Mutterdragare/knackare orkar inte - vad gör man då?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag skulle rekommendera en väldigt lång hylsnyckel...
Jag skulle gärna använda ett väldigt långt spärrskaft - om jag hittade något. Men det här ser ju faktiskt inte dumt ut.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2015-11-24 kl. 16.07.43.png
    Skärmavbild 2015-11-24 kl. 16.07.43.png
    120.6 KB · Visningar: 80

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skulle gärna använda ett väldigt långt spärrskaft - om jag hittade något. Men det här ser ju faktiskt inte dumt ut.

Biltema har ett enmeters ledhandtag. Jag har spärrhandtag med utbytbar längd på spärrhandtaget från biltema där en av dem är nånstans runt 60-70 cm. Får oftast komma fram när det är något med hjul som ska loss. :crash
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Biltema har ett enmeters ledhandtag.
Ikväll lossnade de jädrans bultarna och det var med hjälp av ett sådant handtag (tror jag, se bild). Tog hjälp av en verkstad. Deras mutterdragare gick faktiskt bet och de fick ta i för kung och fosterland med det långa skaftet.
 

Bifogat

  • skaft.JPG
    skaft.JPG
    123.8 KB · Visningar: 78

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
1" hylsskaft + lämpligt rör, gärna aluminium brukar vara melodin när traktordäck ska bytas.
Lite otympligt med 1" till bilen kanske. Men just ett rör som förlängare brukare vara bra. Gräna med en kompis om man behöver hålla styrsel på skiten om det är trångt. Åsso knacka med hammare på bult och kanske hylsa beroende på hur det ser ut.

Annars på tal om att värma så hade jag en bromsskiva på min förra Saab som hade rostat fast på styrningen något så brutalt. Då avdragare inte införskaffats för såna tillfällen av någon anledning var det lillsläggan och värme som gällde. Och det rörde sig inte alls. MEN! det som sen hjälpte var värme samtidigt som vi kylde navet med en isbit. Funkade förjävla bra faktiskt.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Har man problem med att få lös en bult så kan det ofta vara bra att varva försöken att lossa med att faktiskt dra åt bulten, det viktiga är att få den att röras ur sitt läge där den fastnat.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Sent svar... Men jag vill minnas att dem skruvarna sitter med loctite på Volvo bilar fram till 07 iaf.
Så värme brukar göra gott.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top