Mr Helmut´s Turbo Fz1

Mcx kapde upp min wg och böt till en mjukare fjäder i, punktade den försiktigt med mig och sedan en krympslang modell jättestor över.

Har/kan/ska du fixa en sådnäringa billet impeller så röstar jag på gruppköp :banana

Tänk dig den v8 hayabusan med dubbelturbo i min lillbil.... :drool
 
Mcx kapde upp min wg och böt till en mjukare fjäder i, punktade den försiktigt med mig och sedan en krympslang modell jättestor över.
Har/kan/ska du fixa en sådnäringa billet impeller så röstar jag på gruppköp :banana
Tänk dig den v8 hayabusan med dubbelturbo i min lillbil.... :drool

Gruppköp vore inte fel :D Men det ska väll till lite balansering och grejer om man byter?
We have 3 option for 19T as show below:
[TABLE="class: ecxMsoTableLightShadingAccent1"]
[TR]
[TD]KTS code
[/TD]
[TD]Note
[/TD]
[TD]Price
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 104"]D420
[/TD]
[TD="width: 170"]Blade 11+0
[/TD]
[TD="width: 189"]USD53.98-20%=USD43.18
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 104"]D425
[/TD]
[TD="width: 170"]Blade 6+6 (same as OE)
[/TD]
[TD="width: 189"]USD53.98-20%=USD43.18
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 104"]D440
[/TD]
[TD="width: 170"]Blade 11+0, cutback 6°
[/TD]
[TD="width: 189"]USD53.98-20%=USD43.18
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Ny fjädrarna. Ökad förspänning från 189,5N till 230N på alla 6 fjädrar.
IMAG2887.jpg
Underbart onödigt men bra verktyg när man är slö :)
IMAG2898.jpg
Redo inför besiktning :)
IMAG2902.jpg
Nya leksaken som börjat ta en del tid men jävlar så kul det är. Lite så man blir sugen på dubbat till stor-moppen.
IMAG2904.jpg
 
Last edited:
Fan vad billigt. Nu vet jag iofs inte vad en original kostar men 300 spänn ungefär tycker jag låter skitbilligt? Sen får det ju balanseras också, men ändå?
 
Fan vad billigt. Nu vet jag iofs inte vad en original kostar men 300 spänn ungefär tycker jag låter skitbilligt? Sen får det ju balanseras också, men ändå?

Jo det är ju billigt. Skulle man köpa en så blev det dubbelt för det var dyr frakt men skulle man bli några som köpte samtidigt så vore det ju fint.

Någon som vet vart man köper en kedja: RK GB530 GXW Ring chain har 122 länkar original och ska gå upp fram så behöver minst 125 länkar. Verkar inte växa på träd.
 
Måste du ha precis den kedjan, funkar inte vilken kaxxigare 530 som helst?
 
kolla med addemoto, dem har EK, det är bra skit det med !!
 
Last edited:
Tyvärr måste jag göra dig besviken och säga att den är svagare än flera andra märken..
RK GB530 GXW =10,000lbs
D.I.D ZVMX 530 = 10,408lbs (jag kör med denna)
E.K 530 ZZZ = 11.000lbs

Kolla olika sidor från england så är du 100% säker på att du slipper tull :tummenupp

Fått tips att den var yyyber bra så ville gärna ha den. Ska vara den starkaste 530 kedjan.



Hittade den till slut i USA via ebay. 2200kr med drev om ja slipper tullen, hoppas :)
http://www.ebay.com/itm/15096629542...iewitem=&sspagename=ADME:L:OC:GB:3160&vxp=mtr
 
Tyvärr måste jag göra dig besviken och säga att den är svagare än flera andra märken..
RK GB530 GXW =10,000lbs
D.I.D ZVMX 530 = 10,408lbs (jag kör med denna)
E.K 530 ZZZ = 11.000lbs

Kolla olika sidor från england så är du 100% säker på att du slipper tull :tummenupp

Glädjedödare :P Där ser man, hade hört annorlunda men den blir nog kanoners. Hann med att beställa innan du skrev. Blir ju snyggt med guldig kedja också.
 
Jag har ju en td04 19t. Är det samma som Mitsubishi Greddys TD04H? Eller är den likvärdig? Hittade en justerbar wg till en sån som såg ut att passa och såg fin ut + billig.

$(KGrHqJ,!ooE9j9(m(SCBPgBfnV-F!~~60_12.JPG

På min moppe håller ja på med styrlager och drivpaket nu. Kul va :( Men nybesiktad är finhojen och skitbilen :)
IMAG29473.jpg

Sen så är det grenrörsbygge pågång, fast inte till min. Tjuvkikade lite på gamla röret, delarna som skall skapa ett nytt ligger å väntar där.
IMAG2913.jpg

Bara svetsning/planing/polering kvar. Någon i Dalarna som är sugen på att svetsa lite?
IMAG3015.jpg



 
Last edited:
ser fint som vanligt
kan du få det till göteborg så svetsar jag gärna åt dig
peterpain
 
Får fundera på hur det skulle kunna gå till då :) Men skall börja med en runda i Borlänge för att se om ja kan få någon firma att ta de svart. Vore inte fel med en tig så man skulle kunna börja testa lite.

Här bjuder ja på en bild från lite iskörning som blivit i fokus nu sen ja skaffade crossmoppen, hur kul som helst :)
IMG_3172.jpg
 
Nytt styrlager, nytt drivpaket och styrdämparen monterad lite bättre. uuu så sugen man blir på att åka när det är såhär fina dagar.
IMAG3028.jpg

Efter 4 timmar så satt turbon på plats igen tillsammans med övrig krimskrams efter att ha haft den original vid besiktning.

Löste sig med svetsningen av grenröret också. Fick en firma här i Borlänge att ta de vid sidan om. Blir nog hur bra som helst. Ska bli kul att se den där killen i Haparanda bygga en kopia av biken och få se hur bra hans går sen :)
 
Last edited:
Idag fick ja på en tokendär växelindiktator. Ska bli skönt att ha så man slipper försöka lägga i sjuan mer :) Nu har ja alla olika färger som går å ha på displayerna :)

IMAG3033.jpg

Så är en ny WG beställd med utbytbar fjäder.
 
Idag blev det premiärtur vilket var riktigt gött. Men det gick åt 1l olja pga klämd vevhusventilationsslang :näsblod vilket blev lite spännande.

DSC_0280.jpg

DSC_0283.jpg

Nya wastegaten
DSC_0274.jpg
 
fan va avundsjuk jag blir
hur gött gick den helmut,sådär så att det var som att titta i 2 sugrör när laddet var som goast hehe
längtar jag med
 
fan va avundsjuk jag blir
hur gött gick den helmut,sådär så att det var som att titta i 2 sugrör när laddet var som goast hehe
längtar jag med

Det bar iväg så inåt helvete :D Man glömmer fort hur de är när det hjular hela tiden då man vill :) Man har åkt runt 6 månader på vägarna i sin 1100kg tunga bil med 75hk så konstigt vore annat :D

Kan väll inte stå på innan du är ute och kör också:tummenupp
 
Fick till en bra bild idag när vi var med på Siljan runt. Blivit 2-300 mil hitills iår och har än så länge inte lyft tanken (dvs behövt fixa nått) en enda gång (pepper peppar ta i trä :))
7897_10151649376590605_618838766_n.jpg
Har konstaterat att oavsett WG fjäder så laddade den 0,9 så jag ändrade hävarmen på wg och fick ned laddet till 0,8 woho och senare 0,75 genom att låta wg vara lite på glänt men då får man ju sitta och vänta på laddet ett tag. Kanske vore det nått med en extern wg eller om man skulle karva upp hålen lite mer. Någon som har tips vad jag ska göra? Jag har också sett att med original wg så öpnar den inte mer än 70 grader men den har ca 120 grader rörelsefrihet om slaget bara varit längre på wastegaten när den trycks ut.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top