alla har väl motoröra? :7peta

Utan motoröra kör man elektriskt! :fakta



Läs om, läs rätt, min vän! Ironi eller dravel får väl var och en bilda sin egen uppfattning om? Dock liiite ironiskt att det tycktes vara fler som inte fattade ironin.

Återigen: Tråden handlade om "myter kring inkörning," alltså en hojmotors första 50-300 mil. Inte de sista 300. För säkerhets skull, för de som inte ger sig tid att ens läsa rubriken: Vi är alltså i början, inte mitten eller slutet av livscykeln. Missljud och crap som inte hör till en frisk motor kan vilken tomte som helst höra. Och några få skickliga "motoröron" kan förstås ibland även lokalisera orsaken till det. Men att höra missljud betyder ju att felet redan uppstått. Inkörning handlar om förebyggande friskvård, inte sjukvård. Hela syftet med inkörningen är ju att förebygga att missljud inte uppstår i förtid. Så, lägg ner tramset om oförstådd ironi eller ev. vem som krEnGkt vem. Jag ger ändå fullständigt fan i vilket. Men vänligen tänk gärna efter INNAN du postar mumbo jumbo så slipper du i efterhand dra fram det där skojsiga ironi-kortet...
 
Last edited:
Läs om, läs rätt, min vän! Ironi eller dravel får väl var och en bilda sin egen uppfattning om? Dock liiite ironiskt att det tycktes vara fler som inte fattade ironin.

Återigen: Tråden handlade om "myter kring inkörning," alltså en hojmotors första 50-300 mil. Inte de sista 300. För säkerhets skull, för de som inte ger sig tid att ens läsa rubriken: Vi är alltså i början, inte mitten eller slutet av livscykeln. Missljud och crap som inte hör till en frisk motor kan vilken tomte som helst höra. Och några få skickliga "motoröron" kan förstås ibland även lokalisera orsaken till det. Men att höra missljud betyder ju att felet redan uppstått. Inkörning handlar om förebyggande friskvård, inte sjukvård. Hela syftet med inkörningen är ju att förebygga att missljud inte uppstår i förtid. Så, lägg ner tramset om oförstådd ironi eller ev. vem som krEnGkt vem. Jag ger ändå fullständigt fan i vilket. Men vänligen tänk gärna efter INNAN du postar mumbo jumbo så slipper du i efterhand dra fram det där skojsiga ironi-kortet...

Ja, läsförståelse är svårt ibland min vän. Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig.

Vi börjar med en parentes i ämnet med en hoj som saknar varvräknare!
Hur ska man, under inkörningsperioden, (det är i början av motorns liv, antingen ny eller efter motorrenovering,) kunna hålla ett visst varv utan varvräknare?:va

Parentes i ämnet:
Åsså har vi husqvarna som på inkörning av 701sm inte ska överstiga x-tusen varv.

Hojen saknar varvräknare. :)

Slut parentes.

Då svarade jag på detta sätt. :fakta

Men alla har väl motoröra? :7peta

Utan motoröra kör man elektriskt! :fakta

Svaret blev...

Motoröra och momentkännedom i armbågen. Jaföfan det har jag! ;)

(ju mer jag lär mig, desto mindre vet jag att jag är säker på)

SwePace hängde på och då flamsade vi, F,låt SwePace, ut i lite ironiskt som många av oss här gillar... :krama
 
Alt 1. Om hojen saknar varvräknare så har den istället troligen angiven utväxling på respektive växel.

Den intresserade föraren har därför i bakhuvudet hela tiden aktuellt motorvarv givet växel/hastighet.

Alt 2. Motoröra. Den intresserade föraren har naturligtvis en uppfattning om motorns varvtal utifrån gällande maxvarvtal (anges i instruktionsboken) och belastning. Även en ny motor ger ju signaler om var den trivs och hur belastning bör ske. Motoröra sitter ju även i händer, ljumskar och ben - det är så man märker att något är fel. Ett exempel som jag tror många upplevt är om oljenivån i servostyrningen sjunker. Pumpen går "rått" och det känns i hela bilen även när man kör på rak väg i jämn hastighet...
En hojmotor har man koll på med flera sinnen: syn, hörsel, lukt, känsel och smak (vilken vätska har droppat här tro?).

Motoröra är en förenklad sammanfattning av människans kontakt med maskinen.
 
Alt 1. Om hojen saknar varvräknare så har den istället troligen angiven utväxling på respektive växel.

Den intresserade föraren har därför i bakhuvudet hela tiden aktuellt motorvarv givet växel/hastighet.

Alt 2. Motoröra. Den intresserade föraren har naturligtvis en uppfattning om motorns varvtal utifrån gällande maxvarvtal (anges i instruktionsboken) och belastning. Även en ny motor ger ju signaler om var den trivs och hur belastning bör ske. Motoröra sitter ju även i händer, ljumskar och ben - det är så man märker att något är fel. Ett exempel som jag tror många upplevt är om oljenivån i servostyrningen sjunker. Pumpen går "rått" och det känns i hela bilen även när man kör på rak väg i jämn hastighet...
En hojmotor har man koll på med flera sinnen: syn, hörsel, lukt, känsel och smak (vilken vätska har droppat här tro?).

Motoröra är en förenklad sammanfattning av människans kontakt med maskinen.

Precis - "motor-öra" finns i hela kroppen.


Skall dock inte förväxlas med:


8P5yXTS.jpg


moto-röra...



Ämnet;
Inte segdra på låga varv/höga växlar, inte tokvarva utan belastning/låga växlar.
Inte fastna på samma varv/belastning.
...och inte nojja under inkörningen, utan ha kul och lära känna sin nya kompis.
Enkelt!
 
Det här vet redan dom flesta Hondaägarna, det funkar oavsett men "myten" behövs för dom övriga.. alltså mopedtillverkarna. Detta syns i hela kedjan och eftersom Honda kan brassa satan från start vinner dom även MotoGP medan resten av ledet tävlar i inkörning.
 
Alt 1. Om hojen saknar varvräknare så har den istället troligen angiven utväxling på respektive växel.

Den intresserade föraren har därför i bakhuvudet hela tiden aktuellt motorvarv givet växel/hastighet.

Alt 2. Motoröra. Den intresserade föraren har naturligtvis en uppfattning om motorns varvtal utifrån gällande maxvarvtal (anges i instruktionsboken) och belastning. Även en ny motor ger ju signaler om var den trivs och hur belastning bör ske. Motoröra sitter ju även i händer, ljumskar och ben - det är så man märker att något är fel. Ett exempel som jag tror många upplevt är om oljenivån i servostyrningen sjunker. Pumpen går "rått" och det känns i hela bilen även när man kör på rak väg i jämn hastighet...
En hojmotor har man koll på med flera sinnen: syn, hörsel, lukt, känsel och smak (vilken vätska har droppat här tro?).

Motoröra är en förenklad sammanfattning av människans kontakt med maskinen.



Apsolut, som vi säger här några toklånga stenkast från Skansen. Men jag har åtminstone två gånger tragglat mig igenom inkörningen på hojar som saknat varvräknare. Som tillråga på allt var duktigt varvsugna. Att då försöka följa tillverkarens råd på en, inte bara ny maskin utan även hojtyp och format, man är obekant med - och helt saknade referenser till - liknade väl något känslan av att känna av temperaturen i kokande matolja med fingrarna. Okej, vem bryr sig om man råkar varva liiite för hårt? Nej, förstås ingen annan än den som gett sig fan på att ge sina hojar så bra förutsättningar till ett så långt liv som möjligt. Även om jag själv sällan äger en hoj längre än ett par år, tops. Men det är ju såklart en helt annan femma...
 
Last edited:
Det är onekligen så att det finns människor som helt saknar ”känsla” för mekaniska ting.

De kör sönder det mesta de får fingrarna på. Det är en (negativ) upplevelse att åka bil med dem; ettan tvingas i när man rullar mot rödljuset i 30 km/h, man kastas runt i bilen i korsningar och den ena historien efter den andra radas upp om vilken ”otur” vederbörande har med allt från punkteringar till trasiga hjullager, styrleder, rasade kopplingar osv. Nähä, liksom.
Vi har alla den där kompisen som torrgasar en motor utan belastning lite för långt. Som varvar upp direkt efter start innan kamaxlarna eller vipparmsbryggorna fått oljetryck. Som slänger i högsta växeln med hackande motor och ger full gas i tron att det är ”miljökörning”. Osv

En motorcykel kör man ju med sinnena. En automatiserad rörelse mest gemensam med utförsåkning där mikromuskler, hjärna, nervsystem, syn och hörsel samspelar för att under kontemplation förflytta kropp och maskin i skön förening framåt mot okända mål.

Motorörat är något fint och jag tror att de flesta av oss instinktivt tycker om motorer som går vackert. En engelsk parallelltwin, en tysk boxer, en välbalanserad sexa. Det är sällan så att radfyror går vackert även om de kan ha andra fördelar, det ligger liksom inte i deras grundfilosofi. En tvåtaktstrippel kan vara magisk.

Jag lade rätt mycket jobb på en BMW boxer jag hade, en R1100RS fyrventilboxer. De är lite kända för att ibland ha problem med motorgången när det gäller vibrationer och surging kring nollbelastning. Det är ju principiellt två encylindriga motorer (med samma vevaxel) som ligger mot varandra så de måste gå exakt lika för att det skall bli bra.
Det är ett speciellt förfarande när det gäller ventiljustering på dessa motorer, man måste sas ställa två ventiler samtidigt och dessutom dra muttrarna med samma moment, då de rör sig lite vid dragningen. Med lite känsla blir det lika. Nå, noggrann ventiljustering och sedan synkronisering av spjällhus samt byte till Brisk tändstift.
Resultatet: En helt fantastisk motorgång. Fullständigt vibrationsfri och helt utan ryck från 2000 rpm till rödmarkeringen på 7500 rpm. Det hände flera gånger att jag överraskades av varvtalsstoppet vid acceleration. När jag körde andra, fyrcylindriga hojar stördes jag av de irriterande vibrationer som raka fyrcylindriga motorer oftast har.

Gången i Jaguars 4-liters 24V-sexa är också härlig. Vad folk ser i V8-motorer förstår jag inte alls, men det är jag det.




Buy quality, cry once.
 
Så vackert skrivet! Vi med motoröra förstår exakt vad du menar!
 
.....
En motorcykel kör man ju med sinnena. En automatiserad rörelse mest gemensam med utförsåkning där mikromuskler, hjärna, nervsystem, syn och hörsel samspelar för att under kontemplation förflytta kropp och maskin i skön förening framåt mot okända mål.
......

Ren poesi! Tänker du hävda upphovsrätt, eller får man citera fritt?
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top