MT09 vs 690 SMC

hasern

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2013
Ort
Gävle
Hoj
XT600
Efter en trevlig sommar och ca 600 mil på en äldre offroad börjar jag bli sugen på en kraftfullare maskin inför nästa säsong. Jag vill ha mycket "bang for the buck" och det faller sig naturligt att spana in KTM 690 SMC samt Yamaha MT09.

Någon som har erfarenhet av båda maskinerna? Vilken hoj är mest komplett och gör att man drar på smilbanden? Vore kanon om man också lärde sig göra kontrollerade wheelies, vilken passar bäst för det?. Fyll gärna på med för- och nackdelar!

MT09
+ 5 års garanti
+ Passar bra även på längre turer
+ Trevligt ljud och bra drag i motorn
- Lätt att man drar lite för hårt och hastigheterna blir onödigt höga
- Kan den kännas lite för precis och tråkigt?

690 SMC
+ Busigare
+ Högre markfrigång bjuder till mera bus, såsom köra i trappor, lättare hinder osv
+ Wheeliemaskin
- Galet hög självrisk (10 000)
- Är något tveksam till KTM´s kvalitet
- Större risk för stöld


Kom med era 5-cent:yoparty
 
Du oroar dig för onödigt höga hastigheter med MT-09an men tycker det är en bra ide att köra i trappor med smcn?

Nu är det ju två väldigt olika hojar du jämför men jag provade en MT-09 i somras och blev faktiskt positivt överraskad.
Kändes som en bra hoj helt enkelt, ganska lättkörd med en härlig motor och hyfsat bra med effekt.
 
Provade båda i somras.

690'n var skitkul och stabil upp till dryga 100 knyck, sedan började man känna att motorn inte riktigt orkade med längre på det vis man önskade, men en motard är väl knappast byggd för så höga hastigheter egentligen.

MT-09 gillade jag inte. Suverän motor, men inte mycket mer som tilltalade mig. Jag upplevde fjädringen som gungig och oväntat tungstyrd med tanke på sin lätta matchvikt.

En MT-09 motor i ett 690-chassie däremot vore grymt!
 
Du oroar dig för onödigt höga hastigheter med MT-09an men tycker det är en bra ide att köra i trappor med smcn?

Nu är det ju två väldigt olika hojar du jämför men jag provade en MT-09 i somras och blev faktiskt positivt överraskad.
Kändes som en bra hoj helt enkelt, ganska lättkörd med en härlig motor och hyfsat bra med effekt.

Ser ingenting konstigt med det. Äger själv en 660 som jag minst sagt kör med inlevelse. Ibland är framhjulet i luften, ibland är det bakhjulet som är i luften, ibland sladdas det i korsningen och ibland körs det i trappor:yoparty. Saken är den att allt detta kan göras i låga hastigheter utan att man fölorar i kulhetsfaktor.

Polaren däremot äger en FZ1 som är så jjjjjjjääääääävla kul, med betoning på jääääääääävla. Problemet här är dock att den inte alls är rolig i under 130 knyck vilket flertalet gånger har lett till att jag kört aldelles för snabbt för rådande förhållanden vilket i sin tur resulterat i att jag tvingats byta kalsonger:gnissla.

Till Hasern säger jag: PROVKÖR! Har kört 690smcr och kan utan tvekan säga att det är en av de roligaste hojarna jag kört! Tycker att din lista med plus och minus verkar stömma rätt så bra, och det är just kvaliten hos ktm som fått mig att bestämma mig för att skaffa japanare nu istället! Jag har inte kört mt09, men till att döma av alla reviews av mt09 så kommer du nog bli nöjd vad du än väljer:tummenupp.
 
Last edited:
690an avnjutes bäst med högst en timme om dagen pga vibrationerna.
En kollega som gjorde misstaget använda den på en semstervecka sålde den efter semestern.
En dag i början av semesterveckan med 30 mil bort och en dag i slutet av semesterveckan med 30 mil hem
var trots täta pauser helt enkelt för mycket av det goda.
Men ska den bara användas "hemma". Inga problem.
Och tycker du 10000kr är mycket i självrisk för vagnskada (för det var väl helförsäkring?)
välj halv eller trafikförsäkring. (Trafik, inlåst i eget garage hemma med tjuvlarm).

PS Fick höra på en MC-verkstad att det kommit dit folk med MC med helförsäkring. För reparation efter vurpa. Men när verkstaden kollat om kunden haft pengar till självrisken så har svaret varit nej. Totalt meningslöst, först betala för helförsäkring, sedan inte ha råd utnyttja helförsäkringen för man saknar pengar till självrisken ! Varför då helförsäkra ? Lika bra reparera själv. Och ha halv eller trafikförsäkring. Delar på MC-demontering/MC-skrot eller med webbköp kan kosta hälvten av originaldelar. DS
 
Last edited:
Provkör.

Håller nog med Allramified här ovan. Provkörde en MT09 i somras, hört mycket gott om dem och motorn var rätt mysig, och med sliponet som satt monterat brölade den som om den gick riktigt bra. När jag skulle bromsa inför första böjen så pissade jag nästan på mig av hur mycket hojen dök, kändes fan som om framhjulet ramlat av eller nåt. Så, trevlig motor, men lite väl mjuk i övrigt.

Den enda 690 jag testat var en 690 Enduro R, så vet inte riktigt hur SMCn är, men enduron var iaf skitskoj. :hihi
Även om jag liksom slog i varvstoppet hela tiden. :3freak
 
Ang Mt09, har aldrig kört en hoj med så mkt mekaniska oljud, nu kanske det var det specifika exet som väsnades. Skitkul hoj i övrigt men kom inte ifrån känslan att det var en trimmad moppe jag satt på.
 
Jag kikade på MT-09 när jag köpte nytt i somras. Varför det inte blev den var dels för att den har fått mycket skit för gungig fjädring (som ovan) och för att utan Akra-avgaset låter den förjävligt. Akra kostar 13000 spänn! :gnissla

690 SMC vill jag inte ha p.g.a. att småtjuvarna älskar dem och den skulle bli stulen på 5 röda där jag bor. När var det de fick elektronisk startspärr? 2014? Har de ens det nu?
 
KTM:en har nog bättre fjädring men MT09:an har nog mycket bättre motor. Gillar du att åka längre så är väl MT09:an att föredra. Visst stämmer det att fjädrarna som kommer original har alldeles för låg fjäderkonstant för en normalvuxen skandinavier, och även dämpningen är otillräcklig vilket i sin tur leder till att man får en del eftergung.

Detta kan åtgärdas. Finns otroligt mycket att göra med fjädringen men allt beror på vad du vill lägga.

Själv kommer jag att satsa på andra fjädrar och tjockare olja fram, och möjligtvis en begagnad ZX10R stötis bak, alternativt en Öhlinare (billigaste Öhlinaren ligger på cirka 5 papp och ska vara mycket bättre än original.

Har ett sc projekt helsystem som jag fick för 3000 kr (20 mil begagnat).

Man kan komma undan billigt och få den hyffsat bra. Sen finns det cartridge kit för 10 papp och bakdämpare för lika mycket, men är det värt att lägga ner så mycket pengar på fjädringen är upp till var och en att bedöma :)

12074487_10206583211711695_8010126663168367837_n.jpg


MT09:an är en riktig jävla wheeliemaskin också. Tror fan den är lika lätt att wheela med som SMC:en.
 
Last edited:
Ang Mt09, har aldrig kört en hoj med så mkt mekaniska oljud, nu kanske det var det specifika exet som väsnades. Skitkul hoj i övrigt men kom inte ifrån känslan att det var en trimmad moppe jag satt på.

En stånka från KTM har oxå en del mekaniska ljud för sig.

Trappor vet jag inte, och bakhjulsåkande begriper jag mig inte på men småvägar och svenska banor är riktigt kul.
 
Triumph street triple R har vad mt 09 saknar. Bra bromsar och supersport fjädring.

Mv Agusta Brutale 800 har det som St3 saknar , effekt :fakta (den saknar dock fula framlysen :hihi )


back to topic .... har bara provat 690in , ruskigt lekfull , men inget jag skulle värma rumpan på längre än 1 timme i taget ... dvs inga långrepor utan täta stopp , men är lite på vippen att hitta en billig beg som andrahoj och leka med på knix och i trappor :)
 
Last edited:
Triumph street triple R har vad mt 09 saknar. Bra bromsar och supersport fjädring.


Håller med dig här, definitivt!

Jag har kört alla tre (äger en 690 Enduro och sambon har en Triumph Street Triple) och en kompis har en MT-09. Yamahan är en grymt fin hoj, går väldigt bra, skön motor men väldigt mjuk fjädring. Det som jag störde mig mest på är att det är så förbaskat ryckigt i gasen. Från stängd gas när man vrider på mitt i en sväng så kan bakhjulet flytta sig flera centimetrar. En MT-09 med mappad PowerCommander och moddad fjädring vore nice men då är den inte så billig längre...

690:n är en fantastisk bushoj, SMC för asfalt och Enduro R för grus/offroad. Den går visserligen 170-180 blås men det är inget nöje att köra fort med den. Från 2014 så vibrerar den inte så mycket och funkar bättre på längre resor, helst grus så man kör aktivt :) Vi har en grusslinga på 30 mil som vi kör ofta men då är det ju 30 mil gasande och sladdande och då har ju komfort mindre betydelse :)

Bästa och roligaste hojen i min bok är Triumph Street Triple 675 R. Grym hoj, lätt och busig, MYCKET bra fjädring i R-versionen och en oerhört underhållande motor som bara drar och drar. Kanon på gatan, kanon på bana och med lite grövre däck så är det en kompetent grusräser... :):tummenupp:tummenupp

Just my 2c...
 
Medhåll, har kört Street R och den är superfin!
MT-09 är riktigt vek i chassi.
 
Det enda som talar för Husqvarna 701 är serviceintervallet, den ska enligt Husqvarna själva vara "jättepålitig" och ha 1000-mils service intervaller, vikt/effektförhållande är nästan identiskt som KTM 690.
I min värld så är KTM:en 10ggr snyggare och mer etablerad på motardmarknaden.

PS. Köp en Street Triple R :tummenupp
 
Det enda som talar för Husqvarna 701 är serviceintervallet, den ska enligt Husqvarna själva vara "jättepålitig" och ha 1000-mils service intervaller, vikt/effektförhållande är nästan identiskt som KTM 690.
I min värld så är KTM:en 10ggr snyggare och mer etablerad på motardmarknaden.

PS. Köp en Street Triple R :tummenupp

Husqvarna 701 ÄR en KTM 690 med vit plast. Det enda mig veterligen som skiljer rent tekniskt är att det sitter en WP 4CS gaffel med lite längre fjädringsväg på den...
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top