Musclepower på oljefiltret?

Ninjabananen

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2008
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki zx6r -99
Har hört att vissa drar åt det nybytta oljefiltret med händerna, undrar om det är någorlunda säkert att göra de? Min största rädsla är väl att det ska vibrera loss under färd och börja läcka olja till bakdäcket :kryckor Ni som drar åt det med händerna brukar ni efterdra? har ni nånsin haft problem som läckage? Skulle va nice att slippa köpa något speciellt oljeverktyg :)
 
Kolla i instruktionsboken hur det ska dras.

Om det t.ex. ska dras med ett visst moment så är det skitsvårt att få till rätt moment med bara nävarna (plus att man nog inte har tillräcklig kraft i nyporna för att ens uppnå rätt moment).

Annars så kan det vara så att man ska dra det för hand tills o-ringen på filtret har kontakt med hojen och sedan ska det dras ett par varv. Det brukar också för det mesta vara så tungt att det inte är något man kan göra utan någon slags filterverktyg.
 
Om du är orolig så drar du en slangklamma runt filtret och najja det i blocket så filtret inte kan gänga upp sig.

Huruvida man kan dra det med händerna eller ej skall jag inte uttala sig om för då börjar småmoppsarna förklara att det inte går... :D
 
om jag inte kommer ihåg helt fel eller förväxlar de med något annat så brukar oljefilter dras med typ 25 nm. de är inte alls hårt och de drar du utan problem med händerna.

se bara till att de är rent där du sätter oljefiltret och att oringen på oljefiltret är lätt insmord i olja. sen räcker handkraft. jag har nog bytt 50-100 filter å alltid dragit med händerna. aldrig fått något å släppa.
 
Jag har hört att oljefilter generellt "sugs" fast när du har cirkulation på oljan, stämmer det?
 
Gör rent!
Smörj oringen!
dra åt det hårt med båda händer! bara handkraft! inge extra! ska bara,bara dra lite till med (verktyg):gnissla

Det kommer alldrig lossna!:tummenupp
 
Har ett Honda-filter framför mig och på det står det:Applicera en tunn oljefilm på o-ringen,dra fast med 24-30 Nm.
Starta motorn och kolla efter läckage.

Har också ett BMW-filter där det står:Applicera en tunn oljefilm på packningen,dra fast filtret tills packningen bottnar,dra sedan ytterligare för hand.

Tolkningen är fri.
 
Last edited:
För en dryg hundring köper man ett vertyg på t ex Touringbutiken, sedan kan man dra med momentnyckel.

65-2034.jpg
 
...eller så drar man med handkraft som jag gjort med samtliga bilar och motorcyklar genom åren...har aldrig lossnat för mig.
 
För en dryg hundring köper man ett vertyg på t ex Touringbutiken, sedan kan man dra med momentnyckel.

65-2034.jpg

Dra för hand, lossa för hand. Men man kan få trubbel åt andra hållet oxo..

Kompisens oljefilter satt som berget, troligtvis hade de på service dratt den för kung o fosterland.... :mad:

vi skaffa just ett sånt verktyg då vi inte fick loss den annars, men filtret satt så hårt att verktyget bara skuttade runt. Denna var i plast, så det flexade tillräckligt för att verktyget skulle vara kass. Vi drog en slangklämma runt både verktyge o filter och drog åt, sen lossna filtret som en dröm. I boken står det att för dessa skall det dras med 10-12 NM har jag för mig. Det var draget med en bra bit över det.

slutet gott... allting vått :tungan
 
För en dryg hundring köper man ett vertyg på t ex Touringbutiken, sedan kan man dra med momentnyckel.

65-2034.jpg


Den där är ju så gott som en nödvändighet till tex R6an då filtret inte går att greppa med händerna.
Om man unte monterar K&N filter med fast 17mm bultskalle på.
Då är allt så plätt lätt så!
 
Kompisens oljefilter satt som berget, troligtvis hade de på service dratt den för kung o fosterland.... :mad:

vi skaffa just ett sånt verktyg då vi inte fick loss den annars, men filtret satt så hårt att verktyget bara skuttade runt. Denna var i plast, så det flexade tillräckligt för att verktyget skulle vara kass. Vi drog en slangklämma runt både verktyge o filter och drog åt, sen lossna filtret som en dröm. I boken står det att för dessa skall det dras med 10-12 NM har jag för mig. Det var draget med en bra bit över det.

Sånt som händer när man inte använder momentnyckel...blir olika varje gång. ;)

Verktyget ovan är i stål så det flexar definitivt inte. Dock är det ju inte något större problem att ta bort ett filter som man ändå ska kasta, klassikern med att köra en skruvmejsel rakt igenom brukar fungera. :D

Den där är ju så gott som en nödvändighet till tex R6an då filtret inte går att greppa med händerna.
Om man unte monterar K&N filter med fast 17mm bultskalle på.
Då är allt så plätt lätt så!

Smutt med muttern på toppen där ja men jag gillar inte deras trådlåsningshål som sitter där, går ju inte att låsa så nära centrum, de borde ha öglor eller liknande i periferin i stället.
 
Last edited:
Verktyget ovan är i stål så det flexar definitivt inte. Dock är det ju inte något större problem att ta bort ett filter som man ändå ska kasta, klassikern med att köra en skruvmejsel rakt igenom brukar fungera. :D
QUOTE]

aja, är den i stål så är ju det en helt annan sak. Mejsel genom filtret är ju en klassiker men kanske inte så ofta man får plats för en sån manöver under en mc :confused:

men bra o veta att dessa finns i stål, vi kikade på en från hovleverantören Biltema, men den var rent ut sagt skit.
 
Det finns en tråd om det här som är kalas!!

Alltså, den är nog den roligaste tråden på SH alla kategorier.
När jag vill skratta ordentligt, så brukar jag läsa den :D

Ska se om jag hittar den. (hittade den! selänkar nedan!) Det är Fredde Xwing om jag minns rätt som under vissa alkoholhaltiga dryckers inverkan och i glada vänners lag gör ett vetenskapligt* test (i full klass med Brainiac :D) hemma i köket där man mäter upp hur stort moment en hand orkar vrida ett oljefilter!
De är sååå stört sjuka, och så roliga!

Rekommenderad läsning helt klart.

Själv har jag dragit filter för hand, aldrig haft ett läckage whatsoever.
Men många av dagens maskiner är det så trångt på att man därför måste ha antingen koppar med ½" uttag eller bandspännare för att komma åt.

För hand orkar man iaf INTE dra så hårt som vissa tillverkare specar, sen att man drar för hand och det inte läcker, tja - vad är syftet? Jo att inte läcka så: Mission Accomplished.
Men som sagt, numera drar jag med moment där det är möjligt, och har man gjort det några ggr så vet man hyggligt hur hårt detta är. För alla hojar går helt enkelt inte att komma åt med momentskaftet.

I en annan tråd, skapad av mig finns oxå exempel på hur man kan applicera nyss nämnda slangklämma runt filtret och sedan naja den som en extra trygghet.
Detta borde alla göra, likväl som att oljepluggen och oljepåfyllningslocket givetvis alltid najas de med.



*nåja... ;)

HAHA! hittade tråden + en till! Mycket nöje:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66568&highlight=oljefilter

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=76889&highlight=oljefilter
 
Last edited:
Har alltid dragit åt alla filter med händerna endast, har aldrig haft något läckage. (Gäller även lastbilar:))
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top