Munstycken RS 125

Speeder

Burn rubber. Not your soul.
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
Rs 125
Hej!

Jag har inhandlat ett effektrör till min Aprilia RS 125 och undrar nu hur många storlekar i munstycke jag behöver att gå upp. Förgasaren är orginal, likaså hojen i övrigt.

/Fredric

Speeder skrev:
Hej!

Jag har inhandlat ett effektrör till min Aprilia RS 125 och undrar nu hur många storlekar i munstycke jag behöver att gå upp. Förgasaren är orginal, likaså hojen i övrigt.

/Fredric

Köp ett gäng och testa dig fram.

Speeder skrev:
Hej!

/Fredric

Inte så mycket... behövs oftast väldigt lite. Men låt oss säga att du har 132 orginal då ska du öka till ungefär 135 :)

Krille-666 skrev:
Inte så mycket... behövs oftast väldigt lite. Men låt oss säga att du har 132 orginal då ska du öka till ungefär 135 :)

Okej!

Det sitter ett 120 i nu, alltså någonstans vid 125 bör nästa steg ligga?

Speeder skrev:
Hej!

/Fredric

Var inte så säker på att du skall upp. I bland resulterar pipan i en fetare blandning. Det är iofs bra att börja i den säkra ändan.

håkanolsson skrev:
Var inte så säker på att du skall upp. I bland resulterar pipan i en fetare blandning. Det är iofs bra att börja i den säkra ändan.

Effektpipor brukar ju flytta upp registret och vässar det lite på topp, händer det verkligen att man måste gå ner i munstycke när man trycker på ett effektsystem? Låter konstigt :gnissla

cRoC skrev:
Effektpipor brukar ju flytta upp registret och vässar det lite på topp, händer det verkligen att man måste gå ner i munstycke när man trycker på ett effektsystem? Låter konstigt :gnissla

Definitivt, vissa pipor genererar en fetare blandning än andra. Det är ju inte som på en 4-taktare att man ökar flödet/minskar motståndet. Man vill ha starka +/- vågor. Bieffekten blir högt motstånd. En känd faktor som fetar-på ordentligt är avlagringar/sot avgasporten eller i pipan. Vet ej, men kanske även tryckvågorna spelar in? Men det låter ju inte helt orimligt att en mera *tät* pipa ger en fetare blandning än en *öppen*.

shoik skrev:
vart köpte du e-systemet?
jo täntke säga köp ett lågfartsmunstycke också, så blir det lite bättre drag på låga (e-system kommer ju effekten med varvtalet :D)

Jag köpte det begagnat på blocket.se.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...