Myten om inkörningsperiod - eller?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Motoröra och momentkännedom i armbågen. Jaföfan det har jag! ;)

(ju mer jag lär mig, desto mindre vet jag att jag är säker på)

Du behöver alltså inte en kalibrerad varvräknare eller en kalibrerad momentnyckel utan har, och kan använda, det i det modärna samhället nästan utdöda som kallas "känsla" utan att få panik! :tummenupp
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Du behöver alltså inte en kalibrerad varvräknare eller en kalibrerad momentnyckel utan har, och kan använda, det i det modärna samhället nästan utdöda som kallas "känsla" utan att få panik! :tummenupp

Förstår precis hur du menar. En motor som låter illa/inte som den borde kör man inte vidare med bara för att det är 500 mil kvar till service enligt serviceboken.

Känsla för saker och ting tar tid att skaffa sig. Vet inte hur många kablar jag klippte av istället för att skala när jag var eleltrikerlärling...
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Men alla har väl motoröra? :7peta

Utan motoröra kör man elektriskt! :fakta



...Och vinnare på årets floskelgala och tillika vinnare av Bror Duktigs trofé är:
"Motorörat."

Grattis! Trodde faktiskt inte det var ens möjligt att skita ur sig floskler som fläsktärningar i en ärtsoppa. Särskilt inte som trådämnet var "myter kring inkörning" där alltså "Motorörat" ämnade tillämpa sitt närmast magiska absoluta gehör.

Jag är helt enkelt stum av beundran och bugar humbelt förblindad inför denna massiva idioti...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
...Och vinnare på årets floskelgala och tillika vinnare av Bror Duktigs trofé är:
"Motorörat."

Grattis! Trodde faktiskt inte det var ens möjligt att skita ur sig floskler som fläsktärningar i en ärtsoppa. Särskilt inte som trådämnet var "myter kring inkörning" där alltså "Motorörat" ämnade tillämpa sitt närmast magiska absoluta gehör.

Jag är helt enkelt stum av beundran och bugar humbelt förblindad inför denna massiva idioti...

För länge sedan fanns det en värld med ironi... Nu är allt på dödligt allvar... :(
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
...Och vinnare på årets floskelgala och tillika vinnare av Bror Duktigs trofé är:
"Motorörat."

Grattis! Trodde faktiskt inte det var ens möjligt att skita ur sig floskler som fläsktärningar i en ärtsoppa. Särskilt inte som trådämnet var "myter kring inkörning" där alltså "Motorörat" ämnade tillämpa sitt närmast magiska absoluta gehör.

Jag är helt enkelt stum av beundran och bugar humbelt förblindad inför denna massiva idioti...

Du är ingen man med motoröra. Tro mej som maskinmekaniker o före detta ägare till en stor Mc firma så kan man felsöka väldigt mycket genom att lyssna på motorer.

Det går utmärkt att höra spikning.
Samma med begynnande lager knack.
Ventil spel.
Rull lager missljud i motor växellådan.

Och hundra andra saker..

Moment kan man dra på känn när man dragit åt några 10,000 tals skruvar o ligga någon nm fel bara.

Det ligger i känslan.

Kränk inte andra bara för att du själv upplever dig lätt bedrövad för att du inte förstår vad man lyssnar eller till o med kan förnimma i vibrationer i händerna.

Mvh
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du är ingen man med motoröra. Tro mej som maskinmekaniker o före detta ägare till en stor Mc firma så kan man felsöka väldigt mycket genom att lyssna på motorer.

Det går utmärkt att höra spikning.
Samma med begynnande lager knack.
Ventil spel.
Rull lager missljud i motor växellådan.

Och hundra andra saker..

Moment kan man dra på känn när man dragit åt några 10,000 tals skruvar o ligga någon nm fel bara.

Det ligger i känslan.

Kränk inte andra bara för att du själv upplever dig lätt bedrövad för att du inte förstår vad man lyssnar eller till o med kan förnimma i vibrationer i händerna.

Mvh

För min del blev inte jag KreNgT på någe vis. :)
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Men alla har väl motoröra? :7peta

Utan motoröra kör man elektriskt! :fakta



Läs om, läs rätt, min vän! Ironi eller dravel får väl var och en bilda sin egen uppfattning om? Dock liiite ironiskt att det tycktes vara fler som inte fattade ironin.

Återigen: Tråden handlade om "myter kring inkörning," alltså en hojmotors första 50-300 mil. Inte de sista 300. För säkerhets skull, för de som inte ger sig tid att ens läsa rubriken: Vi är alltså i början, inte mitten eller slutet av livscykeln. Missljud och crap som inte hör till en frisk motor kan vilken tomte som helst höra. Och några få skickliga "motoröron" kan förstås ibland även lokalisera orsaken till det. Men att höra missljud betyder ju att felet redan uppstått. Inkörning handlar om förebyggande friskvård, inte sjukvård. Hela syftet med inkörningen är ju att förebygga att missljud inte uppstår i förtid. Så, lägg ner tramset om oförstådd ironi eller ev. vem som krEnGkt vem. Jag ger ändå fullständigt fan i vilket. Men vänligen tänk gärna efter INNAN du postar mumbo jumbo så slipper du i efterhand dra fram det där skojsiga ironi-kortet...
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Läs om, läs rätt, min vän! Ironi eller dravel får väl var och en bilda sin egen uppfattning om? Dock liiite ironiskt att det tycktes vara fler som inte fattade ironin.

Återigen: Tråden handlade om "myter kring inkörning," alltså en hojmotors första 50-300 mil. Inte de sista 300. För säkerhets skull, för de som inte ger sig tid att ens läsa rubriken: Vi är alltså i början, inte mitten eller slutet av livscykeln. Missljud och crap som inte hör till en frisk motor kan vilken tomte som helst höra. Och några få skickliga "motoröron" kan förstås ibland även lokalisera orsaken till det. Men att höra missljud betyder ju att felet redan uppstått. Inkörning handlar om förebyggande friskvård, inte sjukvård. Hela syftet med inkörningen är ju att förebygga att missljud inte uppstår i förtid. Så, lägg ner tramset om oförstådd ironi eller ev. vem som krEnGkt vem. Jag ger ändå fullständigt fan i vilket. Men vänligen tänk gärna efter INNAN du postar mumbo jumbo så slipper du i efterhand dra fram det där skojsiga ironi-kortet...

Ja, läsförståelse är svårt ibland min vän. Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig.

Vi börjar med en parentes i ämnet med en hoj som saknar varvräknare!
Hur ska man, under inkörningsperioden, (det är i början av motorns liv, antingen ny eller efter motorrenovering,) kunna hålla ett visst varv utan varvräknare?:va

Parentes i ämnet:
Åsså har vi husqvarna som på inkörning av 701sm inte ska överstiga x-tusen varv.

Hojen saknar varvräknare. :)

Slut parentes.

Då svarade jag på detta sätt. :fakta

Men alla har väl motoröra? :7peta

Utan motoröra kör man elektriskt! :fakta

Svaret blev...

Motoröra och momentkännedom i armbågen. Jaföfan det har jag! ;)

(ju mer jag lär mig, desto mindre vet jag att jag är säker på)

SwePace hängde på och då flamsade vi, F,låt SwePace, ut i lite ironiskt som många av oss här gillar... :krama
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alt 1. Om hojen saknar varvräknare så har den istället troligen angiven utväxling på respektive växel.

Den intresserade föraren har därför i bakhuvudet hela tiden aktuellt motorvarv givet växel/hastighet.

Alt 2. Motoröra. Den intresserade föraren har naturligtvis en uppfattning om motorns varvtal utifrån gällande maxvarvtal (anges i instruktionsboken) och belastning. Även en ny motor ger ju signaler om var den trivs och hur belastning bör ske. Motoröra sitter ju även i händer, ljumskar och ben - det är så man märker att något är fel. Ett exempel som jag tror många upplevt är om oljenivån i servostyrningen sjunker. Pumpen går "rått" och det känns i hela bilen även när man kör på rak väg i jämn hastighet...
En hojmotor har man koll på med flera sinnen: syn, hörsel, lukt, känsel och smak (vilken vätska har droppat här tro?).

Motoröra är en förenklad sammanfattning av människans kontakt med maskinen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Alt 1. Om hojen saknar varvräknare så har den istället troligen angiven utväxling på respektive växel.

Den intresserade föraren har därför i bakhuvudet hela tiden aktuellt motorvarv givet växel/hastighet.

Alt 2. Motoröra. Den intresserade föraren har naturligtvis en uppfattning om motorns varvtal utifrån gällande maxvarvtal (anges i instruktionsboken) och belastning. Även en ny motor ger ju signaler om var den trivs och hur belastning bör ske. Motoröra sitter ju även i händer, ljumskar och ben - det är så man märker att något är fel. Ett exempel som jag tror många upplevt är om oljenivån i servostyrningen sjunker. Pumpen går "rått" och det känns i hela bilen även när man kör på rak väg i jämn hastighet...
En hojmotor har man koll på med flera sinnen: syn, hörsel, lukt, känsel och smak (vilken vätska har droppat här tro?).

Motoröra är en förenklad sammanfattning av människans kontakt med maskinen.

Precis - "motor-öra" finns i hela kroppen.


Skall dock inte förväxlas med:


8P5yXTS.jpg


moto-röra...



Ämnet;
Inte segdra på låga varv/höga växlar, inte tokvarva utan belastning/låga växlar.
Inte fastna på samma varv/belastning.
...och inte nojja under inkörningen, utan ha kul och lära känna sin nya kompis.
Enkelt!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det här vet redan dom flesta Hondaägarna, det funkar oavsett men "myten" behövs för dom övriga.. alltså mopedtillverkarna. Detta syns i hela kedjan och eftersom Honda kan brassa satan från start vinner dom även MotoGP medan resten av ledet tävlar i inkörning.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Alt 1. Om hojen saknar varvräknare så har den istället troligen angiven utväxling på respektive växel.

Den intresserade föraren har därför i bakhuvudet hela tiden aktuellt motorvarv givet växel/hastighet.

Alt 2. Motoröra. Den intresserade föraren har naturligtvis en uppfattning om motorns varvtal utifrån gällande maxvarvtal (anges i instruktionsboken) och belastning. Även en ny motor ger ju signaler om var den trivs och hur belastning bör ske. Motoröra sitter ju även i händer, ljumskar och ben - det är så man märker att något är fel. Ett exempel som jag tror många upplevt är om oljenivån i servostyrningen sjunker. Pumpen går "rått" och det känns i hela bilen även när man kör på rak väg i jämn hastighet...
En hojmotor har man koll på med flera sinnen: syn, hörsel, lukt, känsel och smak (vilken vätska har droppat här tro?).

Motoröra är en förenklad sammanfattning av människans kontakt med maskinen.



Apsolut, som vi säger här några toklånga stenkast från Skansen. Men jag har åtminstone två gånger tragglat mig igenom inkörningen på hojar som saknat varvräknare. Som tillråga på allt var duktigt varvsugna. Att då försöka följa tillverkarens råd på en, inte bara ny maskin utan även hojtyp och format, man är obekant med - och helt saknade referenser till - liknade väl något känslan av att känna av temperaturen i kokande matolja med fingrarna. Okej, vem bryr sig om man råkar varva liiite för hårt? Nej, förstås ingen annan än den som gett sig fan på att ge sina hojar så bra förutsättningar till ett så långt liv som möjligt. Även om jag själv sällan äger en hoj längre än ett par år, tops. Men det är ju såklart en helt annan femma...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är onekligen så att det finns människor som helt saknar ”känsla” för mekaniska ting.

De kör sönder det mesta de får fingrarna på. Det är en (negativ) upplevelse att åka bil med dem; ettan tvingas i när man rullar mot rödljuset i 30 km/h, man kastas runt i bilen i korsningar och den ena historien efter den andra radas upp om vilken ”otur” vederbörande har med allt från punkteringar till trasiga hjullager, styrleder, rasade kopplingar osv. Nähä, liksom.
Vi har alla den där kompisen som torrgasar en motor utan belastning lite för långt. Som varvar upp direkt efter start innan kamaxlarna eller vipparmsbryggorna fått oljetryck. Som slänger i högsta växeln med hackande motor och ger full gas i tron att det är ”miljökörning”. Osv

En motorcykel kör man ju med sinnena. En automatiserad rörelse mest gemensam med utförsåkning där mikromuskler, hjärna, nervsystem, syn och hörsel samspelar för att under kontemplation förflytta kropp och maskin i skön förening framåt mot okända mål.

Motorörat är något fint och jag tror att de flesta av oss instinktivt tycker om motorer som går vackert. En engelsk parallelltwin, en tysk boxer, en välbalanserad sexa. Det är sällan så att radfyror går vackert även om de kan ha andra fördelar, det ligger liksom inte i deras grundfilosofi. En tvåtaktstrippel kan vara magisk.

Jag lade rätt mycket jobb på en BMW boxer jag hade, en R1100RS fyrventilboxer. De är lite kända för att ibland ha problem med motorgången när det gäller vibrationer och surging kring nollbelastning. Det är ju principiellt två encylindriga motorer (med samma vevaxel) som ligger mot varandra så de måste gå exakt lika för att det skall bli bra.
Det är ett speciellt förfarande när det gäller ventiljustering på dessa motorer, man måste sas ställa två ventiler samtidigt och dessutom dra muttrarna med samma moment, då de rör sig lite vid dragningen. Med lite känsla blir det lika. Nå, noggrann ventiljustering och sedan synkronisering av spjällhus samt byte till Brisk tändstift.
Resultatet: En helt fantastisk motorgång. Fullständigt vibrationsfri och helt utan ryck från 2000 rpm till rödmarkeringen på 7500 rpm. Det hände flera gånger att jag överraskades av varvtalsstoppet vid acceleration. När jag körde andra, fyrcylindriga hojar stördes jag av de irriterande vibrationer som raka fyrcylindriga motorer oftast har.

Gången i Jaguars 4-liters 24V-sexa är också härlig. Vad folk ser i V8-motorer förstår jag inte alls, men det är jag det.




Buy quality, cry once.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Så vackert skrivet! Vi med motoröra förstår exakt vad du menar!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
.....
En motorcykel kör man ju med sinnena. En automatiserad rörelse mest gemensam med utförsåkning där mikromuskler, hjärna, nervsystem, syn och hörsel samspelar för att under kontemplation förflytta kropp och maskin i skön förening framåt mot okända mål.
......

Ren poesi! Tänker du hävda upphovsrätt, eller får man citera fritt?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top