Red_Lime: Bra att börja me FL. Det satt jag också med en gång i tiden

Dock svårt att skapa samma kvalitet med det "kom igång"-programmet.
Mjukvaran jag använder är mestadels Reason, Cubase SX, Sony Sound Forge.
Reason gör jag drums och pads i (kan det in och utantill, så det är utav lathet jag inte gått över helt till Cubase än). Cubase gör jag oftast leads (Solisyntharna) i då det finns mkt bra VSTier att köra i Cubase. Sony Sound Forge mastrar jag och ser över kvaliteten på låten i.
Dock är samplingarna och syntarna i min musik saker som jag i efterhand kompleterat programmen ovan med, så jag har samlat på mig massa grejer överalltifrån. Orginalljuden i programmen är väl inte så fantastiskt upphettsande för det mesta. Det tar ett tag innan man har ett sample-bibliotek man trivs med, där man vet vart man har alla ljud osv. Viktigt att kunna arbeta fort när man har inspiration och melodier på tungan.
Mingvines: tackar. Se svar ovan
Hårdvaruprylar jag använder är egentligen bara en schysst dator, midiklaviatur, mixer för andra hårdvarusaker (gamla saker nu som jag faktiskt inte avänder), sedan ett bra ljudkort. Jag har även bra hörlurar och studiomonitorer. Ett måste om man ska mastra sig till ett bra sound.
Det som står på inköpslistan är nyare och större o skönare klaviatur, nya studiomonitorer. Bättre dator med 2 flatscreens, Nytt Audiophil-ljudkort, lite nya synthmoduler (basstation, leadstation).
Så får vi se vad allt det går loss på.
Det behöver iaf inte kosta en kvarts miljon för att skapa bra musik. Airbase och många andra trance-artister kör med lika lite utrustning som jag har.
Mjukvaruindustrin är så långt gången att om man kan ratta korrekt på prylarna på datorn, så får man det att låta så bra som man vill.
Bara lite ballare att ha en studio med massa knappar o grejjer i.
ps.
Lyssna på Radio Powerhouse FM om ni bor i sydvästra sverige imorrn (idag) under lördagen. Min musik ska spelas där.