Mutterdragare/knackare orkar inte - vad gör man då?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag är inne på det nu. Köra till en GDS- hall så att vi kommer under bilen ordentligt och använda ett rejält skaft och en mycket rejäl förlängare.

Men vad är en moska? När jag googlar får jag bara upp bilder på Röda torget.

:)
'Tis the tool of a pikey.
BA-022201.jpg
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Mer kraft i verktyget kommer att sluta med att torx-hylsan pajar eller bulten blir förstörd.
På med svets, gasolbrännare eller dyligt, sen en rejäl flatsmocka med hammarn, funkar alltid.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Mer kraft i verktyget kommer att sluta med att torx-hylsan pajar eller bulten blir förstörd.
På med svets, gasolbrännare eller dyligt, sen en rejäl flatsmocka med hammarn, funkar alltid.
Det låter ju både vettigt och ganska enkelt. Som den här på bilden? Vad menar du med hammare? Banka...hur då?
 

Bifogat

  • 2000020057.jpg
    2000020057.jpg
    14.3 KB · Visningar: 77

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Det låter ju både vettigt och ganska enkelt. Som den här på bilden? Vad menar du med hammare? Banka...hur då?
Den borde funka, värm ordentligt.
Ett eller två slag mitt på skruvskallen när den är riktigt varm ( inte så brutalt att du deformerar skallen ) och sen dit med verktyget och dra loss.

Skrapa rent inne i torx-uttaget så verktyget går in ordentligt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Och är det extra överjävligt, så kan man kyla av med kylspray ett varv och värma igen. Rostlösare har också en kylande effekt. Rörelsen av metallen som blir varm/kall och lösningsmedlet som tränger in i gängorna, får det mesta att släppa. Bara en gång har jag fått ge upp och borra ur en bult till länkarmar, som satt som berg (och så de gånger när skallen gått av... :/ ).
 

TonyTiger_83

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Finspång
Hoj
2007 och 2010 Yamaha R1,2010 Aprilia SXV550
Hej jag har samma kit hemma hos mig köpt på bauhaus. Hade exakt samma problem som dig. Tänkte nu har ja köpt mig en dyr blåsmaskin men efter lite forskning åkte jag in till biltema köpte mig en 12 mm slang och niplapplar. Problem löst. ställde upp trycket till ca 9 bar på verktygssidan. Det sjunker ganska drastiskt vid användning men funkar kanon. Va inne på att köpa ny muttersmacka. Men det löste sig med ny slang ?

Edit: 12.5mm invändig slang. Nipplar 12mm och slangklämmor 13<mm
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Hej jag har samma kit hemma hos mig köpt på bauhaus. Hade exakt samma problem som dig. Tänkte nu har ja köpt mig en dyr blåsmaskin men efter lite forskning åkte jag in till biltema köpte mig en 12 mm slang och niplapplar. Problem löst. ställde upp trycket till ca 9 bar på verktygssidan. Det sjunker ganska drastiskt vid användning men funkar kanon. Va inne på att köpa ny muttersmacka. Men det löste sig med ny slang &#55357;&#56397;

Edit: 12.5mm invändig slang. Nipplar 12mm och slangklämmor 13<mm
Skickar PM till dig.

:)
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Aldrig haft några problem med sånt där (kanske för att jag inte kör frankt?), normalt skall ju inte bromsok sitta vidare hårt då belastningen går vinkelrätt mot skruven.

Du fuskar och bor på Åland... Vägsaltet är det som får bilarna att rosta:mad: hatar saltet!


Jag hade själv liknande bekymmer på min bil. Det hade rostat så yberjävligt mycket att oken och klossarna blivit en ett på min bil:dummer
lösningen var:
1: Värme
2: kylande rostlösare
3: VÄRME!!!
4: torxen på plats
5: spänn åt så mycket du vågar med så långt skaft som möjligt
6: ge en knäpp med moskan
7: le och skratta överlägset åt bultjäveln:brynad
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du fuskar och bor på Åland... Vägsaltet är det som får bilarna att rosta:mad: hatar saltet!


Jag hade själv liknande bekymmer på min bil. Det hade rostat så yberjävligt mycket att oken och klossarna blivit en ett på min bil:dummer
lösningen var:
1: Värme
2: kylande rostlösare
3: VÄRME!!!
4: torxen på plats
5: spänn åt så mycket du vågar med så långt skaft som möjligt
6: ge en knäpp med moskan
7: le och skratta överlägset åt bultjäveln:brynad

Nåjo, men jag har kört mycket stockholmsimport, så jag har nog sett min beskärda del av rost. Ålandssålt är helt olösligt om man inte är koncernchef någonstans, och normen på ålandssålda bilar är 1.6:a, fönstervevar & avsaknad av centrallås, även i detta årtionde.
Så jag håller med, ja, vägsalt är en styggelse, kan man inte köra i halka borde man stanna hemma, eller krocka och ta ut sig ur genpoolen. :fakta

Därav WD40. Bilden ser heller inte vidare rostig ut. (relativt)

Rost brukar heller inte få saker att sitta fast nämnvärt, det brukar få saker att gå sönder snarare, sen får man borra ur, gänga nytt, slipa ner & måla om, sen det vara mumma. :fakta
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
1: Värme
2: kylande rostlösare
3: VÄRME!!!
4: torxen på plats
5: spänn åt så mycket du vågar med så långt skaft som möjligt
6: ge en knäpp med moskan
7: le och skratta överlägset åt bultjäveln:brynad
Vänta lite nu. Spänn åt? Vadå spänn? Och därefter eller samtidigt (?) dänga på med en slägghammare?
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Vänta lite nu. Spänn åt? Vadå spänn? Och därefter eller samtidigt (?) dänga på med en slägghammare?

Jo då har jag alltid gjort:gnissla alltså inte spänna åt bulten utan ha drag på moturs samtidigt som man knäpper till bulten. kanske jag alltid gjort fel?:va
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag skulle rekommendera en väldigt lång hylsnyckel, till att börja med. Då behövs inte slag på verktyget, med risk att slinta, eller liknande. Dessutom tycker jag att slag inte är så effektivt.

Jag har förlängt en hylsnyckel genom att svetsa fast en stålprofil som är ca 1,2m lång. Med det verktyget har jag fått bort allt, utan att någonsin slå. Brukar behöva hänga och gunga med hela min vikt ibland, men det går, och man känner genom skaftet hur skruven släpper. En av de skönaste känslorna som finns. Tar fram detta verktyg så fort något sitter hårt, så slipper jag riskera att göra något dumt med något annat verktyg. Allt som sitter halvhårt släpper relativt enkelt. D.v.s utan att behöva ta i så att armen vibrerar, och att armbågen sedan går in i en vass kant när skruven släpper. Tycker att det är märkligt att riktigt långa hylsnycklar inte finns att köpa i affären (vad jag vet).

Bromsok brukar sitta stenhårt, och kan samtidigt vara svåra att komma åt med min långa hylsnyckel. Men det har faktiskt oftast gått. Antingen genom att vrida till fullt rattutslag, och arbeta från sidan. Eller genom att ställa hjulen rakt, och sedan hissa bilen högre, för komma åt mellan marken och framskärmen/hjulhuset.

Min hylsnyckel är alltså minst dubbelt så lång som biltemas teleskopiska hjulmutternyckel, vilket ger högt vridande moment. Min ger utöver detta, ett mindre böjande moment på hylsan, eftersom att hylsfästet sitter direkt mot hävarmen, och inte med 10cm stång ut från hylsfästet till hävarmen, som biltemas hjulmutternyckel. Om man inte kommer åt att använda en andra hand för att motverka det böjande momentet som blir av biltemas verktyg, hamnar det böjande momentet i hylsan/skruvskallen. Väldigt dåligt. Det förstör hylsa/torxbit och/eller skalle.
Eftersom att mitt verktyg dessutom kräver mindre kraft för önskat vridande moment, blir det böjande moment ännu lägre. Skiljer säkert en faktor 10 mot biltemas.

Annat som brukar hjälpa för att få loss skruvar, är att speja massor av rostlösning en dag innan, gärna med påfyllning några gånger. Och att sedan innan lossning, slå till skallen, rakt på, med en handslägga, för att förhoppningsvis knäcka rosten i gängorna. Dock brukar jag inte bry mig om sånt här, när jag använder min hylsnyckel. Men då jag har också en "känsla" för hur mycket hylsan/skallen tål. Använder så klart smörjning och liknande om det känns som att jag är på väg att dra sönder något.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ibland får man lossa på m64 muttrar som dragits till 20000nm med en 2,5m lång momentnyckel. Då gillar man hävarmen extra mycket?
Rörbrottsförankringar är mustiga konstruktioner!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top