Mycket meckande med motorcyklar?

goldfish1977

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2011
Hoj
Ingen än så länge
Jag tog mitt körkort udner 2011 och funderar lite kring hur mycket jobb det är med att äga en motorcykel?

Jag har sneglat lite på Kawasaki ER-6N och funderar på hur ofta man behöver göra service och hur ofta man behöver byta delar. När jag läst runt på nätet verkar det generellt som att man ska göra service:ar relativt ofta. Är motorcyklarna känsligare än bilar?

Kan man säga något om hur länge man kan räkna med att en ER-6:a kan hålla?

Hur långt är ett snöre? :/

Lägger du av 2500 mil varje sommar kostar det ganska ordentligt med pengar att hålla igång en hoj om man skall serva enligt boken med kammar och skit.

Att en motorcykel är "känsligare" än bilar skulle jag inte säga. Det varvar ju ganska mycket mer än 2500 som en bil gör när du ligger och åker.

En motorcykel håller längre än vad det för dig att köpa något nytt :yoparty

En er6a är rätt snäll på alla sätt o vis så det lär nog puffa på bra länge.
Välskött 20000 mil sådär på en höft med lite renovering på vägen.

Byta olja, filter o kontrollera spelet till ventiler kan man lära sig att göra själv så blir det inte så dyrt. Såvida man inte köper väldigt nytt och garantier kan tvinga än att lämna in.

Byta delar är inte så vanligt om man inte vurpar eller tappar bågen.

Bromsbelägg (1k), kedja/drivpaket(1,5k) och däck(3k) är sånt som går en gång om året om man är en flitig motorcyklist.

Känsligare än bilar vet jag inget om. Däremot tummar du ju inte på säkerheten på en MC då konsekvenserna av exempelvis ett par dåliga bromsbelägg kan vara rätt förödande. Gör du vanlig intervallservice enligt servicebok som medföljer hojen så kan du känna dig trygg i det (om det inte händer något utöver det vanliga då).

En er6a är rätt snäll på alla sätt o vis så det lär nog puffa på bra länge.
Välskött 20000 mil sådär på en höft med lite renovering på vägen.

Byta olja, filter o kontrollera spelet till ventiler kan man lära sig att göra själv så blir det inte så dyrt. Såvida man inte köper väldigt nytt och garantier kan tvinga än att lämna in.

Byta delar är inte så vanligt om man inte vurpar eller tappar bågen.

Bromsbelägg (1k), kedja/drivpaket(1,5k) och däck(3k) är sånt som går en gång om året om man är en flitig motorcyklist.

Om man byter drivpaket lika ofta som man byter däck så gör man något väldigt mycket fel.

Vattenkylning, oljekylare, hydrauliska ventillyftare, insprutning samt kardandrivning ger ju i dessa fall en något mindre påfrestning på materialet om någon form av service görs.

Man kan väl säga som så att en mc har något kortare service intervaller jämfört med en bil.Oljan behöver t ex bytas oftare när motor och växellåda ofta delar på samma olja, något som man i bilvärlden övergav för länge sedan.Varvtalen är ofta högre på en mc motor jämfört med en bilmotor samt varmgång på luftkylda mc motorer vilket också ger upphov till tätare oljebyten.Oskyddade kedjedrivningar med drev som är utsatt för väder och vind.Större slitage på ett mc däck mot ett bildäck, flera förgasare som ska vara ständigt synkade osv.

Vill du skuva minimalt beroende på ekonomisk tillgång ska du skaffa en hoj med ett väl fungerande insprutningssystem som är vattenkyld och har hydrauliska ventillyftare samt kamkedja iställer för kamrem och drivs fram av en kardan.Jämför du t ex en mc på 1000 cc med en 400 cc som är tänkt att framföras på samma sätt och nu körs likvärdigt beroende på om det handlar om sport, touring, street osv så har ju den större motorn en många gånger högre livslängd när varvet sjunker drastiskt och påfrestningen naturligtvis minskar.(Naturligtvis om någon form av vettig service ges).

Vill du däremot ha någon form av skoj så ska det vara många cylindrar som matas av lika många förgasare och drivs fram av en kedja.Kostnaden för allt i sin helhet beror många gånger på om du kan skuva själv eller lämnar in hojen för minsta sak.Men allt är relativt i dessa jämförelser där somliga bäst gillar enstånkor eller twin varianten och två och fyrcylindriga v-motorer och andra blir rent saliga så fort en radsexa dyker upp.

Last edited:
Om man byter drivpaket lika ofta som man byter däck så gör man något väldigt mycket fel.

Beror helt på. Troligtvis inte bakdäck men ett hårt framdäck.

Alternativt att man slarvar rejält med underhållet.

Jag brukar tugga ett par däck på en säsong och ett drivpaket.

Mc kräver helt klart mer service än bil.
Dels är det högre litereffekt i motorn, vilket gör att den mesta av motorservicen får göras oftare.
Sen kräver drivpaket, bromsar, fjädring m.m sin service.

ER-6 är en allround-nybörjarhoj så den har nog rätt så långa serviceintervaller. Byta olja kan du dessutom säkert göra själv.

Man kan också skita i att serva, men det blir dyrt (och gör ev. väldigt ont) i slutändan. Det är en speciell känsla när man vet att hojen är i bra skick :)

Att äga hoj innebär skruvande.

Men med det sagt betyder det inte att det är besvärligt att äga motorcykel. Köper du en modern vattenkyld hoj så börjar många ha serviceintervaller på upp emot 3000 mil (utöver normal periodisk service). Med andra ord så är det bra hållbarhet.

Köper du däremot en gammal hoj får du räkna med att skruva mycket. Där finns det alltid någon barnsjukdom, dåliga kolvringar så den drar olja, ventiler börjar vara slitna, osv. En tidig 80- eller 90-tals hoj må vara billig i inköp och försäkring men kommer kosta dig betydligt mer i tändstift, olja, filter och sånt.

Sköter du om din motorcykel så kan den hålla väldigt länge. Finns gått om touring hojar som gått över 30 000mil. Allt beror på hur motorcykeln används. Kör du mycket bana ligger du i regel på höga varvtal under långa perioder och då skyndar du på slitage. En gathoj som har ett väldigt varierat liv kan hålla allt ifrån en par tusen mil till hur länge som helst.

En tidig 80- eller 90-tals hoj må vara billig i inköp och försäkring men kommer kosta dig betydligt mer i tändstift, olja, filter och sånt.

Utveckla tack. Jag menar oljan är ju mineral/halvsyntet som är billig. Stiften standard och inte de dyraste iridium för 200 styck. Filter? Har inte märkt något på luftfilter eller oljefilter.

Du kanske tänker på att en gammal hoj kanske drar mycket olja?

Du vill jämföra med en bil. Om man skall svara i en mening på det:

Ja, en hoj behöver tillsyn oftare per mil än en bil, men det du behöver fixa är mycket enklare att fixa. Serviceintervallen är mycket tätare c.a 600 -1000 mil är normalt.

Du kommer att märka att väldigt många gillar att modifiera sina hojar. Mycket av allt mekande du läser om på SH är rent nöjesmekande och modifieringar.

Om du är normalhändig, så kommer du att lära dig hur lätt de faktiskt är att fixa väldigt mycket på en hoj själv.

Er6 är ett bra val.
Billiga service kostnader och 1200mils intervaller.
Första ventilkontroll är vid 4200mil.
Har själv haft en sån , det är en kanon hoj.

Utveckla tack. Jag menar oljan är ju mineral/halvsyntet som är billig. Stiften standard och inte de dyraste iridium för 200 styck. Filter? Har inte märkt något på luftfilter eller oljefilter.

Du kanske tänker på att en gammal hoj kanske drar mycket olja?

Jag har en -88 och servar en gång om året för en totalkostnad av ca 1200 kr
Olja, oljefilter, stift och en tvätt av luftfiltret som inoljning av detta. Sen Har jag bytt drivpaket o däck en gång, på de fyra åren och ca 2000 milen jag har kört den. men då vat jag inte hur länge den förra ägaren hade kört med grejorna.

Jag har "nollställt" de hojar jag har köpt. Dvs försöker återställa till nån slags bra grundnivå. Det har kostat en slant och varit ganska trickit men lärorikt, men sen är det inte så mycket mekande och kostnader. (Känns nästan lite tråkigt...)

Efter att denna MC säsong startade har jag bara bytt däck och de lär väl hålla några säsonger.

Olja o filter 1 gång om året, mäta lite ventiler (0 SEK), byta bromsvätska 1 gång om året= billigt och lite annat smått o gott

Låt dej inte skrämmas av att en mc är service krävande.

Det är såååå mycket mindre grejer som kan krångla på en mc.

Om du köra 1000 mil/år (vilket är ganska så mycket) så räcker det att du lämnar in den en gång per år för vanlig service dvs byta olja och filtet.
Däckbyte och bromsklossar och drivpaket ska bytas ibland också.
Däck och belägg rullar lätt 1000 mil på en er6'a för en nybörjare, drivpaketet håller mycket längre om kedjan smörjs med jämna mellanrum.
Smörja kedjan er egentligen det enda som du måste göras lite oftare.

Svårt att se att en er6'a skulle börja krångla utan anledning.
Större chans att du få åka på oplanderade verkstadsbesök med en bil.

Till skillnad mot en bil så går nästan aldrig en MC sönder bara sådär.

Enda jag kan tänka på en ER6:a är att man kanske får spänna kedjan mellan servicearna kanske om det är skitigt där man kör, annars kan jag inte se att dne skulle krångla på nått sätt :)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing