nja trodde iaf att man fick byta chassie i voc men inte i grupp e. annars e ju voc grupp e fast bara för bönder?
Okej ja jo kostnaderna är ju samma punkter som en cross fast mindre underhåll om man inte skrottar (å andra sidan skrottar man sig själv lätare med cross eller?) men det suger ju purjo att man inte kan tränna utan måste betala vad nu startavgiften är varje gång man ska köra och att man bara kör typ en gång i månaden
Häruppe körs det varje helg vintertid (ofta både lördag och söndag) men nästan ingent alls på sommaren, söderut är det mera sommartävlingar.
Man kan träna, klubbarna brukar ha träningssträckor där man får träna, jag känner bara ingen som gör det.
Dessutom brukar man få delta på folkrace/rallycross träningar, men givetvis kör man då med startmellanrum.
Och, ja, VOC är för bönder...
VOC är ett genidrag från Volvos sida, man får trimma en 240L till en 240 GLT, bara man gör det med 100% orginaldelar, man får kombinera vilket motoralternativ som helst, med vilken karossmodell som helst och vilken bakaxel och växellåda som helst som har funnits i modellprogrammet, vilket leder till att dom tävlande köper en jävla massa delar.
Ekonomi _kan_ bli hyfsat billigt eftersom man inte får trimma så mycket, men där det lämmnas öppet för förbättringar så läggs det desto mer pengar.
Man kan ju köra med en bil som har gått 20tusen mil, men ofta renoverar man motorn till fabrikstoleranser innan man lyfter i den och det kan kosta skjortan om man inte kan göra stora delar av jobbet själv.
Teamet jag åkte med hade tre ekonomibilar, den ena inköpt färdig för en billig peng och lagades med silvertejp, en annan inköpt dyrare och sköttes om mer samt den tredje som vi byggde från scratch med alla rätta prylarna och sköttes pedantiskt.
Nu hade det teamet tillgång till en stor modern bilverkstad 24/7 med allt som behövdes, och alla kunskaper, och dessutom tillgång till gratis begagnade delar, dessutom gjordes en gjutform för att gjuta nya fronter till bilarna då dom tar mycket stryk, även ljusboxar tillverkades in house.
Folkrace lär vara billigast, dock rätt omständigt.
Folkrace är billigast ja, men kostar ändå mer än vad folk tror.
Det är även där till stor del däckskostnaderna.
Beroende på vad man kör för baner så räcker en uppsättning däck en till tre tävlingar om man vill hänga med, karosseri och rutor är också en kostnad, man får räkna med att byta lite dörrar/skärmar/rutor.
När jag började med folkrace hade jag en Kamasa-låda, en garagedomkraft och inget garage, jag hyrde dessutom släp till varje tävling.
Sedan blev det inköp av släp, portopower riktsats och hyra av garage.
En svets är egentligen ett måste, jag klarade mig dock med att låna.