Mustang VS R1

Tjena.

Nog för att en rallybil är snabb men snabbare än en F1?! Då ska den slå 0-100 km/h på dryga 2.5 sekunder, fortsätta mot 200 km/h på ca 4.5-5 sek och 300 km/h på ca 9-10 sek...knappast att en rallybil tar det faktiskt, i nån av intervallerna.

En WRC bil är snabbare än en F1 Bil 0-100... Sen sticker F1;an...

Låt snubben kola om han vill, vad bryr du dig? Sitter du i helställ på din moped varje gång du tar ut den?

....Nu inte sagt att inte jag gör det, för det gör jag! Men blir trött på präktiga inlägg från diverse moppefukkos och andra sittkissare! :mad:

Tagga ner några kilon va..
Nej, men till 80% av gångerna jag kör så har jag helställ, annars åker jag i skinnjacka och resten av utrustningen.

Men hallå, hur jävla smart är det att brassa 150+ i shorts? Det borde väl du också fatta att det är idiotiskt? eller? :va

Tagga ner några kilon va..
Nej, men till 80% av gångerna jag kör så har jag helställ, annars åker jag i skinnjacka och resten av utrustningen.

Men hallå, hur jävla smart är det att brassa 150+ i shorts? Det borde väl du också fatta att det är idiotiskt? eller? :va

Alla fattar (förhoppningsvis) att det är dumt! blir lite jobbigt att läsa folks inlägg om att det är dumt för som sakt alla borde veta det. För det andra varför bry sig om han kör i short och tennisskor? Om ni inte gör det så är det ju skit bra, beundrar er som alltid kör med skinnställ och full skyddsutrustning för det gör inte jag och det är mitt beslut att inte göra det.

Det med WRC skulle vara snabbare än en F1 bil tror jag med. Dock när F1 bilen har fått upp farten så hänger givetvis inte WRC bilen med.

Audi's gamla räcer S1 med allt från 450 hkr till 800 hkr gjorde 0-100 på 2 - 2.5 sek.
Engine: Five cylinder, turbo-charged, 600+ bhp
Audi S1 0-100 kmh / 0-60 mph: 2.3 sec.

Så att en modern WRC skulle hinna med har jag svårt att tro.
Enligt många sk uppslagsverk på nätet så gjorde 2005 årsmodell av Citroens WRC 0-100 på runt 3.5 sek
Och jo, vingarna på en F1 gör nytta även under 100 km/h

http://www.0-100.it/supercars/classifica/english.htm

Last edited:
Tjena.

Nog för att en rallybil är snabb men snabbare än en F1?! Då ska den slå 0-100 km/h på dryga 2.5 sekunder, fortsätta mot 200 km/h på ca 4.5-5 sek och 300 km/h på ca 9-10 sek...knappast att en rallybil tar det faktiskt, i nån av intervallerna.

antingen skriver jag som ett arsle eller så läser folk som arslen, jag har helatiden pratat om acc 0 till 100 inget annat.

En rallybil acca snabbare än en F1 0-100 men sen är Rallybilen chanslös.
varför? Jo för att en Rallybil är tillräkligt tung för att greppa i starten, en F1a måste ha downforce på vingarna innan de kan trycka ner pellen.. å downforce kommer vid runt 100kmh för en F1 med dagens regler!

om du går tillbaka till 1993 & 1994 så bygge Williams världens ännu vassase F1 med aktivstötdämpning med ny variant på automatisk vxl låda med om mappnings funktion för varje vxl, den bilen med den vxl lådan kom aldrig till start då FIA hann förbjuda den vxl lådan, den bilen gjorde 0-100 snabbare än en Rally bil.

Last edited:
Låt snubben kola om han vill, vad bryr du dig? Sitter du i helställ på din moped varje gång du tar ut den?

....Nu inte sagt att inte jag gör det, för det gör jag! Men blir trött på präktiga inlägg från diverse moppefukkos och andra sittkissare! :mad:

Word!

Hittar inga exakta siffror för en F1 men
F1 = (2006 Renault R26)
0 to 100 km/h: 1.9 seconds
0 to 200 km/h: 3.9 seconds
0 to 300 km/h: 8.4 seconds

MotoGP = 2 - 2.5 sekunder
WRC = ??
Grupp B 2 - 2.5 sekunder

Återigen, en WRC med 300 hkr kan inte gör det fortare.

Hittar inga exakta siffror för en F1 men
F1 = (2006 Renault R26)
0 to 300 km/h: 8.4 seconds

MotoGP = 2 - 2.5 sekunder
WRC = ??
Grupp B 2 - 2.5 sekunder

Återigen, en WRC med 300 hkr kan inte gör det fortare.
jag anser mig överbevisad och jag har lärt mig mer, men du eller om det var någon annan som inte hänger med i downforce funktionen..

Forward acceleration
The 2006 F1 cars have a power-to-weight ratio of 1250 hp/tonne (930 W/kg). Theoretically this would allow the car to reach 100 km/h in less than 1 second. However the massive power cannot be converted to motion at low speeds due to traction loss, and the usual figure is 2 seconds to reach 100 km/h. After about 130 km/h traction loss is minimal due to the combined effect of the car moving faster and the downforce, hence the car continues accelerating at a very high rate. The figures are (for the 2005 Renault R25):

0 to 300 km/h: 8.4 seconds, may be slightly more or less depending on the aerodynamic setup.
The acceleration figure is usually 1.4 g (14 m/s²) up to 200 km/h, which means the driver is pushed back in the seat with 1.4 times his bodyweight.

EDIT: dock vet jag inte om denna sida har pålitlig info, men får gå på det tillsvidare då jag inte vill pröjsa för Forix.com inloggningen.

Last edited:
Antagligen så gör den lilla downforce dom får av vingarna varken till eller från under typ 130 km/h precis som du skrev. Kanske handlar om hundradel/tusendelar. Å andra sidan så hade dom vart tvungna att göra växellådan tyngre om dom haft mer downforce så det hade antagligen gått långsammare iaf.

Kanske inte ändå:
http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_car#Aerodynamics
"Therefore, theoretically, F1 cars can drive upside down from 130 km/h"
Dom måste mena mph !!

Btw, kul video. Säkert gammal men lika kul ändå:
http://www.youtube.com/watch?v=WP-HxU4Zt8Q

Last edited:
Tjena.

Till hundra vinner rallybilen men sen !!!!!

Tjena.

Vet bara att Pär eklunds gamla (första?) rally bil som han körde med på slutet av 70 talet/80 talet gjorde 0 -100 på 2.8 sek... finns utställd i Arvika har jag för mig jag sett den

UPP UPP UPP

Sedan kan du räkna lite själv.
FIA's WRC-reglemente:
Weight: 1230kgs ( minimum )
Power: 300 bhp

F1:
Weight: 605 kg in race trim
Power: 750 bhp

maskinerna ligger över 800bhp i F1 med de nya V8orna, gammla V10orna gav 950+ :fakta

FÖR ATT ÅTERGÅ TILL ÄMNET...

Killen som kör ZX-10:an, är det fel på hojen eller är han sämst i världen på att växla?

Verkar vara en jäkla bil att gå, men sista klippet på ZX-10:an får mig att undra. Han kör fullgasväxlingar och det ser ut att gå 150-200 knyck? Sen sätter han sig bara upp. Borde det inte gå bra mycket fortare? Fast iofs, med tanke på problemen med att hålla ner framhjulet så går det kanske väldigt långsamt i början?

Även om bilen går som ett troll så kunde det ha filmats bättre... Jag tycker att det är så jobbigt att kolla på sånt och bara sitta och leta efter fel. Är hojen drevad, visar mätaren rätt, är föraren usel, varför ser det ut att gå så sakta osv...

.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...