Mx vs rally mest roligt per :-

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
sitter här och drömmer och kom och att undra vad är bäst av rally och motorcross

Grupp e borde väll ligga hyffsat till på lek per kronna fast det känns ju som att harva runt med sur sierran eller?

Eftersom jag inte har en aning om driftskostnaderna på en MX så säger jag att det är billigast!

Det kommer hur som helst att kosta alla pengar du har, ibland några du inte har, och dessutom allt du någonsin hade tänkt spara.
Ta det x 1.25 så har du en rimlig budget.

Eftersom jag inte har en aning om driftskostnaderna på en MX så säger jag att det är billigast!

Det kommer hur som helst att kosta alla pengar du har, ibland några du inte har, och dessutom allt du någonsin hade tänkt spara.
Ta det x 1.25 så har du en rimlig budget.
hehe insett att jag inte har råd med nått av det och va mest nyfiken men vad kostar det på ett ungefär med grupp e? Hur trännar man ? hur många tränings/tävlingstillfällen är det per år?

Mx vet jag inte men enduro har jag lärt mig följer den där malen också.. 27k på 17 körtimmar billigt inköp är inte alltid billigt i slutet.. plus att man aldrig fick köra för skiten va paj och inget fanns på hyllorna..

Rally är för dyrt, så är det bara. Även VOC kostar för mycket, folkrace funkar ju, men även det kostar då du måste ha dragbil, E-kort samt kärra.
Köp en cross och ge dig ut och lek på banan. Eller så gör du något som är ännu roligare; Köper dig en Quad och busar runt med på banan. Lite svårare/farligare men faktiskt roligare än två hjul, åtminstone på banan.

Rally är för dyrt, så är det bara. Även VOC kostar för mycket, folkrace funkar ju, men även det kostar då du måste ha dragbil, E-kort samt kärra.
Köp en cross och ge dig ut och lek på banan. Eller så gör du något som är ännu roligare; Köper dig en Quad och busar runt med på banan. Lite svårare/farligare men faktiskt roligare än två hjul, åtminstone på banan.
Grupp e är långt under voc ;)

Mja som sagt jag har nog inte råd med nån livkvallite av det här slaget alls just nu men det ska det bli ändring på!

Quad har jag aldrig kört ser helt livsfarligt ut :3frak å det måste jag testa nån gång.

hehe insett att jag inte har råd med nått av det och va mest nyfiken men vad kostar det på ett ungefär med grupp e? Hur trännar man ? hur många tränings/tävlingstillfällen är det per år?

Mx vet jag inte men enduro har jag lärt mig följer den där malen också.. 27k på 17 körtimmar billigt inköp är inte alltid billigt i slutet.. plus att man aldrig fick köra för skiten va paj och inget fanns på hyllorna..

Man tränar genom att köra skitfort till jobbet med sin egen bil...

Näerå, ingen jag känner tränar någonsin, enstaka gånger har väl bilar provkörts/körts in efter renovering, annars tränar man genom att köra tävling.

Det är främst däck som kostar, och anmälningsavgifterna, och beroende på hur långt man väljer att åka för att tävla bensin och eventuella övernattningar.

Bilen i sig kostar inte mycket i drift/underhåll, det är inköpet/byggandet som kostar. (om man inte gör som min son, klotar på andra sträckan i första tävlingen, i en lånad bil)
Hur mycket det kostar att hålla bilen i skick beror på hur mycket man kör sönder och i vilket skick man vill ha den.
Den får inte se ut som en folkracebil, då kommer man inte igenom besiktningarna, men kan man leva med ett visst mått av silvertejp så...

Vad ska man med E-kortet till?

Last edited:
Grupp e är långt under voc ;)

Mja som sagt jag har nog inte råd med nån livkvallite av det här slaget alls just nu men det ska det bli ändring på!

Quad har jag aldrig kört ser helt livsfarligt ut :3frak å det måste jag testa nån gång.

Det vill jag inte påstå att det är, det är ju faktiskt ganska snarlika regler i grupp E som VOC. Du får byta motor samt behöver ej ha reggat i VOC men det är fortfarande "trötta" motorer vi talar om här, chassie-regler är väl identiska?
Inte så insatt i det då jag aldrig skulle syssla med någon av klasserna.

Quad är farligt men fruktansvärt roligt, och inte speciellt dyrt. Du köper en fin LTR/YZF450 för runt 40k och då behöver du bara tanka och köra skiten ur den, sen säljer du den med 5-6000:- i förlust till nästa säsong.

Jag stod och burnade med min svåger sprillans nya YZF450 på fyllan i lördags, han var nog inte så glad över de svarta spåren över hans nya klinker i garaget :näsblod *OBS: Garageporten var stängd så jag anser att det var en ok fyllekörning*

Det vill jag inte påstå att det är, det är ju faktiskt ganska snarlika regler i grupp E som VOC. Du får byta motor samt behöver ej ha reggat i VOC men det är fortfarande "trötta" motorer vi talar om här, chassie-regler är väl identiska?
Inte så insatt i det då jag aldrig skulle syssla med någon av klasserna.

Quad är farligt men fruktansvärt roligt, och inte speciellt dyrt. Du köper en fin LTR/YZF450 för runt 40k och då behöver du bara tanka och köra skiten ur den, sen säljer du den med 5-6000:- i förlust till nästa säsong.

Jag stod och burnade med min svåger sprillans nya YZF450 på fyllan i lördags, han var nog inte så glad över de svarta spåren över hans nya klinker i garaget :näsblod *OBS: Garageporten var stängd så jag anser att det var en ok fyllekörning*
nja trodde iaf att man fick byta chassie i voc men inte i grupp e. annars e ju voc grupp e fast bara för bönder?

Haha :skrappagummimedspackelspadde det var ju faktiskt väldigt låg förlust, kan inte riktigt se hur det kan va roligare, fast ska inte säga nått utan att prova.

Man tränar genom att köra skitfort till jobbet med sin egen bil...

Näerå, ingen jag känner tränar någonsin, enstaka gånger har väl bilar provkörts/körts in efter renovering, annars tränar man genom att köra tävling.

Det är främst däck som kostar, och anmälningsavgifterna, och beroende på hur långt man väljer att åka för att tävla bensin och eventuella övernattningar.

Bilen i sig kostar inte mycket i drift/underhåll, det är inköpet/byggandet som kostar. (om man inte gör som min son, klotar på andra sträckan i första tävlingen, i en lånad bil)
Hur mycket det kostar att hålla bilen i skick beror på hur mycket man kör sönder och i vilket skick man vill ha den.
Den får inte se ut som en folkracebil, då kommer man inte igenom besiktningarna, men kan man leva med ett visst mått av silvertejp så...

Vad ska man med E-kortet till?
Okej ja jo kostnaderna är ju samma punkter som en cross fast mindre underhåll om man inte skrottar (å andra sidan skrottar man sig själv lätare med cross eller?) men det suger ju purjo att man inte kan tränna utan måste betala vad nu startavgiften är varje gång man ska köra och att man bara kör typ en gång i månaden :3freak

hur kommer det sig att visa ska ha 55k för sin grupp e 940 och visa knappt 20 för golf gti jag förstår att det skiljer i skick men i en effekt begränad orginalbetonad klass kan väll inte ett slagskepp till volvo va bättre än en liten smidig golf?

Last edited:
nja trodde iaf att man fick byta chassie i voc men inte i grupp e. annars e ju voc grupp e fast bara för bönder?

Okej ja jo kostnaderna är ju samma punkter som en cross fast mindre underhåll om man inte skrottar (å andra sidan skrottar man sig själv lätare med cross eller?) men det suger ju purjo att man inte kan tränna utan måste betala vad nu startavgiften är varje gång man ska köra och att man bara kör typ en gång i månaden :3freak

Häruppe körs det varje helg vintertid (ofta både lördag och söndag) men nästan ingent alls på sommaren, söderut är det mera sommartävlingar.

Man kan träna, klubbarna brukar ha träningssträckor där man får träna, jag känner bara ingen som gör det.
Dessutom brukar man få delta på folkrace/rallycross träningar, men givetvis kör man då med startmellanrum.

Och, ja, VOC är för bönder...
VOC är ett genidrag från Volvos sida, man får trimma en 240L till en 240 GLT, bara man gör det med 100% orginaldelar, man får kombinera vilket motoralternativ som helst, med vilken karossmodell som helst och vilken bakaxel och växellåda som helst som har funnits i modellprogrammet, vilket leder till att dom tävlande köper en jävla massa delar.

Ekonomi _kan_ bli hyfsat billigt eftersom man inte får trimma så mycket, men där det lämmnas öppet för förbättringar så läggs det desto mer pengar.

Man kan ju köra med en bil som har gått 20tusen mil, men ofta renoverar man motorn till fabrikstoleranser innan man lyfter i den och det kan kosta skjortan om man inte kan göra stora delar av jobbet själv.

Teamet jag åkte med hade tre ekonomibilar, den ena inköpt färdig för en billig peng och lagades med silvertejp, en annan inköpt dyrare och sköttes om mer samt den tredje som vi byggde från scratch med alla rätta prylarna och sköttes pedantiskt.

Nu hade det teamet tillgång till en stor modern bilverkstad 24/7 med allt som behövdes, och alla kunskaper, och dessutom tillgång till gratis begagnade delar, dessutom gjordes en gjutform för att gjuta nya fronter till bilarna då dom tar mycket stryk, även ljusboxar tillverkades in house.

Folkrace lär vara billigast, dock rätt omständigt.

Folkrace är billigast ja, men kostar ändå mer än vad folk tror.
Det är även där till stor del däckskostnaderna.
Beroende på vad man kör för baner så räcker en uppsättning däck en till tre tävlingar om man vill hänga med, karosseri och rutor är också en kostnad, man får räkna med att byta lite dörrar/skärmar/rutor.

När jag började med folkrace hade jag en Kamasa-låda, en garagedomkraft och inget garage, jag hyrde dessutom släp till varje tävling.

Sedan blev det inköp av släp, portopower riktsats och hyra av garage.
En svets är egentligen ett måste, jag klarade mig dock med att låna.

Last edited:
hur kommer det sig att visa ska ha 55k för sin grupp e 940 och visa knappt 20 för golf gti jag förstår att det skiljer i skick men i en effekt begränad orginalbetonad klass kan väll inte ett slagskepp till volvo va bättre än en liten smidig golf?

Nu vet jag inte vart du bor men i Norr så är det ett annat reglemente för grupp E bilarna då det tillåts lite roligare modeller än i söder.
tänk på detta bara så du inte köper en bil om det skulle vara aktuellt som du ej får tävla med (eller gå upp i grupp H).

Att det kan skillja så mycket i pris kan beror på hur välbyggd bilen är, blueprintar man en motor så går det på en slant.

Nu vet jag inte vart du bor men i Norr så är det ett annat reglemente för grupp E bilarna då det tillåts lite roligare modeller än i söder.
tänk på detta bara så du inte köper en bil om det skulle vara aktuellt som du ej får tävla med (eller gå upp i grupp H).

Att det kan skillja så mycket i pris kan beror på hur välbyggd bilen är, blueprintar man en motor så går det på en slant.

Jag tror att det nya reglementet gäller hela sverige, men det är jag inte 100% säker på.

Jag tror att det nya reglementet gäller hela sverige, men det är jag inte 100% säker på.

Å fasen, det har jag inte hört talas om. Vet du hur det vart då? Kör man med dom lite effektstarkare i hela sverige eller blir det för eran del att strypa ner?

Å fasen, det har jag inte hört talas om. Vet du hur det vart då? Kör man med dom lite effektstarkare i hela sverige eller blir det för eran del att strypa ner?

Våra gamla "effektstarka" maskiner får bli kvar, men sen är det ny årsmodellsgräns på nybyggda bilar, men då får inte vikt/effekt överstiga ett visst värde (som ungefär motsvarar Golf GTI / Kadett GSI / Pega 205 av den gamla generationen)

Att kostnaden för ditt förra cross/enduro ävenyr blev högt berodde inte på mycket annat än din mekaniska inkompetens. Köper man en väl underhållen cykel från 04-05 och sedan sköter den väl så är den totala timkostnaden lika stor som däckskostnaden i rally......

Våra gamla "effektstarka" maskiner får bli kvar, men sen är det ny årsmodellsgräns på nybyggda bilar, men då får inte vikt/effekt överstiga ett visst värde (som ungefär motsvarar Golf GTI / Kadett GSI / Pega 205 av den gamla generationen)

Aha, vad roligt! Då kommer det förhoppningsvis lite nya roligare bilar ute i skogen då!

Jag åker rally och kan bara säga att det är dyyyrt:) Väldigt mkt mer konstnader än vad man räknade med när man gav sig in i det hela...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg