multispray

the_spirit

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
lund
Hoj
yamaha
detta kanske är en lie onödig fråga men..... vad för multispray använder ni? wd-40,5-56 ?
 
detta kanske är en lie onödig fråga men..... vad för multispray använder ni? wd-40,5-56 ?

WD 40 och den eminenta VBG-oljan.

Båda finns hos din närmsta lastbilsverkstad, jag skulle inte klara mig utan dessa två mirakelmedel.

VBG oljan räddade fyra bladfjäderpaket på en Land Rover åt mig.
Jag köpte bilen som hade stått en massa år utan att användas, sista turen bilen kördes var förmodligen genom ett träsk eller något, och sedan ställdes den inomhus i rost-lagom temperatur.
Jag körde hem den efter köpet 3-4 mil på tjälskadade norrländska vägar utan att fjädrarna fjädrade en milimeter.
Först gick jag loss på fjäderpaketen med en hammare för att få bort den intorkade leran, sedan hackade jag bort en väldig massa rost under det och slutligen dränkte jag fjäderpaketen ur alla vinklar med VBG-olja och lät det dra in i ett par dagar.
Jag fick ändå köra bilen fram och tillbaka kors och tvärs över en kant för att få bladfjädrarna att spricka isär.
Sedan dränkte jag fjäderpaketen med samma olja ett par gånger till dom närmaste veckorna för att få bort gnisslet.

Fjädrarna fungerade fint när jag sålde bilen en massa år senare.
 
Det går så bra med lite feeeeem-femtisex!
(Skall sjungas med melodin från Village people - YMCA) :banana
 
Köpte mig en flarra WD-40 förra veckan. Gjorde susen till kedjan :)
 
2727867 WD 40 och den eminenta VBG-oljan.

Båda finns hos din närmsta lastbilsverkstad, jag skulle inte klara mig utan dessa två mirakelmedel.

VBG oljan räddade fyra bladfjäderpaket på en Land Rover åt mig.
Jag köpte bilen som hade stått en massa år utan att användas, sista turen bilen kördes var förmodligen genom ett träsk eller något, och sedan ställdes den inomhus i rost-lagom temperatur.
Jag körde hem den efter köpet 3-4 mil på tjälskadade norrländska vägar utan att fjädrarna fjädrade en milimeter.
Först gick jag loss på fjäderpaketen med en hammare för att få bort den intorkade leran, sedan hackade jag bort en väldig massa rost under det och slutligen dränkte jag fjäderpaketen ur alla vinklar med VBG-olja och lät det dra in i ett par dagar.
Jag fick ändå köra bilen fram och tillbaka kors och tvärs över en kant för att få bladfjädrarna att spricka isär.
Sedan dränkte jag fjäderpaketen med samma olja ett par gånger till dom närmaste veckorna för att få bort gnisslet.

Fjädrarna fungerade fint när jag sålde bilen en massa år senare.
MEK-olja eller ELEKTRO-olja?
Den senare är väl som 5-56 har jag inbillat mig och den förra mer smörjande.
 
MEK-olja eller ELEKTRO-olja?
Den senare är väl som 5-56 har jag inbillat mig och den förra mer smörjande.

Det var MEK oljan.

Generellt för alla dom här dundermedlen är att dom löser rost/oxid kryper och smörjer, men dom är dåliga som smörjmedel.
Jag skulle aldrig använda något av dom att smörja kedjan på en trampcykel med, däremot på en rostig kedja skulle jag kunna vräka på och cykla ett tag för att sedan smörja upp med ett riktigt smörjmedel.

VBG-elektro har förmodligen nästan inga smörjande egenskaper.
 
Ähhh 5-56 är ju för kärringar riktiga hårdrockare använder 6-66, marinsprayen. :yoparty

(som förmodligen innehåller precis samma skit som 5-56 men kostar mer.)
 
När det ska lösas fastrostade skruvar så blir det mest CRC 5-56. Ska det smörjas så använder jag CRC White Lithium Grease.

Det finns en CRC produkt för det mesta. Därmed inte sagt att CRC är det bästa märket, det råkar bara vara så att det är vad den närmaste macken har. Så när man panikmekar tidigt på morgonen eller sent på kvällen så är det lättsamt att gå iväg och köpa det man behöver.
 
2731032 Det var MEK oljan.

Generellt för alla dom här dundermedlen är att dom löser rost/oxid kryper och smörjer, men dom är dåliga som smörjmedel.
Jag skulle aldrig använda något av dom att smörja kedjan på en trampcykel med, däremot på en rostig kedja skulle jag kunna vräka på och cykla ett tag för att sedan smörja upp med ett riktigt smörjmedel.

VBG-elektro har förmodligen nästan inga smörjande egenskaper.
Lite. Jag använder den på jobbet bl.a. till avdragarnas gängor m.m. då tar jag bara den närmsta burk som finns till hands. ibland elektro, ibland mek. Ska det lösas rost så klår inget medel jag hitills provat(utom gassvets då, fast den finns inte på sprayburk) Volvos egen rostlösare. 98%verksamma ingredienser, luktar ungefär som päron eller nåt och är helt överlägsen. Billig dessutom.
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top