Mycket vill ha mer...

Ja jag undrar hur mycket skatt som Wallenbergarna totalt betalat in till staten?. Pengar som gått till bland annat skola, vård och omsorg för oss alla...

Är då klart mycket mer än vad jag och min släkt gjort...

Ja jag undrar hur mycket skatt som Wallenbergarna totalt betalat in till staten?. Pengar som gått till bland annat skola, vård och omsorg för oss alla...

Är då klart mycket mer än vad jag och min släkt gjort...

mjaa, inte nödvändigtsvis. jag tror du har betalat hela min utbildning samt när jag fick ett litet sår på tummen och ett fint plåster till...

Om du hade varit i den sitsen, hade du gjort annorlunda?
Hade jag haft lika mycket pengar som de här människorna så skulle jag syssla med det jag tycker är roligast och inte ta en krona för det. Om det nu vore så att jag höll på med välgörenhet och insamlingar och sånt så skulle jag i alla fall inte stjäla pengar från det.

De verkar ju -trots snyltandet- ändå ha sjukt mycket högre andel pengar som går till mottagarna jämfört med Rosa Bandet iaf! :D

Men visst är det moraliskt fel att utnyttja skatteskonade välgörenhetsstiftelser för att lågskattat mångla ut lönepengar till ägarna.

De verkar ju -trots snyltandet- ändå ha sjukt mycket högre andel pengar som går till mottagarna jämfört med Rosa Bandet iaf! :D

Men visst är det moraliskt fel att utnyttja skatteskonade välgörenhetsstiftelser för att lågskattat mångla ut lönepengar till ägarna.

och det är moralen som är min poäng: finns det någon kvar i detta samhälle? och då framförallt hos människor som sitter på höga poster....

och det är moralen som är min poäng: finns det någon kvar i detta samhälle? och då framförallt hos människor som sitter på höga poster....

Jag håller på att räkna ut det, de tar lite tid dock.
Men som det ser ut nu i mina preliminära överslagsberäkningar så är ca 49.7% moral kvar idag, det är en höjning med 3.4% från igår. Jag tror att det beror på den sk finanskrisen.

Jag håller på att räkna ut det, de tar lite tid dock.
Men som det ser ut nu i mina preliminära överslagsberäkningar så är ca 49.7% moral kvar idag, det är en höjning med 3.4% från igår. Jag tror att det beror på den sk finanskrisen.

så hälften har inte det.

hmm...läste idag nånstans tror jag, att den sista snubben i baader-meinhof ska släppas fri...kanske slå honom en signal...

Men usch och fy man har delat ut 8 miljarder till forskning och sen tagit 250milj av sina egna pengar i förvaltningsavgift. Med avskaffad arv och gåvoskatt skulle grabbarna kunna lägga ner stiftelserna och casha ut alla miljarderna och ge fan i att dela ut en knapp miljard årligen...

Alla precis Alla av herrarna i liknande läge skatteplanerar, de här kamraterna använder knappt första gråskalan i skattelagstiftningen. Vill man granska så går det även med öppna källor att luska fram att åtminstone 90% av finanseliten använder sig av en betydligt rymligare del av gråskalan i skattelagstiftningen....
(tom statliga fastighetsbolaget Vasakronan är skatteplaneringsaktiva det kan man med lite ekonomisk skolning utläsa ur deras årsredovisning)

Uppdrag gransknings reportrar är totalt inkompetenta när det kommer till ekonomi. De plockar de siffror som låter bäst för pöbeln och missar den stora bilden. Efter programmet om Turning Torso ringde jag radiotjänst och sade upp min TV licens då jag vägrar betala för dylig skitjournalistik.....

En annons som pekar direkt på den svenska avundsjukan. Inte nyttig någonstans.

Jag är i övrigt mycket positiv till public service och betalar gärna för vad många anser är skit (SR+SVT) men Uppdrag Granskning skall inte granska det de inte är kompetenta till.

Hela poängen de missat är att vallenbergarna skulle kunna upplösa stiftelsen och skattefritt flytta pengarna till vad de behagar. Men det är klart mer fördelaktigt att utmåla dem som skattemsitare.....

Med 95% säkerhet så är anledningen till att länstyrelsen saknar insyn i alla stadgarna att de har en upplösning och utdelningsklausul. Detta var populärt som skatteplaneringsmetod då vi hade kvar arv+gåvoskatt men iom att det är avskaffat så är det bara att plocka ut pengarna. Och skattelättnaden de yrar om är huvudsakligen lättnaden från utdelningsbeskattning som allmänyttiga stiftelser åtnjuter, dvs de betalar mindre skatt på det som delaa ut till välgörande ändamål. Vilka skurkar!

Hela poängen de missat är att vallenbergarna skulle kunna upplösa stiftelsen och skattefritt flytta pengarna till vad de behagar. Men det är klart mer fördelaktigt att utmåla dem som skattemsitare.....

så...varför gör inte wallenbergarna det isåfall? eller har jag missat nåt?

så...varför gör inte wallenbergarna det isåfall? eller har jag missat nåt?

För att hedra sina fäders vilja kanske?

Det går ju ingen nöd på dem oavsett men det ser väl bättre ut att plocka ut pengar ur vinster på pengar man redan har istället för att plocka feta arvoden ur investor.

För att hedra sina fäders vilja kanske?

Det går ju ingen nöd på dem oavsett men det ser väl bättre ut att plocka ut pengar ur vinster på pengar man redan har istället för att plocka feta arvoden ur investor.

så m.a.o är de bloodsuckers som behöver snygga till sitt rykte..?

Tycker Wallenburgarna är rätt hedersvärda.. Själv hade jag inte lämnat en spänn åt forskningen..

.

ojdå.

there's a fool born every minute...

Last edited:
Jäklar vad mycket kul man skulle kunna ha med Wallensbergs pengar. Förstår inte varför de slösar sin tid på att arbeta.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D