Mutterdragare för att få loss mutter till framdrev

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Men åk och köp då!!!! Du kan ju lämna tillbaka den oavsett resultat

Var och köpte en Biltemamaskin. Gick skrattretande enkelt att få loss muttern. :banana Nu blir jag bara förbannad på mig själv för att jag inte gjorde så från början, utan ägnade en massa tid, tankekraft och svordomar åt alternativa metoder :huvet
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är inga problem skruva lös muttern hur hårt den än sitter med vanlig hylsa och dragskaft, ber på hur svag man är 1-2m förlängningrör duger. Problemet varför folk inte får lös denna mutter är för de inte får stumt mothåll. De går inte sätta fast kedjan på något vis de är värdelöst. De enda man gör är att kila fast framdrevets en kugg mot närmsta stumma stål/aluminium oftast ramen där svingbulten går igenom. Ofta passar en hylsa där emellan men man kan kapa till ett plattgjrn också,,ja de funkar med vad som helst. De är bara pilla dit stålet och lägga på lite drag så sitter den fast och de blir tvärstumt. Vid återmontage så letar man åt annan stum punkt på motorn eller ramen. De går ta långa stål till fästpunkter långt i väg på hojen de är bara stumma punkter. knacka aldrig på en lagrad axel och ingen mutterpicka heller på en växellåda!!!!
 

Raderad medlem 51742

Guest
De är inga problem skruva lös muttern hur hårt den än sitter med vanlig hylsa och dragskaft, ber på hur svag man är 1-2m förlängningrör duger. Problemet varför folk inte får lös denna mutter är för de inte får stumt mothåll. De går inte sätta fast kedjan på något vis de är värdelöst. De enda man gör är att kila fast framdrevets en kugg mot närmsta stumma stål/aluminium oftast ramen där svingbulten går igenom. Ofta passar en hylsa där emellan men man kan kapa till ett plattgjrn också,,ja de funkar med vad som helst. De är bara pilla dit stålet och lägga på lite drag så sitter den fast och de blir tvärstumt. Vid återmontage så letar man åt annan stum punkt på motorn eller ramen. De går ta långa stål till fästpunkter långt i väg på hojen de är bara stumma punkter. knacka aldrig på en lagrad axel och ingen mutterpicka heller på en växellåda!!!!

Har man en fullt utrustad verkstad med vinkelslip och alla tänkbara verktyg man kan tänka sig, ett lager av plattjärn och järnrör i olika dimensioner som man kan använda för att bygga sina egna verktyg, mothåll och vad man nu behöver kan jag absolut se att din föreslagna metod skulle vara att föredra. Just att jag inte fick stumt mothåll var nog boven i dramat här - såväl den "fastlåsta" kedjan samt mitt kassa teleskopskaft flexade rejält. Dessutom var det bara jag själv i garaget. Skulle behövt någon som suttit på hojen. Hade jag själv dragit så hårt som behövts hade det funnits en stor risk att hojen vält, att hylsan slinter och förstör muttern eller att något gått sönder på annat sätt. Nu är problemet iaf löst :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Mutterdragarna "rular" genom att slå loss muttrarna. Det är inte kraften så mycket som gör det alla gånger. Köpte Julas 220v för 10 år sedan. Den har löst mina mc-problem varenda gång. Högljudd och klumpig men trogen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Använd inte mutterdragare på aluminiumuttrar, de blir fula som f-n. Tex toppmutter på gaffelben
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
De är inga problem skruva lös muttern hur hårt den än sitter med vanlig hylsa och dragskaft, ber på hur svag man är 1-2m förlängningrör duger. Problemet varför folk inte får lös denna mutter är för de inte får stumt mothåll. De går inte sätta fast kedjan på något vis de är värdelöst. De enda man gör är att kila fast framdrevets en kugg mot närmsta stumma stål/aluminium oftast ramen där svingbulten går igenom. Ofta passar en hylsa där emellan men man kan kapa till ett plattgjrn också,,ja de funkar med vad som helst. De är bara pilla dit stålet och lägga på lite drag så sitter den fast och de blir tvärstumt. Vid återmontage så letar man åt annan stum punkt på motorn eller ramen. De går ta långa stål till fästpunkter långt i väg på hojen de är bara stumma punkter. knacka aldrig på en lagrad axel och ingen mutterpicka heller på en växellåda!!!!

Det går jättebra att låsa kedjan med fotbromsen och skydda växellådan genom att ha den i friläge. En mutterdragare drar runt och belastar inte lagerbanor så myckt. Men har man stumt mothåll och använder en 1-2 m lång arm kommer man att utsätta lagren på utgående axeln för ett mycket högt radiellt tryck som de inte är dimensionerade för så även om metoden fungerar är den olämplig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En trådkapning, vilken 230V budgetmaskin är bäst? Jag funderar att köpa en eldriven för lite däckbyten och små joxande där muttermaskin är bra.

Ska jag på mer våldsamma saker så tar jag fram 3/4 muttermaskinen till tryckluften, dock har jag problem att jag egentligen har för liten kompressor men hittills så har det mesta lossnat ändå ;)
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Har denna:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elhandverktyg/Mutterdragare/Hjulmutterdragare-2000022920/

och litar inte på den för 5 öre.
När jag efterdrog hjulen på ett av hästasläpen så satt skruvarna riktigt jäkla löst.
Snabbt bort till bilen för att kolla där - precis samma.

När man sedan efterdragit manuellt så orkar Feltema inte dra loss skruvarna igen.

Den är reducerad till att dra i och ur skruvarna, själva fast- och lossdragningen duger den inte till.

Skulle egentligen tillbaka till bilbuttriks med en fet smäll i disken, men kvittot är på drift.


Har precis samma erfarenhet av det där skräpet till mutterdragare - och tyvärr är mitt kvitto på samma håll som ditt.......
Köp inte den skiten säger jag !
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det går jättebra att låsa kedjan med fotbromsen och skydda växellådan genom att ha den i friläge. En mutterdragare drar runt och belastar inte lagerbanor så myckt. Men har man stumt mothåll och använder en 1-2 m lång arm kommer man att utsätta lagren på utgående axeln för ett mycket högt radiellt tryck som de inte är dimensionerade för så även om metoden fungerar är den olämplig.

Jag tror inte man belastar hårdare radiellt när man drar loss muttern med stummat drevet mot en ram än om man drar full gas med 130-300hk hoj och de håller lagren för. Och hur ska man kunna dra åt rätt moment om man inte får stumma drevet, rätt moment står ju i verstadsboken och de drar jag alltid till rätt moment.
Ang att man måste ha fullt utrustad verkstad för att stumma drevet mot typ ramen är fel för i 99% av fallen så duger de att sätta in ett verktyg typ hylsa från hylsnyckelsats eller en öppen ringnyckel skruvmejsel funkar bra. Jag har aldrig behövt tillverkat ett stopp av plattjärn.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det intressanta är väl varför vissa drar så hårt ? Mutterns uppgift är att hindra kedjedrevet åka av splinsen. På min Sprint RS var det bara att böja undan låsplåten och så kunde jag skruva av muttern med fingrarna. Hjälpte en gentleman på Gälleråsen som tappat framdrevet på sin Harleymotor med att få av kåpan över främre drevet. Han hade hittat drevet men inte muttern så han satte två buntband runt gängorna för mutter för att hålla drevet på plats på splinsen. Sedan var det bara att köra igen, nästa pass. Och han körde sedan hem med hojen till Karlstad. Hembyggd ram och han tänkte köra speedway, isracing, bana och backe med hojen samma år. Bara för att visa det går. :)
Någon kanske vet vem det är ? Här på SH ?
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Men vafan en göteborgare som inte kan lossa muttrar för hand. Man skäms!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Anledningen till att drevmuttrar normalt ska sitta hårt är för att splinsen på drevet och axeln inte ska tugga sönder varandra på sikt. Det normala är att de dras med i storleksordningen 90 Nm (ca 9 kgm) men det varierar med dimension. Sedan finns ofta en vikbricka vars funktion är att drevet ska sitta kvar även om muttern har råkat lossa lite.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Men vafan en göteborgare som inte kan lossa muttrar för hand. Man skäms!

Förmodligen skulle det varit fullt möjligt att för hand lyckas frambringa den kraft som krävdes. Problemet var att få denna kraft att hamna där den gör nytta med tillräcklig precision, dvs utan att samtidigt orsaka skador på hoj, mig själv och närliggande omgivning av betydande omfattning. Just att kunna precisera var kraften skall hamna är en av de största fördelarna jag ser med en mutterdragare. ;)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Anledningen till att drevmuttrar normalt ska sitta hårt är för att splinsen på drevet och axeln inte ska tugga sönder varandra på sikt. Det normala är att de dras med i storleksordningen 90 Nm (ca 9 kgm) men det varierar med dimension. Sedan finns ofta en vikbricka vars funktion är att drevet ska sitta kvar även om muttern har råkat lossa lite.

I mitt fall skulle muttern dras till 125 Nm.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top