Mycket, mycket svårstartad Suzuki

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
kristianstad
Hoj
suzuki
Hejsan alla eminenta grabbar på detta forum. Jag undrar om experterna på detta forum kan hjälpa en relativt oerfaren kille? Jag har en suzuki 550 gsx -83 som står i garage (kallgarage) och jag brukar ta med mitt batteri, sätta i det och starta den en stund och köra ett par rundor på parkeringen, sakta!!
Men nu den senaste tiden får man hålla på att trycka på elstarten i minst 10-15 min (bara tjirrar runt på starten) innan han överhuvud taget går igång. Vet ngn varför det kan vara så? Jag har, i somras, bytt olja, stift, olje/luft filter, stift och tändhattar. Kan det vara så att det är fukt/kondens i garaget som gör det?
Har kört rengöring i tanken 3 ggr så inget skit i tanken, ingen gammal bensin (tankar 4 liter bara) åt gången. Tycker det är förbaskat tråkigt att behöva tjirra den så mkt bara. Någon som har några ideér kanske??

mvh
 
Provat spruta in startgas i luftintaget för att se om det startar? Kan vara så att slagg har samlats i förgasarna p.g.a meskörning. Ta en sväng med lite höga varv så du rensar skiten i förgasarna alt. spruta lite förgasarrengöring i luftintaget.

Kanske inte så bra att försöka få igång hojen genom att hålla på med startmotorn i 10-15 min, så kolla runt lite allt sitter som de ska och kontrollera tändstiften.
 
Finns om jag inte missminner mig en gräns för hur länge man får köra startmotorn utan att låta den svalna mellan, så jag instämmer med föregående talare: Var lite försiktig med den.

Sedan är Suzukis förgasare egentligen GS-motorernas enda svaga punkt. De blir tjuriga ibland. Luktar det bensin ur avgasröret när du står och mal? Får hojen soppa skall det göra det, annars är det den änden du får börja leta i. Som sagt, kranuschlingen. Prima 20 sekunder eller så (läge PRI) eller prova på reserven en stund?

Full choke för länge och den kan bli sur. Stäng choken, öppna rullen och veva runt lite för att suga ur det värsta. Tänder den då så får man en fingervisning om att det är åt det hållet felet ligger (även om mina GS-motorer inte vill starta utan chok kalla även dränkta).

Vill du ha hjälp av experter istället för amatörklåpare som mig, som bara stått och slagits med GS-motorer litegrann, så prova i teknikforumet.
 
Har du tankat 4 liter soppa en någorlunda varm dag så blir det ju ganska mycket kondens i tanken nu till vintern i ett kallgarage. Vatten är tyngre än bensin och sjunker till lägsta punkten vilken är utloppet av tanken.

Kan det vara så enkelt?
 
Finns om jag inte missminner mig en gräns för hur länge man får köra startmotorn utan att låta den svalna mellan, så jag instämmer med föregående talare: Var lite försiktig med den.
.

Visst stämmer det, men var mest menat att om cykeln inte startar efter 4-5:e försöket är det väl ingen idé att fortsätta i ytterligare en kvart, då är det bara felsöka tills motorn svarar bättre. :-p
 
mycket, mycket svårstartad suzuki

Visst stämmer det, men var mest menat att om cykeln inte startar efter 4-5:e försöket är det väl ingen idé att fortsätta i ytterligare en kvart, då är det bara felsöka tills motorn svarar bättre. :-p

Fick också det tipset av en kille som bygger hojjar åt kunder (HD) att testa startgas i luftburken. Går den då så skulle det kanske kunna vara att gnistan är för liten, typ. Jag skall testa det idag, söndag, med startgas och se. Skall också lukta i avgas och se om det luktar soppa. Jag visste att det ej vart bra att köra på starten i dessa minuter, men förr el senare har den gått igång. Skall testa att ta ur ett stift och lägga på blocket igen och se hur gnistan ser ut. Kolla att alla stiften ser bra ut också. Återkommer, grabbar. Tack så länge.

mvh
 
Last edited:
Fick också det tipset av en kille som bygger hojjar åt kunder (HD) att testa startgas i luftburken. Går den då så skulle det kanske kunna vara att gnistan är för liten, typ. Jag skall testa det idag, söndag, med startgas och se. Skall också lukta i avgas och se om det luktar soppa. Jag visste att det ej vart bra att köra på starten i dessa minuter, men förr el senare har den gått igång. Skall testa att ta ur ett stift och lägga på blocket igen och se hur gnistan ser ut. Kolla att alla stiften ser bra ut också. Återkommer, grabbar. Tack så länge.

mvh
Brukar sitta avtappningar på flottörhusen.
Töm.
Soppakranen på "pri" om det finns.
 
har hört att de ska vara bra att slå i miljöbensin o köra ett tag så du fyllar förgasare o allt med de innan man ställer in den för vintern, vanlig bensin kan kristaliseras eller nått så de sätter sig i systemt, så rensa ut allt va du kan sen slå på lite sån soppa, ett tips är också o ha full tank så blir de inte lika mkt vatten i tanken.
 
Om du upprepade gånger har kallstartat hojen med choke för kort puttring på parkeringen så kan ju förbränningsrum och stift blivit sotigare och sotigare. Så att hojen tillslut blir alltmer svårstartad.

/J
 
har hört att de ska vara bra att slå i miljöbensin o köra ett tag så du fyllar förgasare o allt med de innan man ställer in den för vintern, vanlig bensin kan kristaliseras eller nått så de sätter sig i systemt, så rensa ut allt va du kan sen slå på lite sån soppa, ett tips är också o ha full tank så blir de inte lika mkt vatten i tanken.
Bara om man envisas med att tanka låtsasblyad soppa.
Den innehåller salter som skall ersätta blyet ("blyad" bensin innehåller alltså inget bly).
Nästan alla hojjar tillverkade efter 1980 tål blyfri bensin utan problem.
Den tidiga bensinen med blyersättning skapade mycket problem med att fälla ut saltet.
Nu påstås problemet vara borta.
Jag håller inte med.

Däremot tappar bensinen stunsen ganska snabbt, ety den består av många olika ämnen med olika flyktighet.
Ganska fort försvinner de flyktigaste ämnena (som behövs mest vid kallstart).
Sedan blir bensinen bara sämre och sämre allt eftersom den avdunstar.
jag har stött på bensin i gamla tankar som inte går att tända med tändsticka ens.
Både tanken och flottörhuset är ventilerade, så visst dunstar det.
Jag brukar tömma systemet helt (och slå i det i bilen = snåljåp) och tjöra på färsk sportbensin från lokala petroleumleverantören.
 
Har haft liknande problem med min ER5:a. Fick aldrig igång den, körde slut på batteriet av alla försök. Så jag laddade batteriet och bytte tändstift och sen fungera den hur bra som helst :)
 
mycket, mycket svårstartad suzuki

Har haft liknande problem med min ER5:a. Fick aldrig igång den, körde slut på batteriet av alla försök. Så jag laddade batteriet och bytte tändstift och sen fungera den hur bra som helst :)

Tackar, grabbar. Mitt batteri är sprillans nytt och köpte en liten underhållsladdare och den har jag alltid på batteriet. Kollade stiften och de vart inte så svarta faktiskt. Tog bort lite kablar och putsade dom rena, kollade säkringar (hela) och gick runt lite på de kablar man kan se, och det såg ut att ha fin kontakt. Tömde ut bensinen nu (skall slänga i nytt sedan) för att skall skruva bort bensinkranen och kolla runt lite där omkring. Kanske lite klet och skit. Skall sätta på ett x-tra bränslefilter vid sidan om kranen under tanken om det ev finns skit kvar i tanken. Någon startgas hittade jag ej men får testa det sedan efetrsom jag tagit bort tanken nu.
Ja, jag mitt dumma h-e (sa det själv, ha ha) hade ju choken av och på ett bra tag så den har kanske blivit sur. Skall INTE ha choken på nästa start.

Återkommer

mvh
 
Bara om man envisas med att tanka låtsasblyad soppa.
Den innehåller salter som skall ersätta blyet ("blyad" bensin innehåller alltså inget bly).
Nästan alla hojjar tillverkade efter 1980 tål blyfri bensin utan problem.
Den tidiga bensinen med blyersättning skapade mycket problem med att fälla ut saltet.
Nu påstås problemet vara borta.
Jag håller inte med.

Däremot tappar bensinen stunsen ganska snabbt, ety den består av många olika ämnen med olika flyktighet.
Ganska fort försvinner de flyktigaste ämnena (som behövs mest vid kallstart).
Sedan blir bensinen bara sämre och sämre allt eftersom den avdunstar.
jag har stött på bensin i gamla tankar som inte går att tända med tändsticka ens.
Både tanken och flottörhuset är ventilerade, så visst dunstar det.
Jag brukar tömma systemet helt (och slå i det i bilen = snåljåp) och tjöra på färsk sportbensin från lokala petroleumleverantören.

jaha då kanske man skulle ta o tömma tanken istället. bra o veta:)
 
Startade upp min gammelkawa igår som stått nån månad. Det gick och mala länge på startmotorn och batteriet lät friskt men den tände inte. Gnista fanns när jag skruvade ur stiftet och kollade och soppa fick den.
När jag kopplade startkablar från bilen gick den igång, vet inte om det på gränsen med för dåligt drag i batteriet så drar den runt lätt på starten men krämen räcker inte till tillräcklig gnista.
En tjejkompis har samma problem med sin gamla yamaha.
 
Startade upp min gammelkawa igår som stått nån månad. Det gick och mala länge på startmotorn och batteriet lät friskt men den tände inte. Gnista fanns när jag skruvade ur stiftet och kollade och soppa fick den.
När jag kopplade startkablar från bilen gick den igång, vet inte om det på gränsen med för dåligt drag i batteriet så drar den runt lätt på starten men krämen räcker inte till tillräcklig gnista.
En tjejkompis har samma problem med sin gamla yamaha.
Det behövs inte mycket för att man ska få för låg spänning till tändspolarna när startmotorn går, och då snurrar motorn fint, men helt utan gnista.

Sen kan man ju fråga sig varför folk inte kan låta hojarna få stå ifred under vintern? Varje år dyker det upp liknande trådar. "Hej. Jag har startat min hoj en gång i veckan å låtit den stå på tomgång i 30sek, sen har jag stängt av den. Nu är den stendöd. Varför de?!"
Och svaret är varje gång: Du har tagit död på batteriet, sotat igen motorn och fått massor med kondens inne i blocket. Undrar varför såna här problem aldrig dyker upp under säsongen :rolleyes:
 
Det behövs inte mycket för att man ska få för låg spänning till tändspolarna när startmotorn går, och då snurrar motorn fint, men helt utan gnista.

Sen kan man ju fråga sig varför folk inte kan låta hojarna få stå ifred under vintern? Varje år dyker det upp liknande trådar. "Hej. Jag har startat min hoj en gång i veckan å låtit den stå på tomgång i 30sek, sen har jag stängt av den. Nu är den stendöd. Varför de?!"
Och svaret är varje gång: Du har tagit död på batteriet, sotat igen motorn och fått massor med kondens inne i blocket. Undrar varför såna här problem aldrig dyker upp under säsongen :rolleyes:

Hej..

Det här har inte med tråden att göra men.
Man ska alltså inte starta upp hojen och låta den gå tills den har blivit varm?
Utan det är alltså bättre att låta den stå tills våren är här?
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top