Mutterdragare/knackare orkar inte - vad gör man då?

Jag är inne på det nu. Köra till en GDS- hall så att vi kommer under bilen ordentligt och använda ett rejält skaft och en mycket rejäl förlängare.

Men vad är en moska? När jag googlar får jag bara upp bilder på Röda torget.

:)
'Tis the tool of a pikey.
BA-022201.jpg
 
Mer kraft i verktyget kommer att sluta med att torx-hylsan pajar eller bulten blir förstörd.
På med svets, gasolbrännare eller dyligt, sen en rejäl flatsmocka med hammarn, funkar alltid.
 
Mer kraft i verktyget kommer att sluta med att torx-hylsan pajar eller bulten blir förstörd.
På med svets, gasolbrännare eller dyligt, sen en rejäl flatsmocka med hammarn, funkar alltid.
Det låter ju både vettigt och ganska enkelt. Som den här på bilden? Vad menar du med hammare? Banka...hur då?
 

Bifogat

  • 2000020057.jpg
    2000020057.jpg
    14.3 KB · Visningar: 77
Det låter ju både vettigt och ganska enkelt. Som den här på bilden? Vad menar du med hammare? Banka...hur då?
Den borde funka, värm ordentligt.
Ett eller två slag mitt på skruvskallen när den är riktigt varm ( inte så brutalt att du deformerar skallen ) och sen dit med verktyget och dra loss.

Skrapa rent inne i torx-uttaget så verktyget går in ordentligt.
 
Och är det extra överjävligt, så kan man kyla av med kylspray ett varv och värma igen. Rostlösare har också en kylande effekt. Rörelsen av metallen som blir varm/kall och lösningsmedlet som tränger in i gängorna, får det mesta att släppa. Bara en gång har jag fått ge upp och borra ur en bult till länkarmar, som satt som berg (och så de gånger när skallen gått av... :/ ).
 
Hej jag har samma kit hemma hos mig köpt på bauhaus. Hade exakt samma problem som dig. Tänkte nu har ja köpt mig en dyr blåsmaskin men efter lite forskning åkte jag in till biltema köpte mig en 12 mm slang och niplapplar. Problem löst. ställde upp trycket till ca 9 bar på verktygssidan. Det sjunker ganska drastiskt vid användning men funkar kanon. Va inne på att köpa ny muttersmacka. Men det löste sig med ny slang ?

Edit: 12.5mm invändig slang. Nipplar 12mm och slangklämmor 13<mm
 
Hej jag har samma kit hemma hos mig köpt på bauhaus. Hade exakt samma problem som dig. Tänkte nu har ja köpt mig en dyr blåsmaskin men efter lite forskning åkte jag in till biltema köpte mig en 12 mm slang och niplapplar. Problem löst. ställde upp trycket till ca 9 bar på verktygssidan. Det sjunker ganska drastiskt vid användning men funkar kanon. Va inne på att köpa ny muttersmacka. Men det löste sig med ny slang &#55357;&#56397;

Edit: 12.5mm invändig slang. Nipplar 12mm och slangklämmor 13<mm
Skickar PM till dig.

:)
 
Aldrig haft några problem med sånt där (kanske för att jag inte kör frankt?), normalt skall ju inte bromsok sitta vidare hårt då belastningen går vinkelrätt mot skruven.

Du fuskar och bor på Åland... Vägsaltet är det som får bilarna att rosta:mad: hatar saltet!


Jag hade själv liknande bekymmer på min bil. Det hade rostat så yberjävligt mycket att oken och klossarna blivit en ett på min bil:dummer
lösningen var:
1: Värme
2: kylande rostlösare
3: VÄRME!!!
4: torxen på plats
5: spänn åt så mycket du vågar med så långt skaft som möjligt
6: ge en knäpp med moskan
7: le och skratta överlägset åt bultjäveln:brynad
 
Du fuskar och bor på Åland... Vägsaltet är det som får bilarna att rosta:mad: hatar saltet!


Jag hade själv liknande bekymmer på min bil. Det hade rostat så yberjävligt mycket att oken och klossarna blivit en ett på min bil:dummer
lösningen var:
1: Värme
2: kylande rostlösare
3: VÄRME!!!
4: torxen på plats
5: spänn åt så mycket du vågar med så långt skaft som möjligt
6: ge en knäpp med moskan
7: le och skratta överlägset åt bultjäveln:brynad

Nåjo, men jag har kört mycket stockholmsimport, så jag har nog sett min beskärda del av rost. Ålandssålt är helt olösligt om man inte är koncernchef någonstans, och normen på ålandssålda bilar är 1.6:a, fönstervevar & avsaknad av centrallås, även i detta årtionde.
Så jag håller med, ja, vägsalt är en styggelse, kan man inte köra i halka borde man stanna hemma, eller krocka och ta ut sig ur genpoolen. :fakta

Därav WD40. Bilden ser heller inte vidare rostig ut. (relativt)

Rost brukar heller inte få saker att sitta fast nämnvärt, det brukar få saker att gå sönder snarare, sen får man borra ur, gänga nytt, slipa ner & måla om, sen det vara mumma. :fakta
 
1: Värme
2: kylande rostlösare
3: VÄRME!!!
4: torxen på plats
5: spänn åt så mycket du vågar med så långt skaft som möjligt
6: ge en knäpp med moskan
7: le och skratta överlägset åt bultjäveln:brynad
Vänta lite nu. Spänn åt? Vadå spänn? Och därefter eller samtidigt (?) dänga på med en slägghammare?
 
Vänta lite nu. Spänn åt? Vadå spänn? Och därefter eller samtidigt (?) dänga på med en slägghammare?

Jo då har jag alltid gjort:gnissla alltså inte spänna åt bulten utan ha drag på moturs samtidigt som man knäpper till bulten. kanske jag alltid gjort fel?:va
 
Jag skulle rekommendera en väldigt lång hylsnyckel, till att börja med. Då behövs inte slag på verktyget, med risk att slinta, eller liknande. Dessutom tycker jag att slag inte är så effektivt.

Jag har förlängt en hylsnyckel genom att svetsa fast en stålprofil som är ca 1,2m lång. Med det verktyget har jag fått bort allt, utan att någonsin slå. Brukar behöva hänga och gunga med hela min vikt ibland, men det går, och man känner genom skaftet hur skruven släpper. En av de skönaste känslorna som finns. Tar fram detta verktyg så fort något sitter hårt, så slipper jag riskera att göra något dumt med något annat verktyg. Allt som sitter halvhårt släpper relativt enkelt. D.v.s utan att behöva ta i så att armen vibrerar, och att armbågen sedan går in i en vass kant när skruven släpper. Tycker att det är märkligt att riktigt långa hylsnycklar inte finns att köpa i affären (vad jag vet).

Bromsok brukar sitta stenhårt, och kan samtidigt vara svåra att komma åt med min långa hylsnyckel. Men det har faktiskt oftast gått. Antingen genom att vrida till fullt rattutslag, och arbeta från sidan. Eller genom att ställa hjulen rakt, och sedan hissa bilen högre, för komma åt mellan marken och framskärmen/hjulhuset.

Min hylsnyckel är alltså minst dubbelt så lång som biltemas teleskopiska hjulmutternyckel, vilket ger högt vridande moment. Min ger utöver detta, ett mindre böjande moment på hylsan, eftersom att hylsfästet sitter direkt mot hävarmen, och inte med 10cm stång ut från hylsfästet till hävarmen, som biltemas hjulmutternyckel. Om man inte kommer åt att använda en andra hand för att motverka det böjande momentet som blir av biltemas verktyg, hamnar det böjande momentet i hylsan/skruvskallen. Väldigt dåligt. Det förstör hylsa/torxbit och/eller skalle.
Eftersom att mitt verktyg dessutom kräver mindre kraft för önskat vridande moment, blir det böjande moment ännu lägre. Skiljer säkert en faktor 10 mot biltemas.

Annat som brukar hjälpa för att få loss skruvar, är att speja massor av rostlösning en dag innan, gärna med påfyllning några gånger. Och att sedan innan lossning, slå till skallen, rakt på, med en handslägga, för att förhoppningsvis knäcka rosten i gängorna. Dock brukar jag inte bry mig om sånt här, när jag använder min hylsnyckel. Men då jag har också en "känsla" för hur mycket hylsan/skallen tål. Använder så klart smörjning och liknande om det känns som att jag är på väg att dra sönder något.
 
Last edited:
Ibland får man lossa på m64 muttrar som dragits till 20000nm med en 2,5m lång momentnyckel. Då gillar man hävarmen extra mycket?
Rörbrottsförankringar är mustiga konstruktioner!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top