MT-01 som förstahoj?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Skratta inte åt mig nu. Jag är en riktig newbie, noob, rookie, you name it. Frågan kanske får pris som årets mest korkade, men hursom, jag måste ju få svar på något sätt.

Jag står i valet och kvalet mellan ett gäng 600-kubikare (FZ-6 N samt nya Hornet mest), men tror väl att jag kommer att växa ur dem ganska fort. Jag är INTE ute efter en sporthoj, kommer att köra mest i stan till och från jobbet.

Det jag gillar med MT-01 är dels att motorn är rapp redan på låga varv, samt att den är bland det snyggaste man kan hitta. Dessutom går den att få för bra pengar, och är billig att försäkra... Så, till min fråga. Jag kommer att ta kortet till våren, är ute efter en hoj jag kommer att köra några mil per dag med, mycket stadskörning. Om man jämför med de andra jag kollat på, är MT-01:an som att köra en oljetanker i jämförelse? Dessutom är den betydligt tyngre (240 kg mot 180 ca), är detta något som gör den svårare att framföra? Andra skillnader som ni kan se direkt mellan de mindre cyklarna och denna minst sagt orginella skapelse?

Skillnaden mellan 240 och 180kg är enorm. Det blir rätt mycket brottningsmatch när det svänger jämfört med de andra cyklarna, som dessutom är kortare vilket gör de ännu mer lätsvängda. Ska du sedan mest åka i stan med mycket filbyten och åkande mellan bilar osv så är ju valet lika självklart som uppenbart:) Skippa aset! Jag tror, utan att ha kört dem, att de nakna 600na har ett användbart mellanregister eftersom en del toppeffekt är offrad.

köp de du vill ha, inge substitut. så länge du har råd iaf.
går alltid o byta i framtiden :)

Dra igång med något rejält från början, håller med ozeo.

Låt ingen annan berätta för dig vad du vill ha.

Jag är själv fullständigt förälskad i Yamaha V-Max, ingen väghållning, massa motor o underdimensionerade bromsar, men ojojoj vad cool den är.
Hade pengarna funnits hade valet inte varit svårt.

Håller också med Ozeo: Köp vad du vill ha och skit i vad andra säger :tummenupp
Jag är däremot oense med Oljekyld om att Mt-01:an är en dålig stadshoj. Har visserligen bara kört den i någon timme, men hittade många fördelar i stadstrafik: Bra körställning, låg tyngdpunkt = lättbalanserad när det går sakta och inte att förglömma det enorma vridet redan från tomgångsvarv. Hamnade mitt i rusningstrafiken i centrala norrköping och blev stående i en bilkö i en kvart. Behövde inte röra gasen en enda gång utan det gick alldeles utmärkt att låta motorn puttra på tomgång och reglera hastigheten med kopplingen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back