Mystisk hoj! 2-cylindrig TZ750!!!

Är det en 4-cylindrig 2-taktare?:va

Last edited:
vadå två cylindrig? man ser ju på bilderna att det är en radfyra!? men den va cool :)

TZ 750 är ju en legendarisk motor helt klart, har än så länge bara hört ljudet på film. Ser fram emot den dag jag får höra en sån där live.

Men TZ750 är ju fyrcylindrig, liksom hojen i annonsen.

vadå två cylindrig? man ser ju på bilderna att det är en radfyra!? men den va cool :)

Jag tar tillbaka allt!!!! Kollade inte på bilderna, läste bara texten där de nämnde "left side barrel, 347 cc"...

Men då är det ju en riktig TZ750 juh!!!! Nice

TZ 750 är ju en legendarisk motor helt klart, har än så länge bara hört ljudet på film. Ser fram emot den dag jag får höra en sån där live.

Men TZ750 är ju fyrcylindrig, liksom hojen i annonsen.

Försökte ändra rubriken på tråden, men det går inte:huvet!!! Lovar att titta på bilderna nästa gång...:)

Last edited:
Jag tar tillbaka allt!!!! Kollade inte på bilderna, läste bara texten där de nämnde "left side barrel, 347 cc"...

Men då är det ju en riktig TZ750 juh!!!! Nice

Försökte ändra rubriken på tråden, men det går inte:huvet!!! Lovar att titta på bilderna nästa gång...:)

Då är jag med!

Verkar vara sug efter dessa legendariska tvåtaktsgiganter!

"Current bid
US $22,300.00
Reserve price not met " :D

Är det en 4-cylindrig 2-taktare?:va Det var ialla fall bland det fulaste hojjar jag sett tror jag:yoparty

Klart att du tycker det. Den e' ju bara ett stycke mc-historia från tiden innan "du ens vaa en snuskig tanke i din pappas huvud":D

Störtskön cykel! Om man hade 200 000 som brände som eld i plånboken så kanske...
Om inte annat bara för att starta upp i område och se minen på alla småbarnsmorsor :)

2 stycken TZ350 motorer i bredd. Första modellen var således på 700 cc. Var väl på 750 i slutet.
Det har körts sådan i Classic Racing ganska nyligen.

Mats

här finns mycke trevlig läsning om tz700 och tz750
http://www.tz350.net/bigbrothers.htm

även mycke tz500 åxxå.

blev själv förvånad att det fanns tz750 med 2 utblås på vareda sidan trodde "alla" hadde tre på höger och en på vänster...(men det gällde nog bara tz500)

önskar att jag hade kvar min gamla TZ 750. Den gick verkligen bra. Bra bottendrag o toppade över 300 på rakan på vissa banor typ som Paul Rickard i Frankrike.
Titta gärna in på www.pejer.com eller pejer.se Där kan ni hitta gamla häftiga bilder på just sånna hojar.

Det fanns en udda variant, den fräsigaste enl mig, där två cylindrar hade avgaset framåt & två bakåt.
Det var den TZ500 OW48R som Roberts vann VM med 1980. R står för just reversed då man vände på de två inre cylindrarna.
yzr500-0w48r-80.jpg

den modernare modellen av TZ750 hette OW31 om jag inte misstar mig, också en rak fyra.
Här en bild på en TZ 750 typ från 1980. Vi körde ihop med 500:orna i Norden, därav den vita nummerbotten mot den vanliga gula på 500cc.
bild från www.pejer.com
MJ2.jpg

TZ 750 klockades för drygt 320 km/h på bana och det på 70-talet (Källa: Classic Bike nr 3/2009). En ganska så cool hoj alltså :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT