Mr Helmut´s Turbo Fz1

Så när blir det ett turbobygge på en R1a då? :)

Har inga planer på att byta utan jag får väll träna nacken :D Nej men jag tror faktiskt att det är bra att jag saknar kåpor för då kör jag lite saktare. Men en r1 utan kåpor (som streetfighter) vore nice. Dom är ju lite lättare/starkare men då får man ju en ganska äcklig försäkring istället så det händer nog inte. Älskar dock r1 med utblås under sitsen.
 
Beslutsångest

Har monterat en styrdämpare. Vad som inte framgick ifrån bilderna var att den inte satt paralellt med styret.

Är det bara jag som tycker den är en konstruktionmiss och stör mig på det? Skitgrej men när betalat en del så har man ju förväntningar.

Skit drygt att skicka tillbaka till italien men funderar om ja inte ska leta fram en annan:confused:

Eller brukar det se ut såhär?

IMAG2135.jpg

IMAG2138.jpg
 
Last edited:
Kanske finns en anledning att den sitter så.

Tycker den ser fin ut och att den sitter på sniskan gör väl inget:va
 
en lite fråga, vilken drevning har du på din hoj? Vi kanske inte har samma utväxling i lådan,antagligen inte.
Jag har svarvat till ett 35 kuggars bak och har 17 fram,nu känns det som kraften kommer till sin rätt:D

Har inte bänkat på mååånga år,men nu går det precis att gasa upp den på 4;an. Teoretisk så skall den (om jag minns rätt) toppa 365km..(.men då får jag ligga ner på tanken,som på gamla zundapptiden =):yoparty
 
en lite fråga, vilken drevning har du på din hoj? Vi kanske inte har samma utväxling i lådan,antagligen inte.
Jag har svarvat till ett 35 kuggars bak och har 17 fram,nu känns det som kraften kommer till sin rätt:D

Har inte bänkat på mååånga år,men nu går det precis att gasa upp den på 4;an. Teoretisk så skall den (om jag minns rätt) toppa 365km..(.men då får jag ligga ner på tanken,som på gamla zundapptiden =):yoparty

Jo jag har läst att många drevar uppturbomopparna som satan. Men blir det inte jobbigt vid krypkörning att få en så hög 1a?

Jag har originaldrevning nu. Kanske testar något annat när de blivit utslitet, ska väll byta till en lite kraftigare kedja då också.
 
Jepp, nu är tråden läst...f-n vilken kul resa, ditt bygge blev ju kanonbra! Grattis!
Känns som om man har lust att slita bort kåporna på R6:an och turbokonvertera den på studs...:)

Nåväl, man kanske ser dig Uuiilandes förbi på R70:an ngn dag.
 
Jepp, nu är tråden läst...f-n vilken kul resa, ditt bygge blev ju kanonbra! Grattis!
Känns som om man har lust att slita bort kåporna på R6:an och turbokonvertera den på studs...:)

Nåväl, man kanske ser dig Uuiilandes förbi på R70:an ngn dag.

Tjenare, jo det var spännade att ge sig på detta. Tog ju lite mer tid än planerat men är väldigt kul nu när man får åka lite.

Det finns ju en kille som gjort de på en r6 men 1000cc känns kanske mer värt.

Det lär du göra, annars får du bli med ut på en tur nån dag:tummenupp
 
Hjälp!

Hojen rullar på. Nu har man åkt 200 mil. Men mitt problem med blödder vid 4500rpm och 2-5% TPS kvarstår.

Jag har:
1. Åkt utan mcx box

2. Testat att variera parametrar runt 4500rpm i powercommandern

3. Testat olika längder på slangarna till mapsensor/backventil.
Från T-kors (till backventil/ till MAP sensor)
20mm/60mm (bludder vid 94Kpa)
50mm/50mm (bludder vid 89Kpa)
20mm/20mm (minns ej)

Pysventil.jpg

Nr 3 har jag inte testat. Kan det vara klokt att montera en grövre slang till mapsensorn från t-korset?

Alltid vid 4500-5000Rpm

Idag när jag körde med lika långa slangar så låg AFR fortfarande på 11,5 Annars brukar den gå ned till 10,5.

Det låter som om den går på varvstopp. Om den skulle bryta soppan så skulle det inte synnas på bredbandlambdan väll? För den är ju för seg eller?

Något är det som originalsystemet bryter. Kan jag behöva ignitionmodul till powercommander?

Alla tips är välkommna!
 
Fortsätter att testa....

Nu åkt:
1. utan PC5 (ingen skillnad)
2. utan backventil (ingen skillnad)
3. Med sladden urdragen till mapsensorn (felet borta) men får då avgassmällar vid avslag
4. Bytt slangarna till stela tryckluftsslangar (ingen skillnad)
5. Testat att det blir ordentligt vacuum (bara kännt med fingret)
6. Testat en annan backventil (tidigare biltema) utan att märka någon skillnad

Hjälp! :D
 
Idag köptes något som kalla IVANS FCE (Fuel cut eliminator)

Kände mig ganska träffad då jag läste förklaringen av vad detta är. Tydligen ett insprutningsfel som finns original på dessa hojar. Tänk om det vore så smutt. 1800kr fattarigare så hoppas ja det gör något i alla fall :3freak

This bike has lazy throttle response, and also the typical abrupt on/off throttle transition problem that all of todays EFI bikes have.

This is due to "fuel cut".....

"Fuel cut" happens when you close the throttle anytime above 4500 rpm (on this bike), the fuel injectors will stop.....

Upon re-application of the throttle, there is a delay before the system will start back up and re-wet the intake tract and combustion chamber..... the rider feels this as a delay and jerky response from closed throttle.... especially while leaned over in a turn.


8.jpg
 
Last edited:
hej

håller tummarna för att detta grejjar ditt problem för man blir ju galen utav sånt här
 
Fce

Jag skaffade en sån där via Ebay till min 06:a som är "kända" för sin lite ryckiga gång
i mitt fall så blev det stor skillnad.

Hojen blev helt "analog" i gashandtaget över dom delar i registret där fuelcuten ligger.

För övrigt får jag säga att jag gillar ditt bygge skarpt :tummenupp


Idag köptes något som kalla IVANS FCE (Fuel cut eliminator)

Kände mig ganska träffad då jag läste förklaringen av vad detta är. Tydligen ett insprutningsfel som finns original på dessa hojar. Tänk om det vore så smutt. 1800kr fattarigare så hoppas ja det gör något i alla fall :3freak

This bike has lazy throttle response, and also the typical abrupt on/off throttle transition problem that all of todays EFI bikes have.

This is due to "fuel cut".....

"Fuel cut" happens when you close the throttle anytime above 4500 rpm (on this bike), the fuel injectors will stop.....

Upon re-application of the throttle, there is a delay before the system will start back up and re-wet the intake tract and combustion chamber..... the rider feels this as a delay and jerky response from closed throttle.... especially while leaned over in a turn.


View attachment 367336
 
hej

håller tummarna för att detta grejjar ditt problem för man blir ju galen utav sånt här

Minst sagt :D Men om jag håller mig borta från det varvet så går den ju prima men jag vill också ta mig ut på bankörningar och våga lägga ned utan bruuuummm boooommm bangggg blöööö

Jag skaffade en sån där via Ebay till min 06:a som är "kända" för sin lite ryckiga gång
i mitt fall så blev det stor skillnad.

Hojen blev helt "analog" i gashandtaget över dom delar i registret där fuelcuten ligger.

För övrigt får jag säga att jag gillar ditt bygge skarpt :tummenupp

Låter bra :tummenupp

Känns ju som att detta kan vara förklaringen till att den går fett runt 4500rpm
Upon re-application of the throttle, there is a delay before the system will start back up and re-wet the intake tract and combustion chamber.....
 
Idag byggdes en mycket avancerad bromsbänk för att kunna sitta uppkopplad med datorn och leta felet :D Var inte lätt att justera lasten med bakbromsen:P Men kunde konstatera att tps värdet höll sig stabilt.

IMAG2381.jpg
 
Idag har lite blivit fixat på hojen. Åkt 300 mil med moppen nu. Börjar klura lite på att göra något åt bakfjädringen nu också. Fram sitter det ju stenhårda fjädrar eftersom den ska bära upp lite mer vikt nu men bak när man drar på sjunker den ju ihop så de känns som om den nästan går i bott:3freak Borde man inte kunna acca hårdare utan att den reser sig om ja får den hårdare bak?

Nu sitter en såndär Ivans FCE, några kablar och koppla in och sen blev gången på av/påslag brutalt mycket trevligare! Men vid 0-5% trottel vid 4500 med konstant gas så är det fortarande motorljud som launchcontrol. Vill kunna åka bana nu!!
IMAG2424.jpg

Tydligen är de standard att de läcker lite, inte så schnyygt men man får kanske leva med de.
IMAG2422.jpg

Fick också tips av VR-8 om en bättre lösning för backventil som används som standardkomponent till Honda Civic. Gjorde gången också mjukare. Tack för lånet VR-8! Ska beställa hem en sån så du får tillbaka den. Cykelventilerna är väldigt mycket mindre känsliga än denna kan ja säga.Med denna lösning slipper man t-kors också.
IMAG2413.jpg


Attacktouring i skymning men med förare som är rädd för nedlägg pga blödder :P Helt underbart att köra turbomotorcykel!
 
Last edited:
Blev det någon ny bänkning?

Tjenare,

Det blev det faktiskt.

Nu går den mycket bättre. Har satt i dom där originalspjällen och det hade ändrat sig en hel del från när jag var till Andersson sist. Så han fick ställa om sprutet en hel del. Den går grymt mycket jämnare nu:tummenupp

Så har jag fixat en ventil nu för att kunna släppa på wastegatestången och pysa lite luft istället.
IMAG2456.jpg
 
Om det var du som var ute vid bilmetro idag och körde så ser hojen förbannat rolig ut måste jag säga! :tummenupp

/ Den dreglande tonåringen i vita passaten :D
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top