Mycket varma p-ljus-glödlampor – varför?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Såhär ser två parkeringsljus-glödlampor ut, som lyste väldigt svagt. Även om den ena ju bär mycket tydligare spår av överhettning, syns att även sockeln på den andra är missfärgad. Varför blir det såhär? Vad ska jag göra för att nya inte råkar ut för samma sak?

Även den röda plus-kabeln till ena halvljuset har blivit mycket varm, ser det ut som. Blivit svart den allra sista biten till H7-lampans (Biltema) sockel.

Men den andra H7-halvljuslampan (Phillips) vars p-ljus-glödlampa ser minst överhettad ut av dessa två (den vänstra på bilden här), dess kablar är inte missfärgade.
:va
2_lampor.jpg
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ett riktigt dåligt råd. Dels löser det inte problemet, är en anpassning efter problemet. Dels underkänns LED-lampor alltid vid besiktning, ifall bilen inte är typgodkänd med sådana.
Parkerings och varselljus går bra att besiktiga med LED här men kan klart vara olika på olika stationer och från ett år till ett annat dessutom
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Spänningsfall = ström ökar = värme

Orsak KAN vara dåliga lampor eller bara dålig kontakt mellan stift och hona.
Kan vara för högt W eller en "billig Kina" lampa.
Led i all ära men de lamporna kan spöka rätt bra också.
Rek att byta lamphållarna och kolla kablaget.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Hmm. Intressant. Spänningsfall nämner flera, vilket ju stämmer med symtomen. Kan bero på extraljus som totalt stjäl mer watt än vad bilens generator kan prestera?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Eftersom en glödlampa har variabel resistans så får vi ingen strömökning om vi sänker spänningen.
Däremot tror jag på dålig kontakt i första hand, och felaktigt (för högt) watt tal i andra hand.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Spänningsfall = ström ökar = värme

Orsak KAN vara dåliga lampor eller bara dålig kontakt mellan stift och hona.
Dålig lampsockel (dålig lampa mindre troligt) som gett dålig kontakt med lampan och då smälter plasten.
Alternativt att lampan inte varit ordentligt insatt i sockeln.
Byt lampsockel och kanske också lampa (kontaktstiften på lampan oxiderade och kanske svåra göra rent) och hoppas på bättre kontakt ......

Har sett det själv på en annan lampsockel
Reagerade redan vid installationen, sockel greppade "löst" om lampstiften jämfört med originalsockeln.
Och så slockande ljuset till slut, för dålig kontakt och lampan "helt lös" i sockeln. Fick ny på Biltema men fick tag i "riktiga H4" socklar på en återvinning.
Citat från min tråd 2015:
Och så gav den upp, Biltemas Glödlampanslutning H4, Nr 355250
Redan när jag började tråden så tyckte jag det inte var riktigt nyp i lampstiften på Biltemas Glödlampanslutning H4, Nr 355250 och på väg hem från SMC kurs i Rudskogen 6-8 Juli # så kollade jag ljuset vid tankning på en bensinstation.
Och ena strålkastaren var helt död. Både på hel och halvljus.
Nåja den andra funkade. Fördelen med dubbla strålkastare, bara köra vidare med MC.
Felsökning visade att Glödlampanslutning H4, Nr 355250 hade smält :huvet vid den gemensamma jorden för hel- och halvljus och "jordstiftet" på H4 lampan (OSRAM 55/60W) var svartoxiderat.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ysning-ovrigt/Glodlampsanslutning-2000033973/
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: Även den röda plus-kabeln till ena halvljuset har blivit mycket varm, ser det ut som. Blivit svart den allra sista biten till H7-lampans (Biltema) sockel.

Misstanken går ju direkt på grund av min erfarenhet till (Biltema) sockel !
Dåligt nyp i kontakten ger hög temperatur i kabeln.

Försök hitta en "riktig" H7 kontakt på t.ex. återvinning. Och lika bra byta båda om det är Biltema H7 socklar !
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ett riktigt dåligt råd. Dels löser det inte problemet, är en anpassning efter problemet. Dels underkänns LED-lampor alltid vid besiktning, ifall bilen inte är typgodkänd med sådana.
Inte alls. Man behöver inte laga precis alla fel och en led som drar en bråkdel av strömmen funkar ofta bättre i gamla system än de gamla lamporna. Underkänns som varsel? Knappast
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Parkerings och varselljus går bra att besiktiga med LED här men kan klart vara olika på olika stationer och från ett år till ett annat dessutom
Nej, det gör det inte. Det du troligen menar är att många kontrollanter inte underkänner fordonet, fast de borde. Lite som att polisen ibland är på bra humör när det gått lite för fort och man åker därifrån med ett ”förlåt”, men utan böteslapp.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nej, det gör det inte. Det du troligen menar är att många kontrollanter inte underkänner fordonet, fast de borde. Lite som att polisen ibland är på bra humör när det gått lite för fort och man åker därifrån med ett ”förlåt”, men utan böteslapp.

När jag säger
går bra att besiktiga med LED här
så betyder det att det har gått bra för mig på de stationer jag har använt. Du kanske inte läste hela mitt inlägg men jag skrev också
kan klart vara olika på olika stationer och från ett år till ett annat dessutom
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror man kan dela in uppgiften i två delar
1) Strålkastarlampor,
A) halvljus, risk för underkännande med LED om det inte är original, personbilar har automatisk höjdinställning med LED, med Halogen ibland manuell inställning, pga bländningsrisk.
B) helljuslampor, tror inte besiktning bryr sig om det är LED, däremot ger ju vanliga 6000 K LED irriterande starka reflexer från vägskyltar ..... mindre reflrexer med 4300K (eller 3000K ?)
2) Övriga lampor, blinkers, parkeringsljus, bakljus, bromsljus, skyltbelysning. Köper man t.ex röd LED lampa avsedda ersätta tex 5W/21W bakljus och bromsljuslampa så är ju dessa på lägre elektrisk effekt och ger ungefär samma ljus som original glödljuslampa. Jag har aldrig fått anmärkning vid besiktning på LED-blinkers SV650S&Sprint RS, LED-parkeringsljus SV650S &Sprint RS, LED-bakljus och Bromsljus SV650S&Sprint RS. GSX1300R har i original LED bakljus och bromsljus, glödlampa till skyltbelysning. Och jag har bytt till LED skyltbelysning på SV650S, Sprint RS & GSX1300R, inga anmärkningar vid kontrollbesiktning.
Till skyltbelysning 4 st vanliga vita 5 mm LED seriekopplade två och två och i serie med två motstånd 470 Ohm, dvs 2 ggr (LED i serie med LED i serie med 470 Ohm) Och LEDn placerade för sprida ljuset över regskylten.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såhär skriver du i trådstarten:


”Vad ska jag göra för att nya inte råkar ut för samma sak?”

Mitt svar = byt till LED lampor
En utmaning med LED-lampor är att dom inte tål speciellt höga temperaturer tex 150C = :död.
Tål en LED att sitta nära / över en tänd strålkastarhalogenlampa på 55 W/60W och vara tänd samtidigt som strålkastarlampan ?
1708600585130.png
På både SV650S och Sprint RS var parkeringsljuset i eget hölje framtill på hojen, inte i strålkastarhöljena. Så lätt för mig byta parkeringsljusglödlampan fram till LED på SV650S och Sprint RS, ingen temperaturpåverkan från strålkastarlamporna.
På GSX1300R sitter de två parkeringsljuslamporna i samma hölje och snett över halvljuset som alltid är tänt med motorn igång.
Parkeringsljuslamporna är tända samtidigt som halvljuset i Suzukis "originalkoppling".
(Går "enkelt" att lösa genom att koppla (-) på parkeringsljuslamporna till (+) på halvljuslampan. Då "jordas" parkeringsljuslamporna vid parkering genom halvljuslampan och parkeringsljuslamporna är släckta när halvljuslampan är tänd.)
Temperaturkurvan från sidan 4 i länken nedan. Tyvärr är det inte omgivningstemperatur utan LED-junction = Omgivningstemperatur + Temperaturökning pga strömmen genom LEDen.

Här nedan är maximumtemperaturen på LEDn 85 C, dvs LEDn's temp inte omgivningens.
Så är omgivningen 85 C innan LEDn tänds så dör LEDn för den blir ju som tänd varmare än omgivningen. Ett skäl kan vara att LED-drivarna inte klarar mer än 85 C
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top