Mutterdragare för att få loss mutter till framdrev

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Håller på med drivpaketbyte och kämpar med att få loss muttern till framdrevet. Efter att ha sökt runt här och i andra forum och testat olika metoder (låsa fast kedja runt bakaxel med hjälp av skruvmejsel och buntband, använda krafthylsa med teleskopskaft, knacka med hammare på hylsan samtidigt som jag drar, värma med varmluftspistol innan, marinera mutter i 5-56) är jag inne på att testa med mutterdragare istället.

Har ännu inte testat med att förlänga hävarmen rejält (snackas om 2 meter i vissa fall), men är knepigt när jag gör det själv. Vill inte ha sönder något eller välta hela hojen, så om en billig mutterdragare gör jobbet kan det nog vara värt några kronor.

Har sett lite tips om billiga och bra elektriska mutterdragare i gamla trådar, men då dessa inte säljs längre undrar jag om någon har ett aktuellt tips på något som fungerar?

Har hittat följande kandidater:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elhandverktyg/Mutterdragare/Hjulmutterdragare-2000022920/
https://www.jula.se/catalog/bil-och...ska-mutterdragare/mutterdragare-009120/#tab04

Julas variant skall klara ett vridmoment på 400 Nm, medan Biltemas klarar 450 Nm.

Är det någon idé att ens överväga någon av dessa eller krävs betydligt kraftigare maskiner? Vill ju inte lägga 400 spänn på en maskin som ändå inte fungerar.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
De funkar år min erfarenhet, du kan också enkelt lämna tillbaka den efteråt!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Min erfarenhet är att dessa mutterknackare är väldigt klena, siffrorna till trots. Jag hade försökt låna kompressor och pneumatisk muttermaskin eller 2 meters stålrör som förlängare till brytskaftet. Har fått lossa hjulmuttrar med så långa förlängare bär hulkens storebrorsa varit framme med fälgkorset.

Spärra hjulet från att rotera med en träpinne eller liknande och be en kompis hålla i hojen medan du hänger dig på förlängarn.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Min erfarenhet är att dessa mutterknackare är väldigt klena, siffrorna till trots. Jag hade försökt låna kompressor och pneumatisk muttermaskin eller 2 meters stålrör som förlängare till brytskaftet. Har fått lossa hjulmuttrar med så långa förlängare bär hulkens storebrorsa varit framme med fälgkorset.

Spärra hjulet från att rotera med en träpinne eller liknande och be en kompis hålla i hojen medan du hänger dig på förlängarn.

Just nu har jag bara mig själv att tillgå. Bortsett från risken att välta hojen är det som bekymrar mig att ifall jag använder en 2m lång hävarm finns risken att jag drar sönder muttern pga. att det är svårt att få hylsan att hamna helt rakt när jag drar. Muttern har redan från början en lite knepig konstruktion, så det finns inte så mycket för hylsan att greppa i. Se bilden. Den delen av muttern som hylsan skall greppa i är "mellandelen", precis där strecket från siffran 1 pekar.

Skärmavbild 2018-04-29 kl. 08.24.32.jpg

De funkar år min erfarenhet, du kan också enkelt lämna tillbaka den efteråt!
De gånger det fungerat för dig med mutterdragare, hade du då testat med de vanliga metoderna först så du visste att muttern inte gick att lossa på det sättet? Jag tänker att när en mutter inte sitter som berget skulle ju även den klenaste mutterdragaren kunna fungera, men då hade den förmodligen gått att få loss även på vanligt sätt.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Kanske sparkar jag in öppna dörrar nu, men kom ihåg att även använda bakbromsen för att spärra hjulet. Missade det själv en gång vilket resulterade i en böjd eker.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske sparkar jag in öppna dörrar nu, men kom ihåg att även använda bakbromsen för att spärra hjulet. Missade det själv en gång vilket resulterade i en böjd eker.

Testade det, men jag lyckades inte få tillräcklig kraft att dra när jag samtidigt själv skulle sitta på hojen och trycka ner bakbromsen. Testade istället metoden som används i denna videon, där kedjan dras runt bakaxeln (med avmonterat bakhjul) och fixeras med hjälp av skruvmejsel och buntband. Trots att jag använt dubbla och betydligt kraftigare buntband än i videon och till och med dubbla skruvmejslar är kraften som krävs för att få loss muttern allt för stor, så buntbanden brister.

 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sen jag köpte Julas billigaste mutterpicka har jag lossat drev och svänghjul, även med lång förlängare tycker jag det känns svårt, mest för att jag sällan får till ett helt stumt mothåll.

Till bilen är den dock värdelös numera, tror den var starkare som ny.

Är man ensam, så är det klart värt att prova.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har denna:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elhandverktyg/Mutterdragare/Hjulmutterdragare-2000022920/

och litar inte på den för 5 öre.
När jag efterdrog hjulen på ett av hästasläpen så satt skruvarna riktigt jäkla löst.
Snabbt bort till bilen för att kolla där - precis samma.

När man sedan efterdragit manuellt så orkar Feltema inte dra loss skruvarna igen.

Den är reducerad till att dra i och ur skruvarna, själva fast- och lossdragningen duger den inte till.

Skulle egentligen tillbaka till bilbuttriks med en fet smäll i disken, men kvittot är på drift.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En vanlig slagskruvmejsel kan lösa ditt problem, för du har väl kollat att ev låsmojänger är borta och att det är en vanlig högergänga.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Här hittade jag ett exempel (2 min in i filmen) på samma typ av hoj (minus ett R, men konstruktionen och troligen även monteringsmetoden i fabrik lär väl vara exakt samma). Biltemas mutterdragare används och den tycks göra jobbet bra. Kanske sitter min mutter mycket hårdare och detta verktyg fungerar då inte? Kanske håller den inte för fler än ett mutterbyte och får betraktas som engångsverktyg? Jag vet inte förrän jag testat, men just nu skall mutterjäveln av och jag vet inte om jag är redo att investera tusentals kronor i en maskinpark (kompressor och luftverktyg) för ändamålet.

 

Raderad medlem 51742

Guest
En vanlig slagskruvmejsel kan lösa ditt problem, för du har väl kollat att ev låsmojänger är borta och att det är en vanlig högergänga.


Flänsarna på låsbrickan är bortböjda och det är vanlig högergänga.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
De billiga eldrivna mutterdragarna fungerar ofta för att lossa drevmuttrar men de kommer inte i närheten av en bra sådan för tryckluft. Att dra med långa skaft är näst intill döfött genom att det fjädrar.

Drevet demonteras och monteras med påsatt kedja och så håller man emot med fotbromsen i neutralläge.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Varför inte hyra en bra mutterdragare? Kostar kanske en hundring per dygn eller så.

En bra maskin kan klara ca dubbla momentet jämfört med Biltema/Julas maskiner.

Mvh,
Ingvar
 

Raderad medlem 51742

Guest
Varför inte hyra en bra mutterdragare? Kostar kanske en hundring per dygn eller så.

En bra maskin kan klara ca dubbla momentet jämfört med Biltema/Julas maskiner.

Mvh,
Ingvar

Finns det ställen som hyr ut sådana maskiner som har öppet på söndagar?
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Troligen inte, uthyrningsföretag för maskiner brukar inte ha öppet på söndagar. Kanske annorlunda i Gbg?

(Ifrågasätter varför en sådan mutter ska sitta fast så in i helvete? Har den rostat så mycket att den har materaliserats med splines på axeln...?
På min KTM 990 SMt drar jag muttern med kanske 30-40 Nm, inte hårdare. Den ska ju ändå låsas med brickan...)

/H
 

Raderad medlem 51742

Guest
Troligen inte, uthyrningsföretag för maskiner brukar inte ha öppet på söndagar. Kanske annorlunda i Gbg?

(Ifrågasätter varför en sådan mutter ska sitta fast så in i helvete? Har den rostat så mycket att den har materaliserats med splines på axeln...?
På min KTM 990 SMt drar jag muttern med kanske 30-40 Nm, inte hårdare. Den ska ju ändå låsas med brickan...)

/H

Jag drar samma slutsats. Skall jag hyra behöver jag vända mig till något företag som vänder sig till proffsmarknaden och som bara har öppet på vardagar.

Varför den sitter så hårt kan man fråga sig, men skulle tro att det är "by design". Ingen rost vad jag kan se. Hojen är ett par år gammal och står alltid i varmgarage. Enligt verkstadsmanualen skall muttern dras åt med 125 Nm, trots låsbricka där man böjer upp flänsarna. Står också att man skall använda "thread locking compound (mechanical)". Jag byter till en ny mutter och det skulle kunna vara så att den nya har ett inbyggt nylonlager som utgör mekanisk gänglåsning - får kolla. I annat fall lägger jag nog på lite blå loctite på nya muttern vid återmontering.

Skärmavbild 2018-04-29 kl. 10.54.25.png
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag drar samma slutsats. Skall jag hyra behöver jag vända mig till något företag som vänder sig till proffsmarknaden och som bara har öppet på vardagar.

Varför den sitter så hårt kan man fråga sig, men skulle tro att det är "by design". Ingen rost vad jag kan se. Hojen är ett par år gammal och står alltid i varmgarage. Enligt verkstadsmanualen skall muttern dras åt med 125 Nm, trots låsbricka där man böjer upp flänsarna. Står också att man skall använda "thread locking compound (mechanical)". Jag byter till en ny mutter och det skulle kunna vara så att den nya har ett inbyggt nylonlager som utgör mekanisk gänglåsning - får kolla. I annat fall lägger jag nog på lite blå loctite på nya muttern vid återmontering.

View attachment 443330

Sitter där gänglås bör du nog värma lite innan du drar med, om du inte gjort det hittills.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sitter där gänglås bör du nog värma lite innan du drar med, om du inte gjort det hittills.

Körde en stund med varmluftspistolen tills det inte längre gick att röra vid muttern, men det hjälpte inte. Skulle säkert kunna köra längre eller kanske använda gasolbrännare (har dock ingen sådan), men vill samtidigt inte skada eventuella packningar och annat som kan finnas där bakom.

Feltemas elektriska mutterdragare har väl begränsad livslängd. Duger nog några år om man byter hjul på EN bil vår och höst.
Kör nu med http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Mutterdragare/Mutterdragare-SD-12-2000036130/
Nackdelen med den är att den är klenare på att lossa muttrar än att dra dom.:huvet

För ca 400 kr i inköpspris kan jag acceptera den livslängden. Just nu är det viktiga att muttern skall av idag utan att det kostar mig en förmögenhet och utan att ta sönder något.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top