the_spirit
Ny medlem
detta kanske är en lie onödig fråga men..... vad för multispray använder ni? wd-40,5-56 ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
detta kanske är en lie onödig fråga men..... vad för multispray använder ni? wd-40,5-56 ?
MEK-olja eller ELEKTRO-olja?2727867WD 40 och den eminenta VBG-oljan.
Båda finns hos din närmsta lastbilsverkstad, jag skulle inte klara mig utan dessa två mirakelmedel.
VBG oljan räddade fyra bladfjäderpaket på en Land Rover åt mig.
Jag köpte bilen som hade stått en massa år utan att användas, sista turen bilen kördes var förmodligen genom ett träsk eller något, och sedan ställdes den inomhus i rost-lagom temperatur.
Jag körde hem den efter köpet 3-4 mil på tjälskadade norrländska vägar utan att fjädrarna fjädrade en milimeter.
Först gick jag loss på fjäderpaketen med en hammare för att få bort den intorkade leran, sedan hackade jag bort en väldig massa rost under det och slutligen dränkte jag fjäderpaketen ur alla vinklar med VBG-olja och lät det dra in i ett par dagar.
Jag fick ändå köra bilen fram och tillbaka kors och tvärs över en kant för att få bladfjädrarna att spricka isär.
Sedan dränkte jag fjäderpaketen med samma olja ett par gånger till dom närmaste veckorna för att få bort gnisslet.
Fjädrarna fungerade fint när jag sålde bilen en massa år senare.
MEK-olja eller ELEKTRO-olja?
Den senare är väl som 5-56 har jag inbillat mig och den förra mer smörjande.
Lite. Jag använder den på jobbet bl.a. till avdragarnas gängor m.m. då tar jag bara den närmsta burk som finns till hands. ibland elektro, ibland mek. Ska det lösas rost så klår inget medel jag hitills provat(utom gassvets då, fast den finns inte på sprayburk) Volvos egen rostlösare. 98%verksamma ingredienser, luktar ungefär som päron eller nåt och är helt överlägsen. Billig dessutom.2731032Det var MEK oljan.
Generellt för alla dom här dundermedlen är att dom löser rost/oxid kryper och smörjer, men dom är dåliga som smörjmedel.
Jag skulle aldrig använda något av dom att smörja kedjan på en trampcykel med, däremot på en rostig kedja skulle jag kunna vräka på och cykla ett tag för att sedan smörja upp med ett riktigt smörjmedel.
VBG-elektro har förmodligen nästan inga smörjande egenskaper.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |